תא – מה הכוונה שה' גר עמנו?
הקדוש ברוך הוא רוצה שנכיר אותו ונדע שכל מה שאנחנו רק רואים יש בזה אלוקות, וזה נקרא שהוא גר עמנו.
(אשר בנחל, כרך קנד, מכתב ב' תכא, שנת תשס"ו)
תב – מהי אהבת ישראל?
בר ישראל צריך תמיד להתחבר עם כל יהודי, לא לחשוב שהוא יותר גדול ממנו.
(אשר בנחל, כרך קנד, מכתב ב' תכא, שנת תשס"ו)
תג – כיצד יידע אדם שהוא מתנהג בצורה טובה?
הדרך הטובה היא שתתמיד בספרי שו"ת 'אשר בנחל' ושם תמצא מרגוע לנפשך, ותדע איך להתנהג על כל פרט ופרט.
(אשר בנחל, כרך קנד, מכתב ב' תכא, שנת תשס"ו)
תד – כיצד אוכל לזכות לאמונה ברורה ומזוככת?
תאמר בכל יום אחר ברכות התורה "אני מאמין" חוק ולא יעבור, ובכל סעודה שתאכל תאמר "אני מאמין".
רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מד) "עיקר האמונה תלוי בפה של האדם כמו שכתוב (תהילים פט) "אודיע אמונתך בפי" וראוי לך לעיין וללמוד במאמר זה בכל יום, תהיה רגיל בברכות בכל יום, ותכווין פרוש המילות.
הקדוש ברוך הוא, יעזור לך, שתזכה לטהרת המוח והלב, ותהיה לך אמונה ברורה ומזוככת.
(אשר בנחל, כרך קנד, מכתב ב' תכג, שנת תשס"ו)
תה – אני רגיל לבכות על מצבי הגרוע ובפרט שבוער בי אש הניאוף – מה עושים?
במקום שתהיה רגיל לבכות על כל מה שעובר עליך תרגיל את עצמך לתת תודה לקדוש ברוך הוא על כל החסד חינם שעשה עמך שזכית להתקרב אל רבנו. כי לולא הוא מי יודע מה היה אתך. לכן תראה להתחזק ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך בשום פנים ואופן.
מאוד מאוד שמחתני שקבעת לעצמך קביעות חזקה ללמוד בכל יום דף גמרא רש"י ותוספות אשר אין למעלה מזה לתיקון הברית.
בפרט שבוער בך הניאוף כל כך וכו'… זה עיקר התיקון שלך, שתלמד דף גמרא עם מפרשים. ומי יתן שתזכה להוסיף עוד דף, על כל פנים דף אחד תהיה חזק.
וידוע מה שאנשי שלומנו היקרים אמרו על זה שרבנו אמר: (סיפורי מעשיות מעשה ז' מהזבוב ועכביש) "שכל זמן שהדף מגן עליך, אין לך מה לפחד משום דבר", ואמרו שזה סובב על דף היומי שאדם לומד בכל יום דף גמרא כי הדף הזה הרי הוא הנהגות של עם ישראל.
חזק ואמץ מאוד מאוד להיות בשמחה, כי השמחה היא רפואה לכל בין בגשמיות בין ברוחניות. רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קסט) "שעיקר תיקון הברית זה על ידי שמחה". כשהאדם שמח הקדוש ברוך הוא בעצמו שומר אותו שלא יבוא לידי פגם הברית.
אני מאוד מאוד מבקש אותך שתצא מעצמך, ותתחיל לחשוב מהקדוש ברוך הוא, במקום לחשוב רק תמיד ממך, תחשוב מהקדוש ברוך הוא, אסור להיות חקרן גם על עצמו. כי רבנו הזהירנו מאוד מאוד מספרי חקירות. כתוב: "זה ספר תולדות אדם" היינו, כל אדם הוא ספר, כמו שאסור להסתכל בספר חקירות כך אסור להסתכל בתוך עצמו עם חקירות.
ידוע שרבנו אמר מי שאין לו התבודדות ניכר שהוא למד ספרי חקירות, לכן תפסיק מלשבור את עצמך. תתחיל להסתכל על הטוב שיש בך ותדבק את עצמך בו יתברך. תמיד תצייר שהוא יתברך מחייה ומהווה ומקיים את כל הבריאה כולה ודומם צומח חי מדבר זה עצם עצמיות אלוקות, ואין בלעדיו יתברך כלל.
כפי שתחדיר בעצמך ידיעות אלו, הכול יילך לך כבר בצורה אחרת. לכן אני מאוד מבקש אותך אל תבלבל את עצמך בשום דבר, ואז טוב לך כל הימים.
(אשר בנחל, כרך קנב, מכתב א' תתקעב, שנת תשס"ו)
תו – כואבת לי היד עד הכתף – מה עלי לעשות?
סיבת הכאב של ידיך עד הכתף מפני שאינך נזהר בכל עניין השייך תיכ"ף, במובא בדברי האריז"ל שאמר לאחד שכאבה לו הכתף שהוא ראשי תיבות תכ"ף, תכ"ף לנטילת ידיים ברכה, אסור להפסיק בין נטילת ידיים מים אחרונים לברכת מזון, כשמפסיקים בדיבור אחר מים אחרונים לברכת המזון, צריכים עוד פעם ליטול, וזה בדוק ומנוסה.
וכן תיכ"ף לתלמיד חכם ברכה, לא לזלזל בצדיק אפילו במחשבה, אף שאין אנו מבינים אותו, כי הוא פלא ונשמתו פלא.
(אשר בנחל, כרך קנד, מכתב ב' תרמח, שנת תשס"ו)
תז – הורי רבו והם מעוניינים להתגרש, האם כדאי להתערב ביניהם?
צער לי לומר לך, לא יכולים להתערב במה שהורים עושים, כיבוד אב ואם זה מאוד חמור. מה שכן יכולים לעשות:
- זה תפילה.
- לדבר על לבם שלא יתגרשו ולהסביר להם את כאבכם הגדול והמר, אבל יותר מזה אי אפשר לעשות.
הקדוש ברוך הוא, יעזור לך, שאת תבני את ביתך עם אהבה עם אהבה וחום, ואתם תגורו יחד בשלום ואהבה.
(אשר בנחל, כרך קנד, מכתב ב' תרמח, שנת תשס"ו)
תח – האם אמירת תיקון הכללי מועילה רק לפגם הברית?
חמדת לבבי! ראה להיות חזק, לומר בכל יום את ה'תיקון הכללי', העשרה מזמורי תהילים עם התפילה שעליה, אף שבאמת העיקר הוא כשקורה לו, חס ושלום, איזה מקרה וכו'.
אך כבר בארנו בספר "פעולת הצדיק", אות תתצ"ז בהגהה, שהעשרה מזמורים מועילים לכל מיני חטאים ועוונות, ובפרט פגם הברית, וכן הוא מסוגל לפרנסה בנקל (כמובא בליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן כט), עיין שם.
(אשר בנחל, כרך כ, מכתב ג' רכח, שנת תש"ם)
תט – האם די לומר פעם אחת תיקון הכללי בכל יום או שצריך לומר מספר פעמים?
הנה פעם אחת ביום מי שהוא 'ברסלבר חסיד' אומרו בכל יום, בלי יוצא מן הכלל, אך היו מאנשי שלומנו, שהיו רגילים לומר את העשרה מזמורים כמה פעמים ביום.
מספרים על רבי אברהם בר' נחמן, שבכל פעם שדיבר עם איזה איש, היה אומר אחר כך העשרה מזמורי התהילים. כי אמר, אשר רבנו אמר (ליקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן מג), שיש רשעים, שהבל פיהם מזיק לאדם, ועל כן היה רגיל לומר אחר דיבורו עם איזה אדם, שלא היה בסדר וכו', העשרה מזמורים.
וכן מספרים מרבי אפרימיל, שבכל פעם כשנכנס אצלו מישהו לדבר עמו מרבנו, עוררו על אמירת העשרה ממזורי תהילים.
והיו מאנשי שלומנו, כשהיו באים לפניהם שיתפללו בעבור חולה, לא עלינו, היו אומרים תיכף ומיד העשרה מזמורים תהילים. וכן הוא מנהג בין אנשי שלומנו לאומרם בכל שבת אחר התפילה בציבור, על כל פנים פעם אחת ביום כמעט שחיוב על כל אחד מאנשי שלומנו לאומרם, כי הוא תיקון נפלא ונורא עד מאוד.
בפרט מי שפגם בבריתו, עליו לקבל על עצמו לומר בכל יום כל ימי חייו, על כל פנים פעם אחת העשרה מזמורים עם התפילה שעליה.
וטוב פעם אחת בכוונה, מהרבה שלא בכוונה (שולחן ערוך אורח חיים, סימן א', סעיף ד') ודבר זה גם כשיזכה להיות בציון רבנו טוב פעם אחת בכוונה ומילה במילה, מהרבה פעמים שלא בכוונה ובזריזות ובדילוג תיבות.
וה' יתברך יאיר עינינו במאור תורתו, ונזכה לשוב בתשובה אמתית.
(אשר בנחל, כרך כ, מכתב ג' רכח, שנת תש"ם)
תי – אשתי ואני טרם נפקדנו ואנו צריכים סגולה להיפקד
לנכון קבלתי את מכתבך, ראה ללמוד בכל יום את התורה קנ"א, ותאמר ביחד עם אשתך פרשת "ובראשי חודשיכם" (במדבר כח, יא) ואם רבנו אומר שזוהי סגולה להולדה, אתה לא צריך סגולות יותר גדולות מזו, וזה בטוח.
העיקר ראה לחזק עצמך במידת אמונ"ה אשר עולה בני"ם, ועל ידי אמונ"ה זוכים אל בני"ם,
ועיקר האמונ"ה – למסור נפשך לגמרי אליו יתברך, ותדע שמה שאתה צריך יבוא אל ביתך. ואם תכניס עצמך כל כך באמונה פשוטה, אשר אין בלעדיו יתברך כלל, ומה שאתה צריך יבוא אל תוך ביתך, אז דיקא תזכה להיפקד בזרע של קיימא.
(אשר בנחל, כרך ט', מכתב א' פה, שנת תשל"ד)