תקלא.
מה ההבדל בין חסידות חב"ד לבין חסידות ברסלב?
מה שאתה שואל מה ההפרש? חסידות חב"ד העיקר הוא המוח, להכניס במוחו אמיתת מציאותו יתברך, כמו שאר ספרי תלמידי הבעל שם טוב הקדוש זי"ע.
אבל רבנו הוריד את הכול עד הפה שאדם יוכל לדבר עם הקדוש ברוך הוא כאשר ידבר איש אל רעהו, היינו שכל הגילויים הרוחניים וכו', יעברו דרך פיו וכו'.
כי באמת אם נתבונן נראה שבדורות האחרונים הנשמות כל כך שבורות ורצוצות מרוב הגלות שמתגברת ומתפשטת בתאוות ניאוף, ובפרט לאחרונה בתאוות הניאוף וכו'.
אז אין לאדם את המוחין להכניס במוח שלו את אמיתת מציאותו יתברך, אבל אם הולכים בדרך רבנו לדבר אליו יתברך, על ידי זה הדיבור מטהר את המחשבה וזוכים דיקא על ידי הדיבור להגיע לכל המדרגות שבעולם.
כי כדי לדבר אל הקדוש הוא לא צריכין שום מוחין, רק לפתוח את הפה ולדבר בתמימות ובפשיטות גדולה מאוד, אבל צריכים לסלק את החוכמות ממנו. כי אם משאיריםהכל אל המוח וכו'.
יכולים לבוא אל הרבה טעויות גדולות מאוד, כמובא בדברי רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א' סימן קסט) שאדם הולך אחר שכלו וחכמתו, יוכל ליפול בטעויות ומכשלות רבים, ולבוא לידי רעות גדולות, חס ושלום, ויש שקלקלו הרבה, כגון הרשעים הגדולים מאוד המפורסמים שהטעו את העולם, והכול היה על ידי חוכמתם ושכלם.
עיקר היהדות הוא רק לילך בתמימות ובפשיטות, בלי חוכמות, ולהסתכל בכל דבר שעושה, שיהיה שם ה' יתברך, ולבלי השגיח כלל על כבוד עצמו, רק אם יש בזה כבוד ה' יתברך יעשה, ואם לאו, לאו, ואז בוודאי לא ייכשל לעולם.
(אשר בנחל, כרך רנט, מכתב ב תתקנו, אייר תשע"ד)
תקלב.
כמה נרות יש להדליק?
כשמתחתנים מתחילים להדליק שני נרות של שמן זית לכבוד שבת על שם זכור ושמור, וארבע נרות של חלב כנגד ארבע אותיות של שם הוי"ה ברוך הוא, וזה מביא ברכה בבית. ואחר כך כשהקדוש ברוך הוא עוזר ונולד בן או בת מוסיפים עוד נר אחד, וכן בכל פעם כשמולידים בן או בת מוסיפים עוד נר אחד.
אסור להדליק נרות בלי שום חשבון כי אחר כך טועים כמה הדליקו וזה בכלל נדר, וחבל להיכנס בספקות כאלו, לכן עדיף להתחיל כפי המספר הזה שכתבתי לך.
(אשר בנחל חלק קפח, מכתב קס, שנת תשע)
תקלג.
מה עיקר התשובה?
עיקר התשובה למחוק לגמרי מהמוח מחשבה את העבר.
(אשר בנחל חלק קפט, מכתב רמז, שנת תשע)
תקלד.
אני נופלת למחשבות בגלל עברי – מה עושים?
רק תהיי חזקה להיות בשמחה, ותצאי מעצמך, ואל תחשבי יותר מדי, לא צריכים לחשוב על העבר, רק תמיד קדימה, מה עושים מעכשיו וכו', וזה מה שאומרים חכמנו הקדושים "אין ועתה אלא תשובה", כי עיקר התשובה זה רק מעתה, מה עושים מעכשיו.
לכן הקדוש ברוך הוא יעזור שנשמע ונתבשר בשורות משמחות טובות, ואל תדאגי ב הכול יימחק, רק להיות בשמחה ואז טוב לך כל הימים.
(אשר בנחל חלק קפט, מכתב תז, שנת תשע)
תקלה.
האם לומר וידוי בליל שבת?
מי שחי עם תחושה שהלילה הזה הוא הלילה האחורן מחייו, אזי מותר לו לומר גם בליל שבת את סדר הוידוי, וזה פשוט.
(אשר בנחל חלק קפט, מכתב תמה, שנת תשע)
תקלו.
מהי העצה נגד העין הרע?
נא ונא תתאזר בסבלנות גדולה, כי אני רואה שעין רעה רובצת עליכם, ומי יתן שתאמרו בכל יום את ובעלך פעם אחת את המזמור כט, הז' קולות שאמר דוד המלך על המים. וכן לשים מלח בכל בוקר על מפתן הבית בפתח הראשי מבחוץ וזה סגולה נגד עין הרע.
ואני בטוח באלף אחוז שזה כל המריבות ואי הבנות ביניכם וכו', שיש עליכם עין הרע גדולה מאוד. יעזור הקדוש ברוך הוא, שהכל ירד מכם, ותחיו חיים נעימים חיים טובים חיים מאושרים, כי אתם זוג נפלא מאוד.
(אשר בנחל חלק קפט, מכתב תנ, שנת תשע)
תקלז.
האם יש למחות ולהפגין נגד חילולי שבת?
נא ונא אל תתפעלו ממחללי שבת, אשר דינם כעובדי עבודה זרה, רחמנא לישזבן, כי כל מי שמחלל שבת, דינו כגוי.
על כן שיטתי ודעתי, וכן דעת הרבה פוסקים שלא צריך למחות כלל. מאחר שדינו כעכו"ם, רחמנא לישזבן, והוא כופר בכול, ולכן אין לנו להתפעל ממחללי שבתות, מה שהם אומרים וכו', ומה שהם עושים וכו', אנחנו צריכים להיות דבקים בו יתברך, ולשמוח בשמחת השבת .
אך מאחר שמאוד כואב לנו, מאוד מאוד, שהערב רב עקרו מנשמות ישראל את השבת, ועל ידי זה החדיר בהן כפירות ואפיקורסות, ומזה התהווה חילול השבת, עלינו להקדים את כל בר ישראל עם "שבת שלום" שזו ההפגנה הכי גדולה, להגיד לכל אחד בלי יוצא מן הכלל "שבת שלום", להקדים לו "שבת שלום", ואני מאוד מבקש אתכם מאוד מאוד לא להתפעל מקומץ קטן של רשעים וכו', וזה ברור אצלי מאוד.
(אשר בנחל, כרך צח, מכתב כב תקו, סיוון תשנד)
תקלח.
כיצד עלי להגיב כשבעלי פוגע בי ומעליב אותי?
יהיה לך חכמה ושכל שלא צריכים תמיד להגיב וכו', ואפילו אם פגע בך בעלך המילים וכו', אל תקחי את זה אישית, אלא תהיי חזקה באמונה בו יתברך, ותגידי לעצמך "זה כפרת עוונות", כי אם היית יודעת מה זה לספוג ביזיונות עלבונות וכו', היית שמחה מאוד וכו', כי מי שסובל עלבונות ביזיונות חרופים וגידופים וכו', נמחל לו כל עוונותיו.
לכן תהיי חזקה מאוד לא להתפעל מאף בריה שבעולם. ואת לא צריכה להגיב כשבעלך פוגע בך מילולית וכו', אלא דיקא אז תתחזקי באמונה בו יתברך.
ואמר רבנו (ספר המידות אות בושה סימן כ"ב) "כשמביישים אותך תתן צדקה".
לכן תרגילי את עצמך להכניס בקופת הצדקה בכל בוקר כמה פרוטות בקופת הצדקה "קרן הצדיק", ותבקשי אז ממנו יתברך שהיום הזה יהיה לך יום טוב, יום של שמחה, וכל בני הבית יהיו שמורים מכל רע, וכן בעת האוכל תכניסי כמה פרוטות לצדקה בקופת הצדקה.
ובכל ראש חודש תביאי את קופת הצדקה למשרד. וזה ממש חשוב כמו שאת נותנת לי ביד. כי הם כותבים לי רשימה מי נתן את קופת הצדקה, רק חזקי ואמצי מאוד ואז טוב לך כל הימים.
(אשר בנחל חלק קצ, מכתב תרצ, שנת תשע)
תקלט.
כיצד אפשר לזכות לשפע טוב מהשמיים?
עלינו להמשיך על עצמנו את המידה היקרה הזו של תודה והודאה להודות ולהלל ולשבח את הקדוש ברוך הוא, כל השנה, כי אין עוד מידה יקרה כמו תודה והודאה, כי גם בגשמיות אדם צריך להרגיל את עצמו ולהרגיל את הילדים על כל דבר להגיד "תודה".
אם מקבלים משהו צריכים להגיד "תודה", וכך מחנכים את הילדים, ומה זה שבין אדם לחברו צריכים להרגיל את עצמו לומר "תודה" על כל טובה שמקבלים, על אחת כמה וכמה באין ערך, צריכים לתת "תודה" לקדוש ברוך הוא.
הרגע שניתן לו יתברך תודה על כל הטוב והחסד שעושה אתנו, כך נזכה שישפיע עלינו עוד טוב להבא.
לכן אני מאוד מאוד מבקש אותך תצאי מהעצבות ומהדיכאון והמרירות וכו', שאת נמצאת בהם, שזה בא אשר בפנימיות לבך יש לך טענות נגדו יתברך וכו', שרק בשביל זה את כל כך עצובה וכו'.
תתחילי להודות לקדוש ברוך הוא, על החסדים והרחמים הגמורים שעשה איתך עד עכשיו, ואני מבטיח לך שבזכות זה ימשיך עלייך הקדוש ברוך הוא, חסדים ורחמים מרובים.
(אשר בנחל חלק קצ, מכתב תשיז, שנת תשע)
תקמ.
כיצד ניתן לזכות לפרנסה בנקל?
העצה היעוצה מי שרוצה לזכות לפרנסה בנקל שיהיה רק בשמחה, וזה מובא מצדיקים, אשר שם חת"ך שהוא שם הפרנסה יוצא גם מפסוק (דברים טז, טו) "והיית אך שמח", שהיא סופי תיבות חת"ך ולכן צריכים להרגיל את עצמו להיות רק בשמחה ולשמור את עצמו מאוד מהכעס.
ומובא מצדיקים אשר מי שאומר בכל יום פרשת המן לא יחסר לו פרנסה, ולכן אשרי האדם שזוכה לומר בכל יום פרשת המן, ואומר אחר זה את התפילה של פרנסה, של מוהרנ"ת ז"ל (המודפס בסידור עת רצון) ובאמת זה סעיף בשולחן ערוך (אורח חיים סימן א' סעיף ה).
(אשר בנחל חלק קצ, מכתב תשמו, שנת תשע)