מהו סוד החיים?
תקמא. רק להיות בשמחה, זה הסוד של החיים… רק לשמוח וזה סוד החיים לעבור על הכל בשמחה.
(אשר בנחל חלק קצא, מכתב תשסא וכן מכתב תשס"ד, שנת תשע)
מה נקרא תפילה בכוח?
תקמב. תשתדל לקשר את המחשבה אל הדיבור, אשר זה נקרא תפילה בכוח, כי צריכים לקשר בכוח גדול את המחשבה לחשוב מה שהוא מדבר.
(אשר בנחל חלק קצא, מכתב תשעג, שנת תשע)
האם כדאי לנסוע לפולין?
תקמג. בעניין ששאלת האם לנסוע לערי פולין וכו', מה אומר לך אביך ע"ה היה כל כך צודק, כי הנביא אומר (ירימיה יג, כג) "היהפוך כושי עורו ונמר חבורבותיו" הנה רק שבוע שעבר נסעה קבוצה גדולה של חסידים אל הציון הקדוש של רבי דוד מלעלוב זי"ע ורצו לבקר את ישיבת חכמי לובלין, בעיר לובלין.
וכשהשומר תבע מכל מבקר חמישה דולר כניסה ולא רצו לתת לו פתח עליהם אש חיה.
ולולא, ה' יתברך, ששמר עליהם היו יכולים ליות הרוגים (בוודאי ראית את זה בחדשות, זה קרה ביום חמישי שעבר).
לכן מה שפחות להסתובב בערי פולין זה בריא. כי הם אותם אנטישמים וכו'. ידוע מהרבה צדיקים שהתנגדו ללכת לבקר באושוויץ וכו', כי כל מקובל מהבעל שם טוב הקדוש זי"ע שבמקום שהרגו יהודים שם יש עד היום משחיתים רעים וכו'.
עם כל זאת לנסוע אל ציון הרבי רבי אלימלך זי"ע זה עניין אחר לגמרי, ובפרט כשנוסעים קבוצה ענקית של מאות אלפי אנשים,כן ירבו, אין מה לדאוג.
כמובן לא רחוק מליזענסק זה לאנצוט הציון של הרבי מרופשיץ זי"ע ולא רחוק משם רימונוב, הציון של רבי מנחם מענדיל מרימונוב זצ"ל .
לכן לדעתי, אם יש לך כל כך רצון לנסוע, תסע, כי סוף כל סוף זה היה סבא רבה לך, וזכותו תגן עליך ועל כל משפחתך. וזו חוויה בלתי נשכחת, ואני בטוח שלזה לא כיוון אביך הצדיק ע"ה.
(אשר בנחל חלק קצא, מכתב צו, שנת תשע)
האם כדאי שהתלמידים יחזיקו טלפון סלולארי?
תקמד. בענייו ששאלת האם נכון שהתלמידים יהיה להם טלפון סלוללארי וכו', לדעתי יש בזה נזק מאוד גדול כי אפילו שיכולים להתפלל וללמוד מזה, כי היום יש כבר כל מיני ספרי קודש מחוברים לאינטנט וכו', אבל זה לעומת זה הסכנה יותר גדולה מאוד מאוד, כי טבע של תלמידים צעירים שנמשכים גם אל הזבל וכו', וזה יכולים לראות לרוב, ולכן יש לאסור לתלמידים לגמרי להשתמש בזה, אני מדבר מהמציאות המרה וכו'.
(אשר בנחל חלק קצא, מכתב צו, שנת תשע)
מהי העצה לסופר סת"ם?
תקמה. אין אתה יכול לתאר ולשער את גודל השמחה שיש לי, שאתה כותב תפילין ומזוזות, יעזור הקדוש ברוך הוא, שתהיה סופר ירא שמיים, ותקבל על עצמך חוק קבוע, שאף פעם לא תכתוב פרשיות של תפילין ומזוזות, בלי טבילה במקווה, כי סופר צריך להיזהר מאוד מאוד ללכת קודם הכתיבה למקווה, כי זה יסוד.
ראה לחזור תמיד בהלכות סת"ם, כדי שתהיה בקי בזה, וחסרות ויתרות וכו',ובצורת אותיות וכו', ותדע שהיא עבודה קדושה, קודש הקודשים.
תמיד תבקש ממנו יתברך לפני הכתיבה ואחר הכתיבה, שמי שיילך עם התפילין האלו, שלא יהיה לו אף פעם הרהור רע, חס ושלום וכו', ויהיה צדיק וירא שמיים, ותדע, כי טבילת הסופר מועלת מאוד מאוד.
(אשר בנחל, כרך צח, מכתב כב רנח, א' דראש חודש אייר תשנד)
מהי העצה לא להישבר ממה שעובר עלינו?
תקמו. נא ונא ראו לחזק את עצמכם בכל מה שעובר עליכם, ותחיו את עצמכם עם כל נקודה ונקודה שיש בכם, ואל תסתכלו על הרע וכו', אלא על הטוב, ואף שעובר עליכם בין כך מה שעובר בין בגשמי ובין ברוחני, תמיד תזכרו מה שמובא במדרש תלפיות, שלמה המלך הייתה לו טבעת, והיו חקוקות בה ג' אותיות: ג.ז.י.
ובכל פעם כשעברה עליו איזו צרה ומשבר, הסתכל על הטבעת, ולא ידעו מה פרושה, עד שהסביר פעם, אשר האותיות הן ראשי תיבות: גם זה יעבור.
ויש לומר, שסופי התיבות אלו אותיות מר"ה. היינו בכל המצבים שרק מר לאדם עליו לזכור תמיד גם זה יעבור.
רבנו גילה לנו דרך, אשר אסור להסתכל אחורנית כלל, רק תמיד קדימה צעד, לא להסתכל אחורנית כלל, רק להתחיל בכל פעם התחלה חדשה. ואם הולכים בצורה כזו, אז אף פעם לא נשברים, ואף פעם לא נופלים בדעתם.
ובכל פעם כשבאים להתבודד עמו יתברך, ראוי לומר לו יתברך:
"ריבונו של עולם, אני רוצה לעשות עכשיו התחלה חדשה, ואני רוצה לחזור עכשיו בתשובה שלמה".
אז כשאדם עושה בכל פעם התחלה חדשה, אזי אף פעם לא יפול בדעתו, כי אין לי עבר כלל, רק מעכשיו אהיה איש כשר.
(אשר בנחל, כרך צח, מכתב כב רסז, אייר תשנד)
מדוע לא התפללתי לפני העמוד כשאמי נפטרה?
תקמז. רציתי לומר לך כמה פרטים בעניין אמירת "קדיש" אחר אביך ז"ל, זה דבר נפלא עד מאוד ותיקון גדול, אבל אין אתה צריך להתפלל לפני העמוד כלל.
כי כמה אנשים מתלוננים שאתה מתפלל לאט מאוד, ובאמת אמרו חכמינו הקדושים (ברכות לא.) על התנא רבי עקיבא – "כשהתפלל בביתו האריך מאוד וכו', אבל כשהתפלל בציבור קיצר ועלה".
וכן מובא בשולחן ערוך, אורח חיים, סימן נג. סעיף יא. "על שמאריך בתפילתו – לא טוב עושה, מפני טורח הציבור", עיין שם.
האמת אגיד לך, שגם אני לא התפללתי לפני התיבה בעת אבלי אחר אמי, עליה השלום, אלא אמרתי את ה"קדישים", על פי רוב התפללתי רק ערבית לפני התיבה, אבל לא שחרית ולא מנחה, ועל כן יען שדרכך להאריך בתפילה, לא כדאי לעבור לפני התיבה מפני טורח הציבור, אקווה שתקיים את דבריי.
(אשר בנחל, כרך צח, מכתב כב רעב, אייר תשנד)
מה ביקש הצדיק מתלמידיו ביום לידתו?
תקמז. אחי ורעי היקרים! אין מילים להסביר לכם את גודל הגעגועים והכיסופים שיש לי להיות עמכם בצוותא, וכבר לבוא לגור עמכם לצמיתות.
אך כנראה שצריכים עוד תפילות וכו', ולכן אבקש את כולכם לבקש לבקש ממנו יתברך, ובפרט היום הזה, אשר ידוע מספרים הקדושים, כי יומא ומזלא של האדם מאיר ביום הולדתו.
לכן אהיה לכם אסיר תודה, אם תבקשו עלי ביום הזה ברוחניות ובגשמיות .
ותמיד תזכרו כי אני עמכם, ואיני נפרד מכם כלל, וכל מהותי נמצאת בספריי, ובפרט בשו"ת "אשר בנחל".
(אשר בנחל, כרך צח, מכתב כב שנ, כא באייר תשנד)
כיצד מתגברים על צער ועוגמת נפש?
תקמח. ראה לחזק את עצמך בכל מיני אופנים שבעולם לומר בכל יום את מאה הברכות בהתחדשות חדשה, ובכל פעם שרק עובר עליך איזה משבר, חס ושלום, תיקח משהו לשתות, ותברך קודם ברכת "שהכול נהיה בדברו", ותכווין היטב שהכול ממנו יתברך, הכול לטובה, ובזה תקל ממך את כל הצער ועוגמת הנפש שעוברים עליך.
(אשר בנחל, כרך צח, מכתב כב שנד, כא באייר תשנד)
כיצד זוכים לילדים טובים?
תקמט. עליך לדעת, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לילדים טובים, כי אם על ידי תפילה. צריכים לשפוך דמעות כמים בעבור הצלחת הילדים, ולא להפסיק לבכות בדמעות שליש על הצלחת ילדיו, וגם אחר כל זאת צריכים רחמים מרובים, שבאמת ילדיו יצליחו וכו', אבל בלי תפילה מאן דבר שמיה שיזכה לילדים טובים, וכן לשידוכים טובים ולהצלחה בחיים וכו'.
(אשר בנחל, כרך צח, מכתב כב תסב, סיוון תשנד)
כיצד להימנע מריבות בין בני הזוג?
תקנ. ראו אתה ואשתך להתחזק עד מאוד, לשמור לא להיכנס במריבות ביניכם, כי זה מקור הטומאה, כמו שאמר רבנו (ספר המידות, אות מריבה, סימן סו) "במקום מריבה – שם השטן".
לכן תעשה כל מה שביכולתך, שהשטן לא יהיה בביתך, והעצה היעוצה היא – לידום ולשתוק, ולא לענות כשהיא מתנפלת עליך וכו', ותראה – ברגע שאתה לא תענה על הצעקות שלה ועל הביקורת שעושה לך וכו', אזי הכל ישתנה לטובה.
רק חזק ואמץ באמונה פשוטה בו יתברך, ותאמין לי, בזה ששותקים, בזה מגלים שיש לי אמונה, והשתיקה צריכה להיות בצורה כזו לא לצער את הזולת.
אלא אני מוסר את עצמי ואת כל כולי אליך יתברך, ואז בו ברגע יתפרדו כל פועלי אוון, ויילך לך כסדר.
כמו שאמר רבנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב', סימן פב) "כשהאדם מבטל את עצמו לגמרי אליו יתברך, אזי מתחיל לילך הכל כסדר.
(אשר בנחל, כרך צח, מכתב כב שעד, סיוון תשנד)