שאלה האם מותר לעשות קידוש ביום חג הפסח על הכוס החמישי הנקרא – כוס אליהו שנשאר מהלילה, או שיש בזה בעיה של יין מגולה?
|
תשובה:
מרן השו"ע כתב בסימן ערב' סעי' א': "אין מקדשין על יין שריחו רע, ולא על יין מגולה אע"פ שאין אנו מקפידים על גילוי" עכ"ל.
והטעם שאין מקדשין על יין מגולה הוא בגלל "הקריבהו נא לפחתיך הירצך או הישא פניך?"
פירוש: אין מקריבין לפני אנשים חשובים יינות מגולים או יינות שפג טעמם או מדיפים ריח רע וכל שכן שלא לעשות קידוש לפני ממ"ה הקב"ה.
ולכן אם את כוס אליהו יכסו בכיסוי כגון צלחת וכדו' נפתרה בעיית הגילוי, אך אם שכחו לכסות את 'כוס אליהו', יהיה אסור לקדש עליו.
כתב הדברי יציב ח"א יו"ד לב': "בזה הלשון" בענין משקין שעבר עליהן הלילה בכלי מתכות, שמבואר בגמ' נידה יז. שיש בזה סכנה יין, נתעוררתי מאז על יין קידוש שנותנים בצלוחית כסף ומוזגין בו מעט מים שראוי להימנע מלקדש עליו כיוון ששהה כל הלילה בכלי מתכת.
סיכום:
א. אסור לשתות את כוס אליהו בלילה משום בל תוסיף, כיוון שהלכה כחכמים ששותים רק ד' כוסות ולא חמש כדעת רבי טרפון.
ב. טוב לעשות על כוס אליהו קידוש ביום שבת – יו"ט, בתנאי שהיה מכוסה כל הלילה.
אך הרוצה לחשוש ל'דברי יציב', אפשר למלאות את כוס אליהו בכוס קידוש מחרס או זכוכית ואז אין שום בעיה.
והקב"ה ישלח לנו את אליהו הנביא זכור לטוב ויבשר לנו בשורות טובות ישועות ונחמות.
התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' יעקב עמרם ועקנין, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל. |
» |
» |
[וישנם דעות המקילים לטבול אפילו במים חמים וכן העלה מהר"י עייש שלא אסרו חכמים כשמתכווין לשם טבילה, וכן דעת
הקרבן נתנאל והנודע ביהודה שכל איסור מים חמים בשבת זה רק ע"י רחיצה אך טבילה
מותרת אפילו במים חמים].
לסיכום: הטוב ביותר שתטבול במקווה קרה ולא חמה,ואם קשה יש להקל במקווה פושרת אך
לא במים חמים,
[אך ישנם פוסקים כנ"ל המקילים לטבול
בשבת במקווה שמימיה חמים)