מא. כיצד ניתן להוריד קנאה בין האחים – כשנולד תינוק?
עצה טובה להפחית את קנאת הילדים- לא לעשות בנוכחותם עסק ועניין מהתינוק, כדי שלא ללבות את אש הקנאה הטבועה בהם מקטנותם, ועלולים אף להתגבר עמה, אם לא יעבדו על עצמם לעוקרה מנעוריהם.
בוודאי אפשר לעזור להם להתגבר על הקנאה, וליתן להם תשומת לב רבה, חום ואהבה לערבם בעזרה לתינוק, ולהחמיא להם על התנהגותם הנאותה, שירגישו שהם חשובים כמקודם, בטרם נולד הקטן, ולא יחושו עצמם מקופחים בעקבות לידתו.
(אשר בנחל כרך לח', מכתב ו' שנו)
מב. כיצד להשפיע על הזולת ולהסיר את התנגדותו?
עליך לדעת, כי טבע האדם ובפרטיות האישה, לעשות בדיוק ההיפוך ממה שמבקשים ממנה, כי בדרך כלל הצד שכנגדו חושב שרוצים להשתלט עליו, ועל כן עושה בדיוק הפוך.
וכל זה כי היא רוצה להראות ולהוכיח, שיש גם לה משהו, איזו דעת וכו'.
על כן מי שרוצה לחיות חיים נעימים עוד בזה העולם, שירגיל את עצמו לא לכפות את דעתו על השני, רק יעשה עצמו כאילו אינו רוצה שום דבר, ויסיח את דעתו על השני, ואז דייקא יצליח.
כי הצד שכנגדו לא יריב עמו, ובפרטיות עם אישה צריכים לחיות באהבה גדולה מאוד, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים: "אישה בעלה משמחה" (ראש השנה ו(. טבעה תמיד להיות עצובה, ורוצה תשומת לב, וההכרח לעזור לה וליתן לה, ובפרטיות כשכוונתו לשמיים אזי למה ?!
על ראה להוציא מלבך כל מיני קנאות ושנאה נגדה, ותעשה למען השלום, ותדבר עמה בצורה יפה, ותתחילו לחיות חיים מאושרים.
(אשר בנחל כרך לז', מכתב ו' עה)
מג. כיצד להינצל מהרהורים רעים?
עצה קלה ופשוטה ביותר להינצל מהרהורים רעים – אמונה, כשהאדם מחדיר בעצמו אמונה, שכל הבריאה כולה זה רק הקדוש ברוך הוא, ודבר גדול ודבר קטן אינו נעשה מעצמו, אלא בהשגחת המאציל העליון.
ועל כולם – ב"ספר המידות" יש אות הרהורים, ואיך יכולים להינצל מהם, וכדאי ללמוד בזה, ועל ידי זה ימצא לעצמו עצות נוראות ונפלאות.
ויש עוד עצה, אומר רבנו: כדי לטהר את המחשבה, כדאי לספר סיפורי צדיקים, (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, סימן רלד) אשר מלהבים את הלב, ומחזקים ומעודדים את האדם, ומטהרים לו את המחשבה.
(אשר בנחל כרך לז', מכתב ו' קלג)
מד. הבן עונה לי בחוצפה – מה עושים?
אודות הילד שעונה לך בחוצפה, עליך לידע שמשהו מציק לו, ומסכן הוא זקוק לעזרה. הלא סוף סוף בן שתים עשרה הוא סך הכול, ואולי מתבייש לבקש מה שהוא רוצה, או אינו יודע לבטא את עצמו, וזה מתפרץ אצלו לבסוף בעזות מצח, אף שאין כוונתו לכתחילה להתחצף.
לכן אין זו עצה להכותו, אלא לרדת לסיבת המצוקה, לבדוק היטב היטב מה מציק לילד, כי לא סתם ינהג בחוצפה. אולי חסרה לו תשומת לב, אולי אינו רואה אותך כלל בבית, מחמת היעדרותך, וקשה לו הדבר, וכשאתם נפגשים זה את זה בשעות הערב, והבן שואלך איזו שאלה, אתה תיכף מתכעס ומתרגז, וחוזר חלילה, עד שנמאס לילד…
זהו עיקר גדול בחינוך, שהאב יוריד עצמו לילדים, לשכל ולרמה שלהם, להתעניין מה מעיק ומציק להם, וכל דבר קטן לעשות מזה עניין גדול. אם הילד שואל שאלה, צריך לענות לו בסבלנות גדולה…
צריכים הרבה תשומת לב ויחס להקדיש לילדים, ובראות הילדים שלהורים איכפת מהם, אזי משתדלים גם כן להרוותם נחת, וקוצרים פרי קודש הילולים.
בוודאי האב עמל קשה בלימוד התורה הקדושה או בעבודתו, וכן האם עמלה לפרנסתה, ואין זה קל, אבל אם רוצים להצליח בחינוך, צריכים להשקיע מאוד בכל ילד וילד בפרי פרטיות, ואז יזכו להצלחה ברוחניות ובגשמיות.
(אשר בנחל כרך לז', מכתב ו' עה)
מה. אני אישה מעוברת ודואגת הרבה – מה עושים?
אין לך מה לדאוג כלל, וזה טבע הבריא, שאישה בעת ההיריון דואגת תמיד – מה יהיה ?! ואיך יהיה ?!
וגם עולות מחשבות בלתי נעימות וכו', כי סוף כל סוף היא מעוברת עם וולד, ועוברת ייסורים קשים ומרים וכו', אף על פי כן עיקר מעלת וגדולת האישה, והחכמה הגדולה ביותר – לעבור על קשיים אלו, להרגיל את עצמה לחשוב רק מחשבות טובות, שיהיה טוב מאוד. וייולד ולד יפה עד מאוד מאוד, ואיך שתגדלנו לתורה ולקיום המצוות.
בעת ההיריון צריכים לחשוב רק טוב, ושיהיה רק טוב, והמחשבות תעזורנה הרבה מאוד מאוד, כמאמר רבנו: "המחשבה יש לה תוקף גדול, ואם יחזק ויגביר מחשבתו על איזה דבר שבעולם, יוכל לפעול שיהיה כך, כי המחשבה יש לה כוח גדול". (ליקוטי מוהר"ן חלק א', סימן קנג).
על כן אישה הרה ראוי לה שתחשוב כל ימי הריונה רק מחשבות קדושות, איך תגדל את הנולד. "אם יהיה בן – אגדלנו שילמד הרבה תורה, ויהיה צדיק, ואם תהיה בת – אגדלנה שתהיה צדקת גדולה".
וראוי לחשוב מכל הצדיקים: אברהם, יצחק ויעקב והצדקניות: שרה, רבקה, רחל ולאה.
(אשר בנחל כרך לז', מכתב רכו)
מו. איך זוכים להיות בשמחה?
מה אומר לך! טבע האדם להמשיך את עצמו אל העצבות והמרירות והדיכאון וכו', הן מצד ההרפתקאות שעוברות עליו בחייו, והן מצד עוונותיו הרבים, והן מצד בני האדם המדכאים את רוחו וכו', וכן מכל פרט ופרט בחייו ממה שרק עובר עליו, דרך האדם ליפול אל תוך מרה שחורה ועיצבון.
רבנו שהוא שמחתן של ישראל, הצדיק המנחם הכול ומשמח הכול, כי בשביל זה נקרא רבי נחמן בן שמחה (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, סימן ב') הוא נשלח אל דורותינו אלה להחיות נפש כל חי, ועל כן אשרי מי שזוכה להתקרב אליו! אשרי מי שזוכה להטות אוזן קשבת אליו! ואשרי מי שזוכה לילך בדרכיו הקדושות!
ודע, אשר יסוד דעתו הוא בראשי תיבות ש'מ'ח'ה', הינו היסוד שכל קיום האדם בגשמיות וברוחניות תלוי בזה, הוא מידת השמחה, שישתדל שיהיה לו תמיד מצב רוח טוב, וידין את עצמו לכף זכות, וימצא תמיד בעצמו רק הרחבות ונקודות טובות, ויהפוך את כל היגון והאנחה לשמחה עצומה על נועם חלקו.
איך זוכים לשמחה?
על ידי ד' התיקונים, שמאוד מאוד מוכרחים לטהרת האדם:
- ש'ולחן ערוך – ללמוד בכל יום שולחן ערוך, עד שיהיה בקי בהלכה.
- מ'קווה – לטהר את עצמו במקווה בכל יום.
- ח'צות – לומר בכל לילה את סדר התיקון, שאז הוא עת רצון גדול מאוד בכל העולמות, והתפילות שיתפלל אז – תקובלנה ברחמים וברצון.
- ה'תבודדות – להתבודד עמו ייתברך, ולפרש שיחותו וכל מה שעובר עליו עליו בפרטי פרטיות, כאשר ידבר איש אל רעהו.
(אשר בנחל כרך לו', מכתב ה תתנו)
מז. כיצד לקרב בן שיתרחק מהתורה?
ההכרח לי לומר לך, אשר בן נשאר בן, וצריכים לקרב את הבן מאוד. וזו צריכה להיות עבודתנו בכלליות עכשיו – לקרב את נשמות ישראל.
כי אנו רואים, שהערב – רב עמלים קשות העיקר לנתק את נשמות ישראל ממקור חיותם, מקונם ומבוראם, ובכל מיני תחבולות וטכסיסים מנסים לעקור את הנשמות הקדושות והטהורות ממנו יתברך, על ידי קליפת הליצנות, שמתלוצצים מכל דבר שבקדושה, ולועגים מהמצוות, רחמנא ליצלן, ולכן עיקר החוב המונח עלינו עתה – לקרב יותר ויותר נשמות אליו יתברך, ולהחדיר בהם אמונה.
על אחת כמה וכמה על ההורים לקרב הבן שירד וכו' ונתרחק וכו' ולא להיכנס עמו בעימות, כי על ידי ויכוחים – מאומה לא משיגים, אלא אוכלים עצמם חיים ונשברים. אך העיקר לקרב את הבן בכל מיני התקרבות, כאילו לא ארע דבר, ולהראות לו יותר קרבה ואהבה. ויראה שהאב והאם שופכים לבם אל הקדוש ברוך הוא: בעת הדלקת הנרות, תעמוד האם, ותשפוך לבה בדמעות שליש לפניו יתברך. שיחוס וירחם על בנה וישיבו חזרה, כי אז הוא עת רצון גדול משמים.
ובעת ברכת המזון יברך האב בקול ובדבקות ובחיות, וישפוך דמעות כמים אליו יתברך, ויאמר: "הרחמן הוא יברך את בני, שישוב בתשובה שלמה". וכשתעשו שניכם יותר מצוות ומעשים טובים, ותרבו בתפילות, הבן יחזור בחזרה.
(אשר בנחל כרך לו', מכתב ה תתסח)
מח. מהי העצה להפסיק את המחלוקת?
העצה להפסיק מחלוקת זה חד משמעי, להפסיק לדבר עם החולק ולברוח מוויכוחים, שזה רק מוסיף שמן על המדורה.
טבע של האדם שהוא רוצה להיות המנצח, וזה ברור! ולכן בו ברגע שסוגרים את הפה, ולא נכנסים בוויכוחים – מנצחים.
זה מה שאמר רבנו: "מי שהוא עצור במילים, לא יוכל אותו שום אדם" (ספר המידות, אות מריבה, סימן לה) לכן זה מה שאני יכול לייעץ לך, כבר ההבערה ללהב יצא, יש כבר מחלוקת בבית, על כל פנים שתוק, שתוק ואל תדבר מזה מטוב ועד רע, ואז ייגמר הכול.
(אשר בנחל כרך לה', מכתב ה תתעז)
מט. עם כמה רופאים יש להתייעץ?
שמחתי מאוד מאוד לקראת הבשורה הטובה, שתהילה לה' יתברך, בנכם היקר אינו צריך לעבור ניתוח.
כן צריכים לנהוג בכל פעם כשחס ושלום, צריכים לעצת רופאים. יותר טוב להתייעץ עם הרבה רופאים, כי בפיקוח נפש לא צריכים להתבייש לשאול אפילו דעת חמישה רופאים – שקודם שמנתחים, ובחסדו יתברך, בזכות הצדיקים האמתיים, שאנו חוסים בצילם, בנכם אינו צריך לעבור ניתוח.
(אשר בנחל כרך לו', מכתב ה תתסד)
נ. מה אעשה כדי שאזכה ללידה בקלות?
נא ונא לשמור על בריאותך ותנוחי הרבה, ובוודאי מצוות אכילה 'מלווה מלכה' מסוגלת לאישה, שתהיה לה הולדה בנקל. וכן תאמרי "מזמור לתודה" שהוא אותיות תולד"ה, גם כן מסוגל להולדה בנקל.
ועיקר הסגולה להולדה בנקל הוא שמחה, להיות רק בשמחה תמיד, ולשמוע כלי זמר, ולקבל הכול בנקל, כי חכמנו הקדושים אמרו: "בעצב תלדי בנים" – זה צער הלידה, (בראשית רבה, פרשה כ', סימן ו'). משמע מזה אבל אם בשמחה תלדי – לא יהיה לך צער הולדה כלל.
(אשר בנחל כרך לו', מכתב ה תתקטו)