רפא – מה הן הסגולות לפרנסה בנקל?
אודות ששאלת בעניין הפרנסה וכו'. עליך להבין שאין עוד דבר התלוי בידי הקדוש ברוך הוא כמו פרנסה, כי ה' יתברך זן ומפרנס את כל אחד… על כן חמדת לבבי! אסור להישבר, אלא לזכור, שיש כמה סגולות להביא פרנסה בנקל:
הסגולה הראשונה: חכמנו הקדושים אומרים (בראשית רבה, פרשה יא, סימן א): "ברכת ה' היא תעשיר" – זו השבת. כשיהודי שומר שבת, והוא שש ושמח כל השבת, ואינו מסיח דעתו כרגע מהשבת, אז באה לו פרנסה… ואם אדם שומר ושמח בה, אומר ה' יתברך: "שמרתם את היום שלי, אני אשמור את ששת הימים שלכם, שתהיה לכם פרנסה בשפע"…
הסגולה השנייה: אומרים חכמנו הקדושים (תנחומא כי תישא): "כל העוסק בתורה – פרנסתו מן התורה ומתעשר ומצליח". עם ישראל קבלו את התורה מסיני, ועליהם ללמדה ולחזור עליה, ולחנך את ילדיהם שילמדו ויהגו בה.
ובוודאי לא כל אחד יש לו את הזמן, אבל צריך להיות 'גנב' – 'לגנוב' מהזמן וללמוד…
הרי שלך לפניך, שתי עצות שחכמנו הקדושים אומרים, שאם שומרים שבת ושמחים בה, אם לומדים תורה ושמחים עמה, וקובעים עתים לתורה – זוכים לפרנסה. אשרי מי שמקיים עצות אלו, ואז יזכה לפרנסה בשפע, ולא יחסר לו מאומה.
(אשר בנחל, כרך כג', מכתב ג' תקד, שנת תש"ם)
רפב – מה הוא התיקון לפגם בענייני קדושה?
- לילך ולאסוף מעות בעבור ההדפסה.
- להתמיד בלימוד הגמרא כסדרן, ולסיים מסכת אחר מסכת.
- לעבור את הסדרא (פרשת השבוע) בכל שבוע, שניים מקרא ואחד תרגום עם פרוש רש"י.
- לומר את ה'תיקון הכללי' בכל יום.
- לילך למקווה בכל יום.
- להיות רגיל להתבודד עמן יתברך, לקרוא קריאת שמע שעל המיטה כפי הסדר שתיקן האריז"ל.
- להיות רק שמח, ולרקוד בכל יום בהמחאת כף אל כף, ועל ידי זה יומתקו ממנו כל הדינים.
(אשר בנחל, כרך כג', מכתב ג' תקט, שנת תש"ם)
רפג – פטרו אותי מהעבודה ואין לי פרנסה – מה עלי לעשות?
אודות שאלתך בענייני פרנסה, צריכים לידע, שזה לא תלוי בידי אדם, אלא בידי הקדוש ברוך הוא. אם אדם רוצה לזכות לפרנסה, עליו לקיים מצוות השייכות לפרנסה. חכמנו הקדושים אומרים (תנחומא, תישא כט): "כל העוסק בתורה – פרנסתו מן התורה, ומתעשר ומצליח".
על כן, חמדת לבבי! אם פטרו אותך מעבודתך, תשתדל לשמוע בכל יום שיעור תורה אפילו כחצי שעה, או שעה, ובזכות התורה, הקדוש ברוך הוא יפרנסך בנקל.
כמו כן ראה להקפיד על מצוות השבת, כמאמרם (בראשית רבה, פרשה יא, סימן א) "ברכת שבת היא תעשיר" – זו השבת, וכן כתוב בזוהר (יתרו סג:): שכל הפרנסה באה לאדם בזכות שמירת השבת, מינה מתברכין שיתא יומין. ואם אדם יאמר, הלא אני שומר שבת, ואין לי פרנסה? אלא סימן שאיננו שומר שבת כראוי, כי הפשט בזה – להיות בבחינת שומר, אשר הוא ערני כל רגע ורגע, שלא יגנבו את החפץ, ולא יזיקוהו.
כמו כן בשמירת השבת, כל השבת צריך לשמוח, שברוך הוא וברוך שמו נברא מזרע ישראל, ומקיים מצוותיו יתברך, והשמחה הזו תביא לו פרנסה בשפע.
ראה נא ותנסה, וייבחן אם כך הוא אם לאו.
(אשר בנחל, כרך כג', מכתב ג' תקכג, שנת תש"ם)
רפד – גופי נחלש מאוד- מה עושים כדי להתחזק?
אודות החולשה שנופלת עליך, ראה לשמור מאוד לאכול מאכלים בריאים. תאכל סעודה קבועה עם פת דיקא, כי בלחם יש כל מיני רפואות.
גם ראה לשוב בתשובה על פגם כבוד הצדיקים, כי רבנו אמר (ספר המידות, אות כבוד, סימן ו'): "מי שפוגע בכבוד של צדיקים, על ידי זה נופל לחולשה", עיין שם.
ובכלל טוב מאוד לשמור לא לדבר על שום בריה, מכל שכן וכל שכן על צדיקים, וה' יתברך ישלח לך רפואה שלמה בתוך שאר חולי עמו ישראל.
(אשר בנחל, כרך כג', מכתב ג' תרמט, שנת תשמ"א)
רפה – מהי העצה להימנע מהרהורים רעים הבאים קודם השינה?
אודות שביקשת עצה להרהורים רעים שבאים עליך קודם השינה. האמת אגיד לך, שנתתי לאחד עצה, שקודם יישן, יעיין בשניים או שלושה מכתבים מספר "אשר בנחל" כסדרן, ויינצל מזה.
ותהילה לאל, הועיל לו, כי בכל מכתב ומכתב מדבר באמונה ומגילוי השכינה, וזה בעצמו שומר את האדם, והבן.
(אשר בנחל, כרך כד', מכתב ג' תתשנז, שנת תשמ"א)
רפו – מי חיבר את ספר "ליקוטי תפילות" ואת ספר "ליקוטי תפילות"?
אודות שאלתך לגבי הספר "ליקוטי הלכות", הלא הוא התחבר על פי בקשתו של רבנו, כי כידוע רבנו, אמר מפעם לפעם תורה. ומוהרנ"ת תלמידו – רשמה.
ומזה נעשה הספר "ליקוטי מוהר"ן", ורבנו בקשו שמכל תורה ב"ליקוטי מוהר"ן" יעשה תפילה.
וכל תורה ותורה מדברת בהרבה עניינים: ממידות רבות – הן טובות, שצריכים לרכשן, והם רעות – שצריכים להתרחק מהן, מסודות המצוות, מרזי דרזין וסתרי תורה, וביקש כאמור, מתלמידו שיערוך על כל תורה ותפילה, וכן עשה, וזה הספר "ליקוטי תפילות".
(אשר בנחל, כרך כד', מכתב ג' תתב, שנת תשמ"א)
רפז – כיצד אפשר לעורר זכות אבותיו?
מה ששאלת איך זועקים לנשמות האבות? עיין ספר מידות אות זכות אבות סימן א', על ידי טבילת מקווה מזכירין זכות אבות. לכן ראוי להיזהר מאוד בטבילת מקווה בכל יום, ובתוך המים להזכיר את שמות אבותיו ואבות אבותיו, שהיו כולם קדושי עליון.
(אשר בנחל, כרך קנה, מכתב ב' תשלד, שנת תשס"ו)
רפח – ברצונו ללמוד ספרי קבלה, מה דעתו של הרב על כך?
אודות שאלתך וכו', ראשית צריך אדם להיות בקי בספרי רבנו: "סיפורי מעשיות", "ספר המידות", "שיחות הר"ן", "חיי מוהר"ן", והם צריכים להיות שגורים על פיו, ואחר כך יחזור פעמים אין מספר על "ליקוטי הלכות", עד שיהיה בקי בהם היטב.
ואמר מוהרנ"ת (ליקוטי הלכות, תפילין, הלכה ה', אות לח): על פי דברי רבנו ועל פי דברנו, תוכל לעשות לעצמך דרך בקבלה, ותבין את הכול.
כי באמת אמר רבנו על ספר "עץ חיים", זה הספר מוסר שלו, ורצה שנלמד את כל הספרים. וכמובן, גם את ה"עץ החיים", ה"פרי עץ חיים". ה"שמונה שערים", "אוצרות חיים", מבוא השערים", וכו', כלל כתבי האר"י ותלמידיו ותלמידי תלמידיו.
אבל קודם שמתחילים ללמוד קבלה, צריכים ללמוד הרבה "ליקוטי הלכות", אשר מוהרנ"ת הלביש ספריו בלבושים כאלו, שאפילו אנשים פשוטים כמונו יוכלו להשיג אלוקות.
לכן צריך קודם שיהיה שגור על לשונו כל ה"ליקוטי הלכות", ואחר כך יוכל להבין כתבי האר"י.
ואמר רבנו (עיין חיי מוהר"ן, סימן שסג) שעוד יתקרב אליו אברך, שהוא יפרש את כל כתבי האר"י, עד שילדים יבינו אותם גם כן.
(אשר בנחל, כרך כד', מכתב ג' תתיח, שנת תשמ"א)
רפט – האם יש לרב עוד חיבורים תורניים בכתב יד?
אודות ששאלת וכו', יש לי עוד המון ספרים בכתב יד, יעזור הקדוש ברוך הוא, שיגיע הזמן שנדפיס את זאת.
כגון: "שפת הנחל", פרוש על ה"ליקוטי מוהר"ן", "נהרי אפרסמון על "סיפורי מעשיות", "ביאורי המידות" פרוש על ספר "המידות" וכן ספרים על התורה ומועדים וכו' ועל כל כתבי האר"י וכו'.
הקדוש ברוך הוא יעזור, שנזכה להדפיס את כל הספרים בחיים חיותנו, ואם לאו – אז אחר כך נזכה שיודפסו.
(אשר בנחל, כרך כד', מכתב ג' תתיח, שנת תשמ"א)
רצ – בתי ירדה מדרך התורה – מה ניתן לעשות כדי להחזירה למוטב?
אודות בתך וכו', כדאי שתבוא אל איזה צדיק, ותשמע אותו מתפלל, ואז ייכנס בה הרהור תשובה.
וסיפר לי אדם, זה לפני עשרים שנה, שהייתה לו בת שהידרדרה, רחמנא לישזבן, והיה לו צער ועוגמת נפש גדול מאוד, כי הם במשפחה חרדים יראים לדבר ה'.
ובא אל הרב הקדוש מסאטמר זי"ע, ושטח לבבו אליו – מה יעשה?! ואז שכנעו הרב הקדוש הנ"ל, שישתדל להביא את בתו לבית הכנסת בליל יום כיפור, בשעה שאומר "כל נדרי", והקדוש ברוך הוא יעזור לו.
וכן עשה האב, ששידל את בתו שתבוא אל בית הכנסת של הרב הקדוש הזה. בעת שאומר "כל נדרי".
וידועה ההתעוררות שהייתה אז, אין לתאר ואין לשער כלל, אשר כולם בכו. כי הרב הקדוש היה לו כח עליון לעורר בני אדם בבכייה.
ומה נפלא היה הדבר, שהבת חזרה בתשובה שלמה. והיום היא כבר סבתא לנכדים, בית מלא תורה ויראת שמיים.
ולכן מה טוב ומה נעים להביא את בתך לאיזה צדיק קדשו המתפלל בכוונה, והיא תתעורר בתשובה.
(אשר בנחל, כרך כד', מכתב ג' תתסה, שנת תשמ"א)