סא. מה יעזור לי להזדרז בעבודת ה'?
כשאדם מרגיל את עצמו להתחדש בכל יום ויום, כשקם – הוא אצלו בריה חדשה ממש כמו שעכשיו נולד מחדש, אזי כל היום ילך אצלו בנקל ובזריזות, מאחר שהוא בעיניו כמו שנולד עכשיו… ועל כן בידיעה ברורה, אשר כל יום היא בריאה חדשה אצלו, יזדרז מאוד בעבודתו יתברך.
(אשר בנחל כרך לד', מכתב ה תקלז – תשד"מ)
סב. עצות לסובל ממחלת העצבים
אודות מחלת העצבים שאתה סובל, היה טוב שתלך אל רופא, והוא ייתן לך כדורי הרגעה, ואין בזה שום בושה כלל. ראה לישון בכל יום ככל צורכיך, וגם ראה לאכול טוב, ותישמר ממאכלים מלוחים, והרגל את עצמך לטייל הרבה באוויר, ובשעה שאתה מטייל, תדבר עימו יתברך, היינו ראה לדבר ולהוציא מלבך אליו יתברך כל ענייניך, ותספר לפניו יתברך את כל לבך וכל מה שעובר עליך – בתמימות ובפשיטות, כמו שאתה מדבר עם חבר טוב.
(אשר בנחל כרך לד', מכתב ה תקלט – כסלו תשד"מ)
סג. לחתן צעיר – כיצד יעשה תיקון חצות והתבודדות באופן חכם?
אודות שאלתך איך להתנהג אחרי החתונה שלא תאבד 'חצות' לילה אחד. מנהגנו – להיות ער עד חצות. וכן אתה יכול להתנהג, ובאופן זה לא יהיה הדבר מוזר בעיניה כלל. אדרבה, תתמיד אז בתורה ובתפילה, ואחר תאמר 'תיקון חצות' ותלך לישון.
ואודות התבודדות בשדה, כל זמן שאתה בחור, אתה יכול לקיים זאת בנקל. אבל אחר החתונה לא כדאי לשבור את הבית בשביל זה. ומי שליבו חזק עמו יתברך באמת, ויודע אשר מלוא כל הארץ כבודו, הוא מתבודד כל היום, היכן שרק הולך ובא, הוא מדבר עמו יתברך.
ובוודאי מה טוב להעלים דבר זה גם מאשתו. ומכל שכן שלא יתעקש דיקא לצאת בלילות בשדה וכו' כי האישה מפחדת מדברים כאלו.
(אשר בנחל כרך לד', מכתב ה תקנד – תשד"מ)
סד. לאישה – שבעלה מתפרץ עליה
עלייך להבין, שיש גברים שצריכים תשומת לב מנשותיהם, ואחד מהם זה בעלך, ולכן אף שאני יודע שמאוד קשה לך, אבל אם את רוצה שיהיה לך שלום בית אמיתי, את צריכה לתת לו תשומת לב.
אני יודע שזה דבר קשה לאישה לתת תשומת לב לבעלה, כי בדרך כלל אישה צריכה לקבל תשומת לב, אבל יש מקרים חריגים, שהבעל יש לו שכל קטן, והוא זקוק למחמאות תמיד, ואם אינו מקבלן – הוא נשבר.
לכן עצתי, ראי להיות פקחית, כי חבל לשבור בית עם חמישה ילדים בשביל דברים כאלו. את תתני לו תשומת לב ומחמאות, ובשעה שהוא מתפרץ, תצאי החוצה, ותני לו להירגע, כל זמן שהוא בכעס וברציחה.
אחר כך כשאת חוזרת, תעני לו בקרירות: "מה זה היה צריך להיות?! איך אתה מתנהג בפני הילדים?! האינך מתבייש?!" הכול בקור רוח ובסבלנות, הקדוש ברוך הוא יעזור שהכול יתהפך לטובה.
(אשר בנחל כרך לג', מכתב ה שצד- תשד"מ)
סה. כיצד זוכים להימנע מוויכוחים?
מה אומר לך, ידידי היקר! עלי עבר כבר מה שעבר, ואני יכול לומר "כל משבריך וגליך עלי עברו" (תהילים , מב, ח) ובאתי לידי החלטה, אשר לא כדאי להיכנס בוויכוחים עם שום בריה בעולם, כי זה לא יעזור כלל.
כמו שאמר רבנו: "שמידת הניצחון אינה סובלת האמת", (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן קכב) כי אף אם יראה בעיניים דבר אמת, ידחה אותו מחמת הניצחון, ולכן מה ולמה כדאי להיכנס בטוען ונטען עם הזולת?! העיקר לעשות.
זה מה שאמר החכם: "המאמרים פחות יאמנו מהפעולות". אם אתה רק מדבר, אף אחד לא יאמין לך, מה שאין כן אם אתה עושה פעולות, בזה אתה מכניע את אויבך ושונאיך, הם רואים שאתה רק מצליח, ומקיים לעובדה ולמעשה. ולכן מה לך להיכנס בדיבורים של מה בכך, שממלא לא יעזרו לך, אנשים בדרך כלל יש בהם רשעות ואכזריות, ורוצים לראות בנפילת הזולת.
לכן לא כדאי אפילו תדבר מהם, תעשה לעצמך גדר – לא לספר מהם כלום. ואמר החכם: "כל המדבר בבני אדם, בני אדם ידברו בו". תעלים את עצמך לגמרי מהם, כאילו אינם קיימים, ואז תראה שתחיה חיים טובים, חיים אמתיים, חיים נצחיים, ותהיה דבוק בחי החיים בו יתברך… ואז תראה נסים נגלים שיעשה עמך הקדוש ברוך הוא.
(אשר בנחל כרך לג', מכתב ה שצה- תשד"מ)
סו. עצות למי שיש בלבול באמונה
יהיה חזק בשלושה דברים:
- לצאת בכל יום ויום בשדה, ויתבונן בשמיים איך שהם סביבו, ויתבודד הרבה יתברך.
- יזהר מאוד מאוד בטבילת המקווה בכל יום ויום, חוק ולא יעבור.
- יתמיד בלימוד פוסקים, ללמוד כסדרן מהתחלת אורח חיים, מחבר, רמ"א, וכשיסיים יתחיל יורה דעה, ואבן העזר, וחושן משפט (רק מחבר רמ"א בלי פרושים) ואזי יזכה לאמונה ברורה ומזוככת.
(אשר בנחל כרך לג', מכתב ה תיב- תשד"מ)
סז. מתי לילך אל רופא?
תעיינו בליקוטי מוהר"ן, חלק ב, סימן ג', שאחר נתינת פדיון לצדיק – מותר לילך אל רופא. על כן מנהג אנשי שלומנו ליתן צדקה על פדיון, לומדים את התורה הזאת, אומרים עליה את התפילה מ"ליקוטי מוהר"ן" ואחר כך הולכים אל הרופא.
(אשר בנחל, כרך לב, מכתב ה' רנ, שנת תשמ"ג)
סח. כיצד לברוח מהמחלוקת?
דרך ועצה טובה וקלה לעבור את זה העולם, כי בדרך כלל טבע האדם להשתלט על חברו, ורוצה למלוך עליו, או רוצה לומר לו דעות, ואם יעמיד עצמו כנגדו, אזי יצא מזה ריב ומחלוקת, קנאה שנאה ותחרות, ויתמרמרו חייו וחיי חברו.
מה שאין כן כשהאדם עושה את עצמו כאילו שמניח שישתלטו עליו, ועל הכול הוא אומר כן, ואינו מתעקש כלל.
רק תמיד אומר ומודה שהצדק עם חברו, אזי לא יוכל לו שום אדם בעולם. כי חברו יחשוב שהוא כבר נצחו, והוא אינו יודע שהלה שוחק ממנו, ובורח לגמרי אליו ייתברך.
(אשר בנחל, כרך לא, מכתב ה' פז שנת תשמג)
סט. איזה עסק לפתוח?
אודות העסק שרוצה לפתוח, עליך לדעת, כי בכל דבר מענייני העולם הזה שיש לאדם משיכה, והוא מרגיש שהוא יכול לעשות את זה, אזי יראה להכניס את עצמו בדבר, ויוציא מהכוח אל הפועל, ובוודאי יצליח, וה' יתברך יעזור לו, שיהפכו אחר כך אל הקדושה, ויוציא מהכוח אל הפועל את הכישרונות שבעסק אל עבודת ה' יתברך.
(אשר בנחל, כרך לא, מכתב ה' עז שנת תשמג)
ע. מהן תנאי הקבלה לישיבה של הצדיק?
עלי להתנות עמך תנאי כפול, שתדע כי אצלנו החשיבות רק תורה ותפילה, על פי דרכו הנוראה והנפלאה של רבנו. וכן הפצת ספריו ודעתו בעולם. יותר מזה – אין אצלנו שום חשיבות ומעלה כלל…
גם עליך לדעת, באופן שיהיה תלמיד קבוע בישיבתנו. צריכים לסיים בכל חודש שישה סדרי משנה, ללמוד בכל יום ח"י פרקים. וכן לסיים בכל חודש את ה"ליקוטי מוהר"ן" הקדוש, וכן לסיים בכל שבוע את ספר התהילים, היינו לומר בכל יום 'יום שלם' תהילים. מלבד זאת שיעור בחומש ורשי והתרגום, ולסיים המדרש רבה מפרשת השבוע, ושיעור גדול בגמרא ובשולחן ערוך.
על כן אם תוכל לקבל על עצמך העול הזה – מה טוב ומה נעים, ואם לאו – עליך לחפש לך מקום אחר.
תאמין לי, שאני יכול למלא את הבניין עם כמה מאות תלמידים, אך איני מחפש אלא תלמידים שאוחזים בעבודת ה' יתברך, אשר מהם דיקא יצא מהם 'ברסלבר חסידות' בעולם, כי הם אשר ימשיכו אור רבנו בעולם.
(אשר בנחל, כרך לא, מכתב ה' צו שנת תשמג)