נא. מהי העצה להינצל מהרהורים רעים לפני השינה?
אודות שביקשת עצה להרהורים רעים שבאים עליך קודם השינה. האמת אגיד לך, שנתתי לאחד עצה, שקודם שיישן, יעיין בשניים או בשלושה מכתבים מספר "אשר בנחל" כסדרן, ויינצל מזה.
ותהילה לאל, הועיל לו, כי בכל מכתב ומכתב מדבר מאמונה ומגילוי השכינה, וזה בעצמו שומר את האדם, והבן.
(אשר בנחל, כרך כד, מכתב ג' תשנז, תשמא)
נב. כיצד נינצל מעין הרע?
אנו מתפללים בכל בוקר, ומבקשים ממנו יתברך שיצילנו מעין הרע, כי יכול להזיק לאדם, להכשילו ולהפילו.
לכן עיקר העצה להינצל מזה, להרבות בתפילה ולבקש את הקדוש ברוך הוא ברחמים ובתחנונים, וברגע שאדם חזק בתפילה, שום עין הרע לא יכול לגעת בו.
(אשר בנחל כרך לה', מכתב ה תרצא- תשד"מ)
נג. כיצד להתמודד עם ילד שמדבר בחוצפה להורים?
בעניין חוצפה של ילדים ששאלת, זו הבעיה הקשה ביותר הנפוצה היום, אשר אנו עדים, שילדים מתחצפים מאוד להוריהם. ועל זה צריכים גם כן לבקש כל יום רחמים מהשמיים, שתהיה לנו סייעתא דשמיא, ויהיו לנו ילדים ממושמעים ומוצלחים, אבל צריך לרדת לסוף דעת הילד, מה בדיוק כואב לו, מה הוא צריך ולמה זקוק וכו', שגורם לו לחוצפה. אולי הוא רוצה משהו ומתבייש לבקש, חושש לדבר וכו' ומתבטא בחוצפה.
אולי אם היו יושבים איתו ומדובבים אותו – מה חפצו ורצונו וכו', היו מגיעים לעצם הבעיה ושורשה. מה מלחיץ את הילד וכו', כי על ידי הדברות יכולים לפעול אצלו הרבה יותר מהכאה.
(אשר בנחל כרך לה', מכתב ה תרצא- תשד"מ)
נד. מתי לספר על ההיריון?
בדרך כלל לא מגלים את ההיריון לפני שלושה חודשים, שאז כבר ממילא מכירים, ואי אפשר להחביא את זה.
חכמנו הקדושים אמרו: "הכרת העובר זה שלושה חודשים" (נידה ח:) ולכן לא נוהגים לספר קודם – רק להורים בסוף חודש שני.
(אשר בנחל כרך לה', מכתב ה תרצו- תשד"מ)
נה. איזה מוהל מומלץ לבחור?
בעניין מוהל, צריכים רק לקחת מוהל, שכבר עשה לכל הפחות מאה בריתות. כי לא נותנים את הבן שלו למוהל שאך מתחיל ומתלמד, כי זה דבר מסוכן.
(אשר בנחל כרך לה', מכתב ה תרצט – תשד"מ)
נו. כיצד מתקרבים לרבנו?
עיקר ההתקרבות אל רבנו, זה רק על ידי התמדה ספריו הקדושים, ולא שתרוץ אל ר' ברל ואל ר' שמרל ואל ר' זרח וכו'.
ההתקרבות לרבנו תלויה כפי שלומדים ספריו. כי פניו שכלו וחוכמתו ונשמתו הם בתוך הספר.
(אשר בנחל כרך לה', מכתב ה תשב – תשד"מ)
נז. לאיזה רופא מומלץ ללכת?
ראה בני! אודות הניתוח וכו', צריכים לשמור מאוד מאוד לא לעשותו על ידי רופא סתם, אלא ליקח רופא גדול ומומחה בדבר, כמאמר רבנו (השגור בפי אנשי שלומנו) 'אם כבר הולכים לרופא, צריכים ללכת אל רופא גדול ומומחה עד מאוד. (ליקוטי מוהר"ן, חלק א' סימן ל').
(אשר בנחל כרך לה', מכתב ה תשפג – תשד"מ)
נח. מהי העצה להתגבר על התפרצויות של כעס?
עליך לשמור על הבריאות שלך, וכבר אמרו חכמינו הקדושים: "רגזן לא עלתא בידו אלא רגזונתא" (קידושין מ: מ.) לא פועלים שום דבר עם כעס, רק עוקרים את הבריאות לגמרי.
לכן תרגיל את עצמך לא להתפרץ, רק לפני כל פעם שיש לך איזה סיפור כזה וכו', ברח לך לחמש דקות לאיזה חדר, ותספר לקדוש ברוך הוא מה קרה וכך תרגע וכו'.
למה אתה צריך להיכנס בלחצים כאלו, עד שידקור לך בלב, רחמנא ליצלן?!
תאמין לי, שמה שיכולים לפעול בסבלנות וברגיעה, אין אתה יכול לתאר ולשער כלל.
(אשר בנחל כרך לד', מכתב ה תצג – כסלו תשד"מ)
נט. כיצד להימנע מלחץ מבני אדם?
ראה לא להיכנס בלחץ, שזהו הדבר הכי גרוע לבריאות האדם, כשהוא חי בלחץ תמידי, רחמנא לצלן. זה יכול לגרום לו להגיע לכל המחלות שבעולם, ובפרטיות מחלת הלב שבאה רק מלחצים עזים שיש לאדם.
את הכלל הזה תלמד תמיד, מי שלא צריך אותך – אל תלך אליו, יהיה מי שיהיה, ועל ידי זה ממילא תוריד ממך כבר הרבה לחצים, כמו כן לעולם שלא יהיה אכפת לך מה קורה אצל אחרים, וגם על ידי זה ממילא תוריד ממך כבר הרבה לחצים, כי מה לך עם אחרים?!
אם אתה יכול לדבר עמו דיבורים מהתכלית הנצחית – מה טוב ומה נעים, אבל אם אתה לא יכול לדבר מהתכלית הנצחית, אלא פטפוטי הבל וסרק – ברח לך משם. ואם אינך יכול לברוח משם – שתוק, שתוק, אהובי, ידידי!
כי באמת אמר רבנו: "מי שעצור במילין – לא יוכלו לו שונאיו" (ספר המידות, אות מריבה, סימן לה.) כי אם האדם אינו מגיב, ואינו מדבר ואינו עונה לאלו שבאים להתווכח עמו, הרי אף בן אדם לא יוכל לו.
לכן הגיע הזמן, שתיקח עצמך בידיים, ותצא מכל הלחצים שמלחיצים אותך, ואל תיתן שבני אדם יוכלו להכניסך בלחץ בשלב זה בחייך, אתה צריך למשול על יצרך, שהורס אותך בכעס ובעצבנות, אל תיכנס ברוגז, ובעצבים ובמתח, אף אחד לא צריך לעשות רצונך, וכן אתה אינך מוכרח לעשות רצון אחרים.
ראה רק להיות דבוק בו יתברך, ורק לפניו יתברך תיתן את הדין וחשבון שלך, ורק עמו יתברך תדבר ותתיישב, ורק עמו תעשה את התוכניות שלך, ולא עם בשר ודם, שהוא כולו שקר, כל זמן שהוא צריך אותך – ירקוד סביבותיך ויחנוף אותך, וברגע שירגיש שאתה לא בשבילו, וממך לא יכול להוציא שום דבר, אזי יזרוק אותך לכלבים.
את זה, לצערי הרב, למדתי לקח על בשרי, לכן אני כותב לך דברים אלו, כדי להצילך, שאתה אל תעשה את הטעויות האלו.
ברגע שאדם רץ אחר הזולת וחונף אותו ורוקד סביבו, צריכים מאוד לחשוש ממנו, כי משהו הוא רוצה ממך, ולכן הישמר והיזהר לא להיות פתי מאמין לכל דבר, בזה העולם צריכים לקיים "כבדהו וחשדהו".
העיקר תעשה גדר, שאתה לא מתחיל לדבר עם שום בריה שבעולם, כשאחד שואל אותך, אתה עונה לו, וגם אז לקצר, כמובא (באיגרת הרמב"ן) ועל ידי זה בעצמו תצא מכל מיני לחצים שבעולם, ותהיה בן חורין אמיתי, בלי שום לחצים. כי באמת על ידי תוקף האמונה בו יתברך, שזוכים להסתכל רק על השכל והחיות אלוקות שיש בכל דבר, על ידי זה נמשך עליו חן, ומוצא חן בעיני כל רואיו, וניצול מהכול.
(אשר בנחל כרך לד', מכתב ה תצה – כסלו תשד"מ)
ס. כיצד להימנע ממחשבות מטרידות בעת התפילה?
- לא לדבר לפני התפילה.
- להתבודד עמו יתברך קודם התפילה.
- לקבוע עצמו איזה שיעור בתורה קודם התפילה.
- לילך למקווה קודם התפילה דיקא.
- לתת צדקה קודם התפילה.
- להתפלל מתוך הסידור דיקא, ולקשר את המחשבה אל הדיבור.(אשר בנחל כרך לד', מכתב ה תקד – כסלו תשד"מ)