תקיא.
איזה מוהל צריך לבחור?
אתם צריכים לשמור מאוד את מי שאתם לוקחים למוהל, כי מוהל מלבד, שצריך להיות ירא שמים, צריך להיות אומן ומומחה וכו' וזה יותר חשוב מהכול, וכבר הייתה לי ברית שהביא מוהל… וכמעט שהרג את הילד על ברכי וכו', אזי מאז אני מקפיד שיקחו רק מוהל וזריז וכו', ולא לקחת מוהל ששוכח את עצמו באמצע הברית וכו', וכאילו הוא בדבקות … דבקות צריכים בתוך התפילה וכו', אבל בעת הברית צריך להיות מומחה וזריז, וזו דעתי.
(אשר בנחל, כרך קצט, מכתב תקכב, חשוון תשע"א)
תקיב.
מה עושים כדי למנוע אכזבות בחיים?
אסור להסתכל על אחרים כלל, ודבר זה תחדיר בעצמך שאין לאדם חברים, ואסור לסמוך על אף אחד, כי כל אחד לטובת עצמו הוא מדבר, ואם תחדיר בעצמך ידיעות אלו, אז ממילא לא יהיה לך שום אכזבות משום בריה שבעולם. אדם צריך להרגיל את עצמו רק לעשות טובות לזולת. אבל שלא יצפה שום גמול ממנו חזרה, כי אין דבר כזה.
אני יכול להעיד על עצמי שזה קרוב ליובל שנים שיש לי עסק עם רבים וכו', רק מעט דמעט הכירו לי טוב מה שמסרתי את נפשי עבורם וכו' ולכן שלא תחלש דעתך כלל, מה שאני מבקש אותך שתהיה רק שש ושמח.
(אשר בנחל, כרך קצט, מכתב תפח, חשוון תשע"א)
תקיג.
מה הרבנית מבעלז הייתה רגילה לומר?
הצדקת הקדושה מרת מלכה ע"ה, הייתה הרבנית של השר שלום מבעלז זי"ע, הייתה רגילה לומר שמשלושה דברים בעולם יכולים ללמוד איך להתנהג.
- משעון יכולים ללמוד שהזמן הוא ביוקר.
- ממברק לומדים שכל תיבה היא ביוקר.
- מרכבת לומדים שיכולים לאחר אותה.
שלושה דברים אלו הם יסוד מאוד גדול בחיים. כי אם אישה יש לה זמן מיותר, שתעסוק בחסד, וכן צריכה לזכור שכל מלה יתירה עולה ביוקר. אם חס ושלום פולטים מהפה מילה שלא היו צריכים, משלמים על זה אחר כך מחיר גבוה, וכן חבל על הזמן שהולך לאיבוד ויכולים לאחר את הזמן.
(אשר בנחל, כרך קצט, מכתב תקי, חשוון תשע"א)
תקיד.
מה היה הרבי מבעלז רגיל לומר?
הרב הקדוש רבי ישכר דוב מבעלז זי"ע, היה רגיל לומר שיסוד ועיקר בחסידות הם שלושה דברים:
- ללמוד הויות דאביי ורבא (היינו ללמוד גמרא).
- לעזור לנצרכים.
- להיות מקורב אל הצדיק.
לכן תכניס את שלושת הדברים האלו בלבך, דף גמרא שהוא יסוד בחייך, לעזור לנצרכים, תעסוק בהפצת ספרי רביז"ל ולקרב רחוקים, או שתכניס צדקה בקופת "בית התבשיל – אוהל אברהם", ותהיה מקורב אל רביז"ל בלב ונפש, על יד התמדה רבה בספריו הקדושים.
(אשר בנחל, כרך קצט, מכתב תקיא, חשוון תשע"א)
תקטו.
יש לי חלומות שמפחידים אותי – מה עושים?
תקראי קריאת שמע שעל המיטה מתוך הסידור, והקדוש ברוך הוא ישמור אותך מכל רע.
(אשר בנחל, כרך קצט, מכתב תנט, חשוון תשע"א)
תקטז.
מה זה נקרא עמל התורה?
עצם העובדה שאדם יכול לשבת במקום אחד ולגרוס בתורה הקדושה שעות על גבי השעות, זה כבר נקרא עמל התורה וכו',כי הסמ"ך מ"ם מביא לאדם כל מיני עסקים וכו', שיהיה עסוק בזה העיקר שלא ילמד תורה, ולא יוכל לשבת במקום אחד, הוא מטריד אותו בכל מיני טרדות, כמאמר התנא הקדוש (אבות פרק ד') "אם בטלת מן התורה, יש לה בטלים הרבה כנגדך".
לכן, עצם העובדה שאדם מתגבר על יצרו המסיתו ללכת לכאן וכו', לנסוע לשם וכו', והוא שובר את הרגלו הרע שאין לו עצבים לשבת במקום אחד וכו', זה כבר נקרא עמל התורה, שעל ידי זה יקבל הרבה שכר, כי אחד מקניני התורה הוא "מרבה ישיבה".
והכוונה בפשיטות שיוכל לשבת במקום אחד שעות על גבי שעות וילמד, אף שזה בא לו בעמל גדול מאוד, זה כבר נקרא עמלות שבתורה, ואם ימשיך ככה אזי בסוף יזכה להבין טוב טוב את הלימוד ויגדל תלמיד חכם מאוד, וכל הברכות של התורה יושפעו עליו.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב תתקסט, אייר תשע"ד)
תקיז.
מי הוא הצדיק המוזכר בספר "ליקוטי מוהר"ן"?
בכל מקום שכתוב בליקוטי מוהר"ן "צדיק" זה סובב העיקר על רבנו ז"ל. כי הוא הצדיק שבדור הזה, ואשרי מי שזוכה לציית אותו בתמימות ובפשיטות גמורה.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב תתקע, אייר תשע"ד)
תקיח.
האם כדאי לעשות חשבון מדוקדק על ההוצאות וההכנסות?
חכמינו הקדושים אמרו (תענית ח:) "אין הברכה מצויה אלא בדבר הסמוי מן העין, שנאמר ( דברים כח, ח): "יצו ה' אתך את הברכה באסמיך".
תנא דבי רבי ישמעאל אין הברכה מצויה אלא בדבר שאיו העין שולטת בו.
לכן לא כדאי להחזיק חשבון בדיוק מה הוצאות ומה ההכנסות, כי זה מאוד מצמצם את דעת האדם ומבלבל אותו, ומכניס בו ייאוש ופחדים יתירים וכו',
בוודאי אדם צריך לחיות עם חשבון וכו', אבל לא עד הפרוטה האחרונה שזה מצמצם לו את הדעת עד שנכנס בצמצום גדול מאוד וכו'.
לכן רק תכניסי את עצמך באמונה פשוטה בו יתברך ולחיות עם ביטחון חזק ותראי שהקדוש ברוך הוא ירחיב לך בגשמיות וברוחניות גם יחד, ולא יחסר לך שום דבר.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב ב תתקעב, אייר תשע"ד)
תקיט.
מה רבנו רוצה מאיתנו ?
באמת תתבונן מה סך הכל רבנו רוצה מאיתנו ?
- שנהיה רק בשמחה עצומה, שנכריח את עצמנו עם כל הכוחות רק להיות בשמחה, ולהחיות את עצמנו עם כל מה שהוא יכול, ולא לתת את העצבות והעצלות שיתגבר עליו.
- להרגיל את עצמנו לדבר אל הקדוש ברוך הוא, בשפת האם שלנו, וכל מה שלוחץ לנו על הלב וכו', וכל מה שעובר עלינו הכתובת הראשונה והאחרונה זה רק הקדוש ברוך הוא, וצריכים לסלק את השכל והדעת לגמרי, ולהרבות בדיבורים עמו יתברך. אשר כל דיבור ודיבור שמדברים אליו יתברך זו הצלחה נצחית, הצלחה כזו אשר אין לתאר ואין לשער כלל.
- להרגיל את עצמו ללמוד בכל יום על פי סדר דרך הלימוד של רבנו (המובא בשיחות הר"ן סימן עו).
- שיחת חברים לדבר בכל יום עם אחד מאנשי שלומנו לחזק את עצמו עמו, אשר אין ערוך אליה, כי בזה שמתחזקים יחד על ידי זה מצליחים בגדול, כמו שאמר הנביא (ישעיה מא ו): "איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק".
- וכל זה כל כך חשוב, וכל כך פשוט, אזי למה שלא תציית את רבנו לקיים את ארבעת הדברים האלו, ואז תהיה הכי מאושר בחייך.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב ג ה, אייר תשע"ד)
תקכ.
האם מותר לכהן לישון במבנים הממוקמים מסביב לציון רבנו?
כהן אסור לו לישון במבנים הגבוהים שממוקמים מעבר לקו הצהוב סביב ציון רבנו, כידוע שכל המקום ההוא הוא בית הקברות, אלא באו גויים וחללו את המקום הקדוש הזה ששם קבורים קדושים שנהרגו על קידוש ה', ונקברו בכל המקום המסומן עם צבע צהוב.
כי עד מלחמת העולם השנייה ידעו בדיוק איפה המקום שהוא בית הקברות. גם אני כשבאתי עוד בשנת תשכ"ו אצל ציון רבנו, בכלל לא היו המבנים הגדולים, אלא התחילו לבנות את זה שנים רבות אחר כך.
ולצערנו הרב, בנו את זה על קברים, ולכן כהן אסור לו לישון במבנים האלו שהם על בית הקברות.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב ג יג, אייר תשע"ד)