שאלה: מותר לעקר (לסרס) בעל חיים? |
תשובה:
אחד מהאיסורי תורה החמורים ביותר, שהוא אחד מתרי"ג המצוות, שאסור לסרס בעלי חיים, שנאמר (ויקרא פרק כ"ב פסוק כ"ד), "ומעוך וכתות ונתוק וכרות לא תקריבו לה', ובארצכם לא תעשו" וביאר בספר החינוך (מצוה רצ"א), הטעם וז"ל "משרשי המצוה, לפי שהשם ברוך הוא ברא עולמו בתכלית השלימות, לא חסר ולא יתר בו דבר מכל הראוי להיות בו לשלימותו, והיה מרצונו ובירך בעלי החיים להיותם פרים ורבים, וגם צוה הזכרים ממין האדם על זה, למען יעמודו, שאם לא כן, יהיה המין כלה אחר שהמות מכלה בהם.
ועל כן המפסיד כלי הזרע מראה בנפשו כמי שהוא קץ במעשה הבורא ורוצה בהשחתת עולמו הטוב", ע"כ. בספר חשוקי שבעיר אחת החליטה העיריה לבצע עיקור וסירוס של חתולי הרחוב. הם פנו לתושבים שלא להאכיל האם הדבר מותר? והשיב שיש בזה איסור תורה שנאמר ומה שאפשר לעשות הוא להמיתן ובזה יתכן שאין איסור של צער בעלי חיים, כיון אך דעת מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל לא הייתה נוחה מלהרגן. ואולי אבל בשעת הצורך כשגורמים בהלה לתושבים, אולי מותר. ועכ"פ קל יותר התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' גד סולומון והרה"ג ר' עמרם ועקנין, מורי צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל. |
» |
» |
[וישנם דעות המקילים לטבול אפילו במים חמים וכן העלה מהר"י עייש שלא אסרו חכמים כשמתכווין לשם טבילה, וכן דעת
הקרבן נתנאל והנודע ביהודה שכל איסור מים חמים בשבת זה רק ע"י רחיצה אך טבילה
מותרת אפילו במים חמים].
לסיכום: הטוב ביותר שתטבול במקווה קרה ולא חמה,ואם קשה יש להקל במקווה פושרת אך
לא במים חמים,
[אך ישנם פוסקים כנ"ל המקילים לטבול
בשבת במקווה שמימיה חמים)