נכשלתי בגזל – האם יש לכך תיקון?
תקפא. אודות תיקון, כבר אמרו חכמנו הקדושים (ביצה כט.): "גזל ואינו יודע למי גזל, ייעשה מהם צורכי רבים", ופרש מוהרנ"ת שאין לך עוד צורכי רבים גדול מלהדפיס ספרי רבנו, ולהפיץ את תורתו ודעתו בעולם.
על כן מה טוב ומה נעים, אם תזכה להפיץ את הקונטרסים החדשים, שהם סולת ברורה מספרי רבנו בין חבריך, ותחזיר אחרים בתשובה.
נא ונא ראה להיות בשלום עם כל בריה שבעולם, כי השלום הוא תיקון לכול, ובפרט שתחיה בשלום עם אשתך ועם כל המשפחה.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תריג, שנת תשמ"ו)
יש לנו הצעות שידוך אך הן אינן מוצאות חן בעינינו
תקפב. עליכם לדעת, כי הקדוש ברוך הוא אב הרחמן ושומע תפילות כל פה ובוודאי ממשיך ישועות נסים חדשים בכל יום, אך על פי רוב האדם אין לו דעת ושכל לקבל את הישועות והנסים, ודוחה את זה בשתי ידיים, ובפרטיות עניין שידוכים, אשר בוודאי הכול מהשמיים, והקדוש ברוך הוא חפץ חסד הוא, ורוצה לעזור לאדם, וכל אחד יש לו בת זוג.
כי למעלה הם נשמה אחת, וכשיורדים למטה הם מתפצלים וכו', וצריכים למצוא אחד את השני וכו', וכשהאדם "חכם" וחושב הרבה, אזי כל ההצעות שמציעים לו הוא דוחה. מה שאין כן מי שהולך בתמימות, ותיכף ומייד כשרק רואה אפילו איזו נקודה טובה בהצעה, הוא תיכף ומיד מתחתן.
לדעתי כל הבעייה שלך ושל אחותך, שאתן בוחרות הרבה מאוד, ועל כל שידוך והצעה שרק מציעים לפניכן, אתן דוחות את זה בידיים. פן ואולי יבוא לכן דבר יותר טוב, ובשביל זה אתן סובלות כל כך, ראו לבטל את רצונכן לפני רצונו יתברך, אזי תראו ישועה גדולה מהשמיים.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תריז, שנת תשמ"ו)
מה מהותו של ספר אשר בנחל?
תקפג. אודות רצונכם לידע מהו בדיוק הספר שאלות ותשובות "אשר בנחל" ומהותו, ולמי נכתבו התשובות?
הנה ספרי שאלות ותשובות "אשר בנחל", זו עבודה של יותר מעשרים שנה שאני מתכתב עם כל שואל ומבקש את דרכי ה' יתברך, להבינו ולהסבירו תורת רבינו נחמן מברסלב, זכותו יגן עלינו, ועד עכשיו כבר יצאו לאור ס' חלקים (מהדורה ישנה) והם מדברים מכל הבעיות שרק עוברות על האדם.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תרכג, שנת תשמ"ו)
גם לאחר החתונה יש לי עדיין בלבול הדעת – מהי העצה לכך?
תקפד. אודות שאתה כותב שחשבת כי תיכף ומיד כשתהיה נעשה חתן, כבר יפסיקו ממך הבלבולים וכו', ועכשיו אתה רואה שנתהוו בלבולים חדשים וכו'.
עליך לדעת, כי כל החיים של האדם מלאים נסיונות קשים ומרים, ואין לך יום שלא תעבור עליך איזו צרה קטנות וירידות וחלישות הדעת וכו', אשרי מי שזוכה לחזק את עצמו בכל מה שעובר עליו.
ודעת לנבון, שבלי העצות הקדושות שקבלנו מרבנו, אי אפשר לעבור את העולם הזה בשלום היינו כי רבנו מאיר בנו, שנזכה להיות דבוקים בו יתברך בדבקות אמת, להיות דבוקים בחיי החיים. אך הבעל דבר רואה, שהאדם רוצה להתגבר עליו, ולחשוב תמיד ממנו יתברך, אזי בא בכל יום עם בלבולים חדשים. אשרי מי שמחזיק מעמד בכל יום, ואינו נשבר משום דבר שבעולם.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תרלד, שנת תשמ"ו)
האם יש צורך לעשות תעניות וסיגופים?
תקפה. אודות שאלתך בעניין התעניות, ידוע אצלנו, שרבנו הקפיד מאוד לא להתענות כלל, רק התעניות המובאות בשולחן ערוך, והן הד' תעניות.
ואמר בדרך צחות: "מי שיודע ממני, כבר אינו צריך להתענות, ומי שאינו יודע ממני, לא יועילו לו התעניות", ודברי פי חכם חן.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תרמד, שנת תשמ"ו)
מהי דרכו של רבנו נחמן מברסלב?
תקפו. אודות שאלתך מהי דרכו של רבנו, הייתי ממליץ לך שתתמיד בספרי רבנו, ושם תמצא מרגוע לנפשך.
רבנו אמר, שלקח את הטוב מהחסידים ואת הטוב מהמתנגדים. אצל החסידים העיקר הוא התפילה, ואצל המתנגדים העיקר הוא התורה, ואצלו היסוד והעיקר שניהם – תורה ותפילה.
על כן ראה לחזק את עצמך ללמוד בסדר דרך הלימוד של רבנו, ותטייל בכל חלקי התורה הקדושה, וכן תרגיל את עצמך להתפלל התפילות הקבועות: שחרית, מנחה, מעריב, ברכת המזון, וקריאת שמע שעל המיטה מתוך הסידור דייקא, בכוונה ובפרוש המילות, ואז טוב לו לנצח.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תרמז, שנת תשמ"ו)
כיצד ניתן להוריד את המתח ואת הלחץ?
תקפז. הרגל את עצמך לשכוח את העבר, ותמיד תדע כי אין לך עבר כלל, וכן אל תבלבל את עצמך מהעתיד, רק היום הזה יהיה לפני עיניך. תמיד תעשה לעצמך חשבון – מה יש לך לעשות ביום זה, ותשתדל להוריד את המתחים והעצבים שביום הזה ממך לגמרי, ואז תחיה חיים אמתיים, חיים נצחיים.
ראה להרגיל את עצמך לשמוע ביום הזה דיקא קול ששון וקול שמחה בכלי זמר, ותשמח את עצמך ותשמח את אשתך וילדיך, ותדבר עמו יתברך, אשר כל דיבור ודיבור הוא הצלחה נצחית, אשרי מי שאינו מטעה את עצמו כלל!
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תרעא, שנת תשמ"ו)
כיצד אפשר להתחזק?
תקפח. עליך לדעת, כי בזה העולם צריכים התחזקות עצומה בכל יום ובכל שעה ובכל רגע ממש, כפי שעוברים על כל אחד ירידות ובלבולים והשלכות והרפתקאות וחלישות הדעת – הן מעצמו והן מאחרים.
ראה להרגיל את עצמך להיות תמיד בשמחה, ולא להסתכל על העבר, ומכל שכן על העתיד, רק לשמח את עצמך עם ההווה, ואז תזכה להגאל גאולה נצחית.
הרגל את עצמך להסתכל בעין טובה על החיים, ותדון את כל הבריאה כולה לכף זכות, ואל תסתכל על עצמך בעין שנאה, וכמו שצריכים לאהוב את חברו, כן צריכים לאהוב את עצמו.
על כן ראה לאהוב את עצמך, ותדע שגם אתה עדיין יכול להתקרב אליו יתברך, וגם אתה יכול לשוב בתשובה שלמה אליו יתברך, והוא יקבל אותך.
עליך לדעת, שיש לך כוחות עצומים, אך עליך להוציא את כוחותיך מהכוח אל הפועל ובפרטיות שם במקום מגוריך.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תרפא, שנת תשמ"ו)
יש לי כאבי רגליים האם כדאי לי לעשות ניתוח?
תקפט. אודות כאבי רגליך, לדעתי, אל תעשה שום ניתוח. ראה לשמש תלמידי חכמים, ותיכנס לאיזו ישיבה או בית מדרש, ותשמש שם את תלמידי החכמים, ועל ידי זה תהיה לך רפואה שלמה על רגליך.
חזק ואמץ מאוד להיות בשמחה עצומה על נקודת יהדותך, שזכית להברא מזרע ישראל. כי השמחה היא הרפואה לכול, ואסור להמשיך על עצמו שום פחדים שבאים בדרך כלל מעצבות מרירות ודיכאון.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תשיב, שנת תשמ"ו)
ברצוני לפתוח מסעדה ולהצליח בה – מה עלי לעשות?
תקצ. עליך לדעת, אם אתה רוצה להצליח במסעדה שלך, ושתהיה עשיר גדול, ראה לקיים את התנאים האלו:
ראה למכור רק מאכלים כשרים, שאין בהם שום פקפוק בהכשרם כלל, וכל הפרות והירקות שיהיו מעושרים.
תקפיד מאוד, שהחנות תהיה סגורה בשבת קודש, ולבל תחלל, חס ושלום את השבת קודש.
ראה לקבוע מזוזה על כל פתח המסעדה.
ראה להניח בכל יום תפילין, שהיא הממשכת לאדם חיים ואריכות ימים ושנים.
אם תקיים את כל זאת, יעזור לך הקדוש ברוך הוא להשפעה מרובה, שפע ברכה והצלחה מן השמיים.
(אשר בנחל, כרך מז, מכתב ח' תקפט, שנת תשמ"ו)