שעא – האם ראוי שבחור רווק יהיה חזן או שוחט או מוהל?
אודות ששאלת, אם ראוי לבחור להיות חזן או שוחט או מוהל וכו', ידועה אמרת רבנו כשבא אליו בחור, ענה ואמר לו רבנו: "אל תראה עצמך לפני עד שתתחתן".
כי רבנו מאוד הקפיד על בחור שיתחתן מה שיותר מהר. על כן אשרי מי שזוכה לקיים דבר זה, כי דיקא אז נעשה אדם השלם.
ובאמת על חזן ושוחט מוהל וסופר, צריכים רחמים רבים שיהיו כשרים, ה'בעל דבר' מתלבש דיקא בהם. כדי להכשיל את בני ישראל.
ידוע שכת ש"ץ, ימח שמם וזכרם, הלבישו את עצמם ביותר על שוחטים סופרים וחזנים שיהיו מאנשיהם. ועל ידי זה הכשילו את בני אדם.
הבעל שם טוב הקדוש זי"ע בא לעקרם מן העולם. על כן צריכים לבקש הרבה ממנו יתברך, שיזכה למוהל טוב, ולשוחט ירא שמיים, לחזן יהודי כשר וסופר הגון, וללא תפילה אי אפשר להינצל מהם.
(אשר בנחל, כרך סא, מכתב יב תצד, שנת תשמ"ט)
שעב – האם באמת ציונו של התנא יונתן בן עוזיאל מסוגל למציאת זיווג?
אודות הקבר של יונתן בן עוזיאל בכפר עמוקה, רק הוא קבור שם ולא אחר. ומה שמקובל בין המון העם, אשר ציונו הקדוש מסוגל לפעול שם עניין מציאת הזיווג – נכון הוא מאוד, ויש בזה סוד עמוק מדוע דייקא הוא (ואין כאן מקום להאריך בזה).
(אשר בנחל, כרך נח, מכתב י"א תסט, שנת תשמ"ט)
שעג – איך אוכל לצאת מהדיכאון שנפלתי אליו?
נא ונא ראי להרגיל את עצמך לעזור לזולתך, ובזה שתעזרי לאחרים, תהיי בעצמך נעזרת. כי על פי רוב מה שעובר על האדם רק מפני שהוא תמיד חושב מעצמו, והוא חוקר בתוך תוכו וכו', ונזכרים לו זיכרונות של העבר. זה הורג והורס אותו לגמרי, עד שנופל בדיכאון ובעיצבון פנימי וכו', וזה מביא לו כל מיני בעיות רציניות נפשיות וגופניות וכו'.
על עיקר העצה לצאת מעצמו, להתחיל לדבר עם אחרים, ולהשפיע מטובו לאחרים, ובזה ישכח מעצמו.
כל מה שתעוררי ותחזקי ותאמצי נשים אחרות, וכל מי שרק פונה אליכם, בזה תתחילי להיות הכי מאושרת בחייך.
כי תיכף ומיד כשהאדם נעשה משפיע לזולתו, אזי הוא הכי מאושר. כי תיכף שוכח מעצמו ומפגעי הזמן, ומתחיל לעזור לאחרים, וזה רואים פרות, ואין עוד דבר גדול בשמים כמי שעושה טובות לאחרים.
(אשר בנחל, כרך נח, מכתב י"א תעח, שנת תשמ"ט)
שעד – למי אפשר לכתוב את התואר "רבי"?
בעניין כתיבת "רבי" וכו', רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן סא) "שלא לקרות רבי מי שאינו יודע אפילו להנהיג את עצמו, מכל שכן אחרים". וצריך לראות שלא להסמיך אותם, שלא ליתן להם תוקף ועוז, שלא יהיו נקראים בשם "רבי" .
כי אלו הנותנים להם תוקף ועוז, ונסמכים על ידם שיהיו נקראים בשם "רבי" , עתידים לתן דין וחשבון, עיין שם.
ולפי זה למה נוהגים לקרוא אל הספר תורה אנשים אפילו עמי ארצות בשם "רבי"?
אך יש לומר, כי מבואר בספר 'מגן אבות' להרשב"ץ, כי הקראים שכפרו בתורה שבעל פה, זלזלו באלו שכן החזיקו בתורה שבעל פה, ולכן כל אלו שהחזיקו בתורה שבעל פה היו נקראין 'רבנן'.
על כן נהגו כל ישראל לקרוא כל אחד בשם 'רבי', אף על פי שהוא עם הארץ. להורות שהוא מאמין בחכמים אמתיים ובתורה שבעל פה.
(אשר בנחל, כרך סא, מכתב י"ב שסב, שנת תשמ"ח)
שעה – בני יצא לתרבות רעה מה עלי לעשות כדי שיחזור בתשובה?
אודות וכו', מה לעשות?! רק תפילה ועוד פעם תפילה וכו', לשפוך את מר נפשך לפניו יתברך, על שבנך יצא לתרבות רעה, ואין עצה אחרת.
אני הכרתי את הרב החסיד… ז"ל, שבנו… יצא לתרבות רעה, רחמנא ליצלן. ונסע האב אל מרון, אצל התנא רבי שמעון בר יוחאי, ושפך שם לבו כמים, ובילה שם כמה שבועות. לבסוף חשדו בבנו שגנב מהצבא, וזרקו אותו משם, וחזר בתשובה. זה היה נס בתוך נס. אני הכרתי את הבן קודם שפרק עול ואחר כך וכו', ואחרי שחזר בתשובה.
מה אומר לך! לצדיק הקדוש ה'באר מים חיים' זי"ע היה בן בשם קלמן, שהיה חתן של הרב הקדוש מאפטא זי"ע, ויצא לתרבות רעה, וחילל שבת, רחמנא ליצלן, והוצרכו להתגרש.
היה לאביו הקדוש צער גדול עד מאוד מזה, ואף על פי כן אמר אביו לאנשיו לא לעשות לו רע, ולא להזיק לו כלל, וכולם פחדו ולא עשו לו שום דבר.
יש עוד סיפורים מגדולי הצדיקים, שהיו קדושים עליונים, ובניהם ובנותיהם יצאו לתרבות רעה, רחמנא ליצלן, ואין מקום להאריך בזה, מפני כבודם של הצדיקים.
כל זה אני כותב לך כדי להרגיע אותך, ושלא תיכנס בדיכאון ובעצבות ובמרירות, כי אין זו עצה, וכן זה לא יעזור לך.
העיקר זה רק תפילה, ועוד פעם תפילה וכו', ואין עצה אחרת רק תפילה, לשפוך לבבו אליו יתברך. ואם היית יודע מה זה תפילה, היית עוסק בזה כל היום שעות על גבי שעות. חזק ואמץ, ואז טוב לך כל הימים.
(אשר בנחל, כרך סא, מכתב י"ב שסה, שנת תשמ"ח)
שעו – האם יש איזו סגולה להינצל ממקרה לילה?
הרגל את עצמך ללמוד קודם שאתה הולך לישון ב'עין יעקב'. והיא סגולה נוראה להינצל ממקרה לילה, חס ושלום. ומכל שכן כשתזכה לחדש איזה חידוש באיזה מאמר, ובזה תישן.
(אשר בנחל כרך נח, מכתב יא תר, שנת תשמ"ז)
שעז – מדוע לא אומרים "חי(בצירי) העולמים"?
בעניין ששאלת, למה לא אומרים "חי העולמים בצירי, אלא "חי העולמים בפתח. דבר זה מקובל מהבעל שם טוב הקדוש זי"ע. עכשיו מצאתי את זה ברמב"ם (הלכות יסודי התורה, פרק ב' , הלכה י'), וזו לשונו:
"ואין אומר ח"י (בצירי) הוי"ה אלא חי (בפתח) הוי"ה, שאין הבורא וחייו שניים כמו חיי הגופים החיים או כחיי המלאכים וכו', עיין שם.
רואים מזה, שלקדוש ברוך הוא אומרים "חי" בפתח שהוא לשון נצח.
(אשר בנחל כרך נח, מכתב יא תרכג, שנת תשמ"ז)
שעח – עצה לזכות לרפואה שלמה
מאוד מאוד שמחתי לשמוע בשורה משמחת, אשר אתה ממלא את כל בית החולים עם קונטרסים 'רופא חולים', ובוודאי זה יועיל לזכות אביך, שתהיה לו רפואה שלמה. וכן כל מי שיש לו חולה בתוך ביתו, חס ושלום, ראוי לו להדפיס איזה קונטרס:
'בורא רפואות', או 'רפואה שלמה', או 'רופא חולים' או 'ביקור חולים'. וידפיס את שם החולה שנדפס לזכותו, וישתדל להפיצו בבתי חולים, ובוודאי בזכות זה תהיה לחולה רפואה שלמה.
כי זכות הרבים גדולה מאוד אצלו יתברך וכדאי זכות הרבים להמשיך רפואות וישועות למזכה הרבים.
על כן ראה להיות חזק בעבודה הקדושה הזו, כל זמן שאביך בבית החולים, ראה להפיץ את הקונטרסים הנ"ל בבתי החולים, וכדאי זכות הרבים, שתגן עליו, ותהיה לו רפואה שלמה.
(אשר בנחל כרך סח, מכתב יד רפג, שנת תש"ן)
אודות הילד… טוב שידפיס קונטרס 'רופא חולים' ו'רפואה שלמה' על שמו, מכל אחד אלף טפסים, ולחלק את זה בבתי חולים, והקדוש ברוך הוא יעזור, שיתבטל לגמרי הגידול מראשו, ויהיה בריא לגמרי, ויזכה להאריך ימים ושנים טובות.
(אשר בנחל, כרך עח, מכתב יז פ, שנת תנש"א)
שעט – האם כשמזכירים שם של חולה יש להזכיר גם את התארים שלו?
בעניין הזכרת שם של חולה בתפילה נוהגים לומר רק שמו ושם אמו, ולא מוסיפים שום תואר. כי אין גבהות לפני המקום (ברכות י:). ראיתי שאפילו על גדולי הצדיקים, וכן על רבנים מפורסמים לא כתבו שום תואר בעת הזכרת שם לחולה, רק שמו ושם אמו.
(אשר בנחל, כרך סח, מכתב יד רצז, שנת תש"ן)
שפ – מי נחשב בגדר של רשע?
אודות ששאלת וכו', מה אומר לך, רשע זה שמציק לאחרים על לא דבר, זה שמוסר את הזולת על לא דבר, זה שמצער בני אדם על לא דבר, זה נקרא רשע.
ויש לומר (תהילים קיט): "שקר רדפוני עזרני: ראשי תבות רש"ע. כי אין לך עוד שקרן כמו רשע, שרודף את הזולת. לכן אין עצה נגדו רק לצעוק אליו יתברך – עזרני. כי רק הוא יתברך יכול לעזור להינצל מהרשע הרודף את הזולת על לא דבר.
זכור כלל, מי שרודף אחר הזולת בחינם, וזה נקרא רשע מרושע, וצריכים לשמור מהבל פיו הטמא, ואסור לדבר עמו, ובפרטיות כשרשע רודף את רבו שלמדו, זה יפול לבסוף בנפילה באין סומך.
(אשר בנחל, כרך סח, מכתב יד שז, שנת תש"ן)