תשובה:
מדינא דגמרא, וכך
נפסק בשו"ע (סימן תקנ"א ס"ג), אסור לכבס בגדים בשבוע שחל בו תשעה
באב (ובני אשכנז נוהגים להחמיר בכל זה כבר מראש חודש אב), ואפילו אינו רוצה ללבוש
את הבגד עתה אלא להניחו לאחר תשעה באב אסור, כיון שמסיח דעתו מהאבלות.
וכן אסור ללבוש
בגדים מכובסים, ומגבות, והסדינים שמציעים בהם המטות בכלל האיסור, אמנם מעיקר הדין
מותר ללבוש בגדי זיעה מכובסים כגון, גופיות לבנים וגרביים, (אך לא לכבסם), אבל
בתשעה באב אין להקל בזה.
ולכן לכתחילה צריך
להכין את כל הבגדים האסורים בלבישה, קודם ראש חודש לבני אשכנז, או קודם שבוע שחל
בו לבני ספרד, ואופן ההכנה הראויה היא ע"י שילבש כל בגד למשך שעה כדי שיספוג
את הזיעה והלחות שבגוף, ובזה יקבל הבגד תואר משומש ולא מכובס.
ואם שכח להכין
הבגדים, יכול להניח את הבגד על הרצפה ולדרוך עליו מעט בנעלו (בצדו הפנימי), כדי
שיקבל תואר בגד מלוכלך.
ולא מועיל להניח את הבגד
על גבי רצפה מרוצפת ונקייה (ללא דריכה בנעלו), כיון שבזה אין מאבד הבגד תואר
מכובס, וכל מה שמצינו בפוסקים דוקא אם מניחו על קרקע עולם, (אדמה ממש), שאז הבגד
מאבד תואר מכובס.
כמו כן יכול
להכניס את הבגד הנקי לסל הכביסה המלוכלכת למשך כמה דקות, ובזה מקבל הבגד תואר
שאינו מכובס ויכול להשתמש בו (באופן כללי לא מועיל ללבוש כמה חולצות אחת על גבי
השנייה, אא"כ חוזר מהעבודה ומזיע מאד שיועיל ללבוש כמה בגדים אם אכן הבגדים
יקלטו את הזיעה והלחות שבגוף).
התשובה נמסרה ע"י הרה"ג ר' גד סולומן, מורה צדק בבית ההוראה 'צדק ומשפט' של חסידי ברסלב ביבנאל.
|