קא. אילו כוונות יש לכווין בתפילה ?
אודות שאלתך וכו', עליך לדעת, אשר 'הבעל שם טוב' הקדוש זי"ע הגיע למדרגות הכי עליונות, ואמר בפרוש: "עם כל ההשגות שלי, עם כל המדרגות שלי, עם כל הייחודים שלי, כשאני מגיע לתפילה, אני משליך הכול ומתפלל כילד קטן".
כי העניין של התפילה זה עניין מלכות, שמקבל על עצמו עול מלכות שמים. מלכות נקראת 'אני' כמו שכתוב (תהילים, קט, ד): "ואני תפילה".
מלכות זו דלית מגרמא כלום", שלמות האמונה – שאדם אינו יודע כלום, ולא אכפת לו כלום: "אני מאמין בקדוש ברוך הוא שהוא נמצא ואין בלעדיו נמצא", והוא מתפלל לקדוש ברוך הוא ומדבר אליו, ולא מעניין אותו אם שומעים, אם לאו.
הוא יודע: "אני צריך לעשות את שלי, להתפלל בפשיטות: 'אתה חונן לדעת, ומלמד לאנוש בינה', 'השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו מלכנו לעבודתך'.
כי עלינו רק להבין פרוש המילים, ובוודאי הקדוש ברוך הוא שומע תפילת כל פה, לכן טעות חמורה לאדם, לחשוב ולצפות לאילו אורות וזיקוקים בתפילה…
לכן עיקר שלמות התפילה – בתמימות ובפשיטות כילד קטן, והבן למעשה.
(אשר בנחל, כרך כג, מכתב ג' תרסט, תשמא)
קב. ברצוני לעשות עסק עם שותף – מה דעתו של הצדיק?
חמדת לבבי! יש דיבור עממי באידיש (מתורגם): 'לבד הנשמה נקייה'. היינו, כי קשה מאוד מאוד לצאת חובת שותפות. כי לא יימלט שאחד יעשה איזה עוול לגבי חברו.
על כן דעתי, בכל פעם לא לעשות שותפות עם שום בריה, רק כל אחד יעסוק בעסק בעצמו, וייקח שותף את הקדוש ברוך הוא, ויפריש צדקה מעסקו, אבל לא להיכנס בשותפות עם בן אדם, כי סוף כל סוף ייצא ריב ביניהם…
(אשר בנחל, כרך כג, מכתב ג' תקנב, תשמא)
קג. באיזו עליה עלה רבנו בשמחת תורה?
אודות ששאלת, לאיזו עליה לתורה עלה רבנו בשמחת תורה? שמעתי מאנשי שלומנו, כי רבנו עלה 'חתן תורה', ומוהרנ"ת עלה 'חתן בראשית.
הייתה דרכו לומר: "רבנו סיים את התורה בשלמות, על כן היה יכול לעלות 'חתן תורה' אבל אני צריך להתחיל עוד, ועל כן אני עולה 'חתן בראשית'.
(אשר בנחל, כרך כג, מכתב ג' תקנד, תשמא)
קד. האם בשנה הראשונה לפטירת האדם צריכים לעלות לקברו?
בדרך כלל נוהגים לא לעלות בשנה הראשונה, כי זה שובר את האדם, וכן אין זו טובה לנפטר. כי כידוע בשנה הראשונה הנשמה עסוקה עם עצמה, לכן אומרים קדיש.
במקום לעלות בשנה הראשונה על הקבר, כדאי להרבות במצוות, ובפרט בנתינת צדקה לעילוי נשמת הנפטר. ואין יכולים לתאר ולשער את גודל הזכות לנשמה הזו, כשעושים מצווה בעבורה, לומדים משניות לזכותה, נותנים צדקה לזכותה… על ידי זה מעלים אותה בעילוי אחר עילוי.
בפרט כשנותנים צדקה לתינוקות של בית רבן, לתלמוד תורה שלומדים שם תורה, ומזכירים שזכות לימוד התורה זה לזכות הנשמה, וכן כשעוזרים לכולל של אברכים שלומדים שם תורה, ואומרים, שזכות הלימוד היא לזכות נשמה זו, אין יכולים לתאר ולשער גודל הטובה שעושים לנפטר.
לכן בשנה הראשונה אין הולכים בקביעות אל הקבר, כי הנשמה מסכנה ועסוקה עם עצמה, ואינה מעוניינת שיבואו אליה, אבל יש להקפיד לעשות מצוות לעילוי נשמתה.
(אשר בנחל, כרך כד, מכתב ג' תשסג, תשמא)
קה. אני מעוניין להתחתן אך הורי מתנגדים – מה עלי לעשות?
העיקר עליך לדעת, שכל דבר צריכים להתחשב בהורים, כי מצוות כיבוד אב ואם היא החמורה ביותר, כמאמרם ז"ל (דברים רבה, פרשה ו' ,סימן ב'): "חמורה שבחמורות היא כיבוד אב ואם". וכן אסור לנתק קשר עם הורים, משום סיבה שבעולם, בפרט בדבר כזה, שההורים מבינים טוב יותר, ולכן צריך להתייעץ עמהם וכו'.
ילדים בגיל צעיר אינם מבינים רגשות של הורים, ולכן יש סיבוכים ביניהם, כשהילדים יהיו הורים, ולהם יהיו ילדים, אז יבינו רגשות הוריהם.
לכן ילדים הרוצים להינשא נגד רצון הוריהם, כדאי שישבו עם ההורים בנחת – להסבירם וכו', ואני בטוח שהורים הרוצים בטובת ילדיהם, וייראו שהכול כשורה, והם בשלים דיים – יסכימו.
ובוודאי אם ההורים מתנגדים, כנראה הם רואים שיש כאן איזו סיבה שלא כדאי… כי ההורים מבינים טוב יותר ויש להם ניסיון.
וצריכים להיזהר לכבדם כראוי במאוד מאוד, ולכן שמע בקול הורים, ובין כך תרבה לבקש רחמים ממנו יתברך, ומה שתפילה פועלת – שום דבר בעולם אינו פועל.
(אשר בנחל, כרך כד, מכתב ג' תשצג, תשמא)
קו. למי לתת את הכסף עבור 'זכר למחצית השקל'?
אודות מחצית השקל ששאלת וכו', נותנים בדרך כלל בעבור בית הכנסת לבדק הבית, ולכל הוצאות בית הכנסת, שזו מצווה גדולה מאוד, להחזיק בית הכנסת, להחזיק כולל ולומדי תורה, ואין למעלה מזה.
(אשר בנחל, כרך כד, מכתב ג' תשצו, תשמא)
קז. מדוע צריכים להתקרב לצדיק?
הלא כבר דיברנו הרבה, שצריכים תמיד להתקרב אל הצדיק. הנה אנו רואים – ילד, בטרם נכנס ל'חדר', אינו יודע כלום, כי צריך מורה שידריך וילמד אותו, וכאשר נכנס למקום לימודו, רוכש ידיעות התורה, דרך ארץ ויראת שמים וכו', אך אם יעלה בדעת אביו להשאירו בבית, יישאר בור ועם הארץ…
כי כשם שצריכים מורה שילמד את התלמיד, כך צריכים להתקרב אל המנהיג האמיתי, ולידע שאינו יודע כלום, על כן אני זקוק למורה דרך שידריכני איך חוזרים אל הקדוש ברוך הוא.
(אשר בנחל, כרך כד, מכתב ג' תתה, תשמא)
קח. כיצד מתקרבים לצדיק?
אודות שאלתך כיצד מתקרבים אל הצדיק? על ידי שאדם לומד את תורת הצדיק, שומע את דרשות הצדיק, ומקבל על עצמו את דעתו של הצדיק, מתנהג כפי שהצדיק מדריך אותו, זו נקראת התקרבות אל הצדיק, המלמדנו חכמת חיים, איך ללכת בזה העולם.
(אשר בנחל, כרך כד, מכתב ג' תתה, תשמא)
קט. מיהו הצדיק?
אודות שאלתך מיהו הצדיק? זו שאלה קשה מאוד, וצריכים לבקש על זה הרבה הרבה את הקדוש ברוך הוא, וצריכים לכתת רגליו מרב לרב ומחכם לחכם, עד שימצא את הרב שלו, את המנהיג שלו, את החכם שלו, שיכול להעלות ולהגביה ולהדריך גם אותו. שהוא הצדיק האמת, היכול לקחת את הכי גרוע ולהגביהו אל תכלית המדרגה העליונה.
(אשר בנחל, כרך כד, מכתב ג' תתה, תשמא)
קי. האם גם אישה צריכה להגיע לציון של רבנו באומן כדי לקבל את התיקון שלה?
אודות שאלתך לגבי אישה, האם היא צריכה גם כן לבוא וכו', הלא גם אישה חטאה, וצריכה לעשות בעבור תיקונה. לכן שתראה להיות גם היא לכל הפחות פעם אחת בציון רבנו.
במקום להסתובב אצל שקרנים ורמאים, המשטים בני אדם, כדאי לברוח לרבנו באומן, וליתן שם פרוטה לצדקה ולומר את ה'תיקון הכללי', ואז זוכים לתיקון הנצחי, ומלבד זאת ההכרח לפרסם עניין נשגב זה לכל עם ישראל, שיזכו גם כן לתיקונם.
(אשר בנחל, כרך כד, מכתב ג' תתיט, תשמא)