קעא. האם רבנו ציווה שילמדו את מסכת גיטין במהירות?
אודות שאלתך, שאמרו לך בשם רבנו. כשמגיעים למסכת גיטין, צריכים ללמוד במהירות, כי יכול להזיק לו, דבר זה אינו אמת כלל.
רק רבנו אמר: (שיחות הר"ן, סימן ח') כשלומדים מילי דפורענותא (ענייני פורענות), כגון: שלומדים הלכות אבלות וכיוצא, אין לעיין שם הרבה, כי אין צריכים להעמיק המחשבה במקומות אלו, כי המחשבה יש לה תוקף גדול וכו', עיין שם.
(אשר בנחל כרך יט, מכתב ב' תשמו, תשל"ח)
קעב. כיצד יידע האדם שיש לו אמונה ברורה ומזוככת בה'?
עליך לדעת, אשר אם אדם מאמין באמונה ברורה ומזוככת בקדוש ברוך הוא, אזי אף פעם לא תהיינה לו קושיות על הקדוש ברוך הוא.
מתי נופלות קושיות עליו יתברך? כשהאדם אינו שלם עם האמונה. וכיצד יודעים שאדם שלם באמונה? שמקבל את הטוב והרע בשמחה עצומה.
(אשר בנחל כרך יט, מכתב ב' תשנב, תשל"ח)
קעג. אם שמות המחותנים זהים – האם לבטל בשל כך את הצעת השידוך?
עליך לדעת, אשר בדרך כלל מקפידים רק ששם האם ושם הכלה שלא יהיו זהים. כי על זה יש קבלה מרבי יהודה החסיד. וגם את זה לא כל אחד קיבל, כי אומרים שזו רק צוואה לזרעו וכו' (עיין בצוואת ר' יהודה החסיד, אות כג).
אבל רובם מקפידים על כך שכלה וחמותה לא תהיינה באותו שם. אבל אין שום הקפדה על שמות המחותנים שלא יהיו זהים.
(אשר בנחל כרך יט, מכתב ב' תשנג, תשל"ח)
קעד. על מה צריך לשים את הדגש כשמחפשים שידוך?
עליך לדעת, אשר מה שצריכים לחפש בבת זוג – אלו המידות, כי אם יש מידות טובות – יש הכול. אם אין מידות – אין כלום. היופי, הכסף, הייחוס – אינם שווים מאומה.
זהו כתפוח יפה מבחוץ, אך אם הוא רקוב מבפנים, מלא תולעים, ומי צריך תפוח כזה, מה יש ממנו?! אף שמבחוץ הוא מרהיב ביופיו, אבל את פנימיותו אכל הריקבון וכו'.
טוב יותר לקחת תפוח שאיננו מרהיב כל כך, אבל מבפנים הוא טעים וטרי, תוכנו מלא טוב.
כן בשידוכים, יש להסתכל על הפנימיות, על המידות, ולא על החיצוניות. כי אין עוד יופי לאדם כמידותיו הטובות.
(אשר בנחל כרך יט, מכתב ב' תתד, תשל"ט)
קעה. מתי יש לקרוא שם לתינוקת שנולדה?
יש אומרים, שלתת תכף ומיד בקריאה ראשונה (כשעולים לספר תורה), וכך נוהגים הרבה… ויש שמחכים עד שבת, כי אז נותנים 'קידוש', ומזמינים אנשים, "וברוב עם הדרת מלך", (משלי יד, כח) הם רוצים שיתפרסם השם.
ולכן מי שמתנהג כך – לא הפסיד, ומי שמתנהג כך לא הפסיד, ואין בזה כלל.
(אשר בנחל כרך יט, מכתב ב' תתיט, תשל"ט)
קעו. האם אישה שילדה, בעלה יכול לברך במקומה ברכת הגומל?
אודות "ברכת הגומל", זה מובא ב"בית יוסף" (אורח חיים, סימן ריט) שכותב שם: יש ללמוד על מה שנוהגים קצת אנשים, כשילדו נשותיהם, עומדים ומברכים "ברכת הגומל", לאו ברכה לבטלה היא וכו', עיין שם.
וכן נפסק להלכה במגן אברהם (סימן ריט, סעיף קטן ד') וכל מי ששמח בו, רשאי לברך. וכל שכן על אשתו שילדה. וכן משמע מדרכי משה שאילתא… וכן כתב ה"בית חדש", עיין שם.
ולכן אם תרצה – אתה יכול לסמוך ולברך "ברכת הגומל".
קעז. מה דרכו של הרב בספרי רבנו?
מה ששאלת אותי אודות דרכי בספרי רבנו, אחר התפילה בבוקר אני לומד "ליקוטי מוהר"ן, ואחר אמירת תיקון חצות בלילה אני אומר "ליקוטי תפילות", ובאמצע היום בכל פעם שרק יש לי זמן פנוי אני לומד "ליקוטי הלכות.
אבל עצתי, לבל תסתכל עלי אודות הלימוד הנ"ל, רק התמד יותר ויותר ממני בספרי רבנו.
כי תדע שהיו לי זמנים שלמדתי כל היום ורוב הלילה רק ספרי רבנו, וסיימתי פעמים אין מספר "ליקוטי הלכות", וזה עיקר חיותי והתחזקותי בעבודת ה' יתברך, ועכשיו יש לי עוד הרבה מיני לימודים ללמוד בכל יום הרבה ספרי קודש, על כן קבעתי לי את השיעור הנ"ל.
אך אתה עכשיו בתחילת ההתקרבות, עסוק הרבה יותר מיכולתך רק בספרי רבנו, עד שיהיו שגורים על פיך בעל פה ממש, ואז טוב לך לנצח.
עיקר העסק שלנו צריך להיות – לפרסם את הצדיק האמת בעולם. אשר בו תלויה תקוות כל בית ישראל ברוחניות ובגשמיות.
(אשר בנחל, כרך א, מכתב קה, תשכ"ד)
קעח. כיצד מתקרבים לצדיק האמת?
- ללמוד בשקידה רבה בספריו הקדושים.
- לתת צדקה לכל העניינים השייכים לרבנו, כמו לבית מדרשנו ולדבר הדפסה, שהוא כמו שנותנים לרבנו בעצמו.
- להתבודד בכל יום, ולפרש שיחתו בווידוי דברים לה' יתברך על כמה שעובר עליו.
(אשר בנחל, כרך א, מכתב יח, תשכ"ד)
קעט. איזה כהן כדאי לקחת שיעשה פדיון הבן?
בפרט עכשיו שאתה זוכה לקיים מצווה גדולה מאוד, והיא פדיון הבן. אשריך ואשרי חלקך, תחזק עצמך להיות בשמחה עצומה מאוד, שאתה הולך לקיים מצווה עשה, שציוונו הבורא יתברך שמו לעד ולנצח.
ובפרט מצווה זו, שאין זוכים לקיימה רק פעם אחת כל ימי חייו, ולא כל אחד וכו'. ועל ידי המצווה הזו נעשים תיקונים נוראים בעולמות העליונים וגם על ידי זה אתה מקשר את בנך לחיים (זוהר הקדוש, בראשית יד,)…
תשתדל שהכהן יהיה אחד מאנשי שלומנו "ברסלבר חסיד", אשר מאמין ברבנו ואין למעלה מזה.
גם קודם שתאמר הברכות בשמחה עצומה, תאמר:
לשם יחוד קודש בריך הוא ושכינתיה בהתקשרות לרבנו, נחל נובע מקור חכמה, רבי נחמן בין פיגא", ואז טוב לך לנצח.
(אשר בנחל, כרך א, מכתב מג, תשכ"ד)
קפ. מאימתי התחיל עניין ראש השנה של רבנו?
מה ששאלת מאימתי התחיל עניין ראש השנה של רבנו. לפי עניות דעתי נראה ברור, שהיה בשנת תקנ"ט, שאז בערב ראש השנה הגיע רבנו לארץ ישראל, וזכה למה שזכה וכו' (וזה אי אפשר לכתוב על פני הכתב), וזה ברור לי מאוד.
אף שראיתי מכתבים מכמה מאנשי שלומנו, שראש השנה התחיל עוד מימי ילדותו, תיכף ומיד לאחר חתונתו, אבל באמת אינו כן,
כי ארץ ישראל וראש השנה של רבנו יש להם שייכות. "וזה היום תחילת מעשיך", ו"ארץ אשר ה' אלוקיך דורש אותה" ( דברים, יא, יב), ובראה קודם לכל הארצות, ושמו של רבנו קדם לעולם, כמובא במדרש: (עיין בילקוט תהילים, רמז תת"ו) על הפסוק (תהילים עב, יז) "לפני שמש ינון שמו" וכו', כל זה הוא הכנה לגאולת נפשנו בכלליות ובפרטיות.
כי מאז ששבר רבנו את החומות שבנו הסטרא אחרא והקליפות סביב הקדושה וכו', מאז נפתח השער לארץ ישראל, כי רק הוא הראשון לכל זה.
אף שבאמת היו כמה צדיקים שם בדורו, כמו רבי אברהם מקאליסק זי"ע, ורבי מנחם מענדיל מויטבסק זי"ע וכו', שזכו גם כן לנסוע לשם, ועוד הרבה מתלמידי הגר"א כידוע. אך לעשות התעוררות כזו, ולגלות בכל תורותיו מעלת ארץ ישראל, ולהמשיך לבם של כל ישראל לחזור לארץ ישראל, לזה לא זכה כי אם רבנו.
ויש הרבה דברים גנוזים בדבר בראיות מספרי רבנו ומדרשים והזוהר הקדוש, אך סוד ה' ליראיו, ואי אפשר לגלות על פני הכתב.
ואם ירצה ה', פה אל פה אדבר עמך כפי אשר מתנוצץ בדעתי. ויש עוד דברים רבים וסודות נוראים על פי הזוהר הקדוש, מעניין רבנו והורתו ולידתו ומה שיהיה עמו, מרומז הכול בדברי רבי שמעון בר יוחאי.
ודע לך שאין אנו יודעים, כלל וכלל לא, בפרטיות ברמזים דקים כאלו. וראיתי פעם אחת בכתבי רבי אברהם שטרינהארץ זצ"ל אודות השייכות שיש לרבנו עם רבי שמעון בר יוחאי, כפי מה שקיבל בקבלה בעל פה, ומה שהיה כל אותו הלילה, שרבנו היה על הציון של רבי שמעון בר יוחאי.
כי נכנס לפנים המערה וסגר את הדלת וכו', ובחוץ הזהיר הרבה כמה אנשים לומר תהילים, ולכמה אנשים לומר הזוהר הקדוש, כמובא כל זה ב"שיחות הר"ן', אבל הפרטיות לא מוזכרת שם.
ואני ראיתי את כל הפרטיות במכתב הנ"ל, וממש יצאתי כמו מהאידרא, אשרינו ואשרי חלקנו, שזכינו להתקרב אל רבנו…
(אשר בנחל, כרך א, מכתב קנו, תשכ"ד)