תקא. איך יכולים להכיר בחור שיש לו יראת שמיים ?
אם הוא דואג לשני, הולך לו בחיים הנה קניתי מנה אוכל, יש לי חבר אני גם יקנה לו מנה אוכל, אבל זה עדיין לא מספיק, אם אני רואה שהחבר שלי ישן, אני אכנס בשקט, אני לא אדליק את החשמל כי אני אעיר אותו, זה מראה שהוא ירא שמיים.
(אשר בנחל, כרך רג, מכתב א שנד, שנת תשע"א)
תקב. כיצד יכול אדם לדעת שהוא מחובר לרבנו?
בזה האדם יכול לבחון את עצמו אם הוא מקורב אל רבנו או לא, אם הוא מדבר אל הקדוש ברוך הוא ומספר לו יתברך כל מה שעובר עליו בלי שום חכמות כלל.
(אשר בנחל, כרך רג, מכתב אתנ, שנת תשע"א)
תקג. אני רוצה לעזוב את מקום עבודתי – מה דעתו של הרב על כך?
חזק מאוד מאוד ולא כדאי לך עדיין לעזוב את העבודה, כי קודם רבים צריכים אותך וכו', וכן מי שרגיל בעבודה כל כך הרבה שנים, יהיה לו אחר כך קשה מאוד מאוד כשיסתובב בלי מעש וכו', אפילו שיש לו תכניות להתמיד אחר כך בלימוד, אבל המציאות מראה אחרת, כי כשקובעים עתים לתורה, מצליחים יותר מאשר שיש לו זמן פנוי כל היום, שאז רוב היום מתבטל בלא כלום, ואם נופל בתוך ייאוש ושעמום, ולכן טוב מאוד להיות עסוק.
(אשר בנחל, כרך רג, מכתב אתקנג, שנת תשע"א)
תקד. על שם מי נקרא הסמינר "בית מלכה"?
מסרתי את נפשי לפתוח סמינר "בית מלכה", שנקרא על שם אמי מורתי ע"ה, שהייתה צדקת, מגיל צעיר נטתה אוזן קשבת לשמוע איך אביה (סבי הצדיק הקדוש זי"ע) פסק הלכות לכל מי שבא לשאול שאלה בהלכה, עד שזה נקלט בה והיא בעצמה הייתה יכולה להשיב בדיני איסור והיתר וכו', רק מפני שתמיד הסתכלה והתבוננה ושמעה איך שאביה פוסק הלכות.
כבר לא מדברים מגודל הצדקה והחסד שהייתה עוסקת בימי חייה. היא חיתנה המון יתומים ויתומות אחר המלחמה. מה גם שבשלה בכל יום אוכל לעניים מרודים בני טובים, שהצטרפו לאכול עם אבי מורי זי"ע, ועל שמה נקרא הסמינר.
(אשר בנחל, כרך רד, מכתב אתקצד, שנת תשע"א)
תקה. מהי עיקר ההתחזקות של האדם?
צריכים להתחזק בכל יום ובכל שעה ובכל רגע מחדש. עיקר ההתחזקות צריכים אמונה פשוטה בו יתברך, לידע שכל מה שעובר עליו אלו נסיונות קשים ומרים שמנסים אותו לראות איך הוא יחזיק מעמד ומתחזק וכו'.
וזוהי גדולת בר ישראל יותר מכל המלאכים והאופנים וחיות הקודש וכו',שנמצא בזה העולם המלא העלמות והסתרות, המלא שיקוץ תיעוב זיהום ניאוף וכו', אבל מצד נשמתו נמשך רק להשיג את פנימיות חיות אלוקות שנמצאת בתוך הבריאה וכו',
(אשר בנחל, כרך רד, מכתב אתרלד, שנת תשע"א)
תקו. מה יעשה אדם כשעובר עליו משבר?
כשאדם עובר עליו איזה משבר, שלא נדע מצרות, אז אדם שבור לגמרי למה קרה לי דבר כזה, למה אני שלומיאל, למה עשיתי טעות, במקום לחזור לקדוש ברוך הוא להגיד:
"ריבונו של עולם, אני יודע זה הכל ממך, שתהיה כפרת עוונות, תמחול לי על כל מה שחטאתי עוויתי פשעתי, ריבונו של עולם עשיתי שטויות בחיים, עברתי עבירות חמורות. הנה אתה מעניש אותי ואני חוזר בתשובה. תמחול לי , תוריד ממני את הדין הזה".
במקום זה אדם מאשים את עצמו, אוי הייתי טיפש, איפה השכל שלי, מה עשיתי, וכך מסבך את עצמו בסיבוכים יותר ויותר.
(אשר בנחל, כרך רד, מכתב אתרמה, שנת תשע"א)
תקז. כיצד מתגברים על הפחד?
אני מאוד מאוד מבקש אותך שלא תפחד משום דבר, כי בפרוש גילה לנו רבנו ז"ל (ספר המידות אות פחד סימן כה) "כששוכחים את ה' יתברך ואינם נשענים עליו על ידי זה מתפחדים מאומות".
לכן, העיקר להחדיר בעצמו את אמיתת מציאותו יתברך אשר הוא נמצא ואין בלעדו נמצא, ודבר גדול, דבר קטן, לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת העליון ברוך הוא יתברך שמו, וככל שמכניסים את עצמם באמונה על ידי זה נתבטל ממנו הפחד. כמו שאמר רבנו (ספר המידות אות מריבה סימן נ"ד) "מי שיש לו אמונה אינו ירא מאויבים".
לכן תעשה כל מה שבידך רק לשמח את עצמך במה שאתה יכול עם נקודות טובות שיש בך, תהילה לאל…
לכן אתה צריך לשמוח עם כל הטוב שיש בך, ותרגיל את עצמך לזמר ולזמזם לעצמך איזה ניגון. כי כך אמר רבנו (ספר המידות אות פחד סימן יא) "מי שיש לו פחדים יזמר זמר של שמחה", ואמר רבנו (שיחות הר"ן סימן רעג) "טוב לאדם להרגיל את עצמו שיוכל להחיות את עצמו עם איזה ניגון". כי ניגון הוא דבר גדול וגבוה מאוד מאוד, ויש לו כוח גדול לעורר ולהמשיך את האדם לה' יתברך.
ואפילו מי שאינו יכול לנגן, אף על פי כן בביתו ובינו לבין עצמו יוכל להחיות את עצמו באיזה ניגון כפי שיוכל לזמר אותו, כי מעלת הניגון אין לשער ואין לתאר כלל.
על כולם תראה לבקש הרבה ממנו יתברך על השמחה, כי שמחה זה אור כל כך גדול שאי אפשר לקבלו אלא על ידי תפילה, לבקש ממנו יתברך בכל יום להיות בשמחה.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב ב תתקכג, שנת תשע"ד)
תקח. האם יש מקור להתבודד שש שעות?
אלו שאומרים שמוכרחים להתבודד לכל הפחות כל יום שש שעות, אין לזה שום מקור, ותאמין לי שגם מי שהמציא את זה הוא גם כן לא מקיים את זה…
ידוע מה שרבנו סיפר ודיבר עמנו (חיי מוהר"ן סימן תל"ח) מעניין מעלת ההתבודדות והיה מפליג מאוד בשבח מעלת גדולת הנהגה זו, ואמר שאי אפשר לצוות אנשים שינהגו הנהגה זו כי אם שעה אחת ביום. כי אי אפשר להכביד עליהם יותר, אבל באמת היו צריכים שיהיה להם כל היום התבודדות וכו', עיין שם.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב ב תתקל, שנת תשע"ד)
תקט. החיים מאוד מרים לי ואני חושבת להתאבד – מה עושים?
את צריכה להיות מאוד מאוד שמחה ועליזה, אישה כל כך מוצלחת שתמשוך את עצמה אל העצבות ואל המרירות ואל הדיכאון וכו', עד מחשבות של התאבדות, מה איתך?
איך לא תקחי את עצמך בידייך להיות בשמחה עצומה. ידוע מה שאמרו הצדיקים כמו שיש לאו "לא תשנא את אחיך בלבבך".
אסור לשנוא את הזולת כמו כן אסור לשנוא את עצמו, למה את צריכה כל כך להשפיל את עצמך?
למה את צריכה להגיד דברים כאילו שאת שונאת את עצמך?
ואת שונאת את המעשים שלך וכו'?
את צריכה לקחת את עצמך בידייך ולהיות רק בשמחה, ולמסור את נפשך להיות בשמחה, ואז תראי את יופי החיים שהכול לפנייך…
למה לא תרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך, ואז לא תצטרכי אף אחד בעולם כי גדול אדונינו ורב להושיע, כי כל דיבור ודיבור שמדברים עמו יתברך זו הצלחה נצחית.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב ב תתקנט, שנת תשע"ד)
תקט. אשתי מתעצבנת ומוציאה עלי את העצבים שלה
אתה צריך לדעת כי כך הוא החיים, צריכים תמיד להוריד הראש ולהיות ותרן בביתו, אישה תמיד מתעצבנת ומוציאה את העצבים שלה על הבעל, ורוב הפעמים על לא דבר וכו' ובעל שהוא חכם יודע איך לשחק עמה שהולך בין הטיפות ואינו נרטב… היינו הוא ותרן בתוך ביתו, ודע לך מי שהוא מוותר הוא המצליח.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב ב תתקס, שנת תשע"ד)
תקי. חזרתי בתשובה – לאיזה רב עלי להתקרב?
מה אומר לך ידידי היקר, קודם תהיה מאוד מאוד שמח שזכית לחזור בתשובה שלמה שאין למעלה מזה, כי כך אמרו חכמנו הקדושים (בכרות לד.) "במקום שבעלי תשובה עומדים שם אין צדיקים גמורים יכולים לעמוד"…
והנה בעניין מציאת רב וכו', עליך לדעת שחכמנו הקדושים אמרו (אבות פרק א) "עשה לך רב", אבל צריכים לשמור מאוד מאוד מי הוא הרב…
לכן עליך להתקרב אל רב כזה שיחדיר בך אמונה פשוטה בו יתברך שגם אתה תוכל לדבר אל הקדוש ברוך הוא, וכן יעורר אותך על שלום בית, וילמד אותך עצות איך לא לריב עם אשתך וכו' שתהיה חכם ולא צודק וכו'
והעולה על הכול שיחדיר בך התמדת לימוד תורה הקדושה שתתחיל ללמוד בכל יום מקרא משנה גמרא וכו', רב כזה תחזיק עם שתי הידיים כי אצלו תקנה רק טוב אמיתי ונצחי, טוב הגנוז והצפון.
ותהילה לאל, יש רבנים יראי ה' וחושבי שמו כאלו, אשרי מי שמחפש אחריהם וימצאם.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב ב תתקסו, שנת תשע"ד)