שאלה: מאת אברהם: שלום מוהרא"ש הקדוש. רציתי לשאול לגבי דין מחיאת כפיים בשבת. ראיתי בטיש בשבת קודש אצל מוהרא"ש שגם הספרדים מוחאים בשבת כפיים בלי שינוי, ורציתי לדעת האם זו ההנהגה הנכונה ומהיכן ההיתר? יש הרבה ששואלים אותי ואין לי תשובה. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר משפטים כ"ג שבט ה'תשע"ב שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
כל הענין של המחאת כף אל כף שהזהירנו רביז"ל על זה ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן מ"ד) שעל ידי שמכים כף אל כף בשעת התפלה, ממשיכים השגחה פרטית, ואוירא דארץ ישראל במקום הזה, אין הכוונה שיכה כף אל כף ויוציא קול, שדבר זה אסור בשבת, אלא המחאת כף אל כף שרביז"ל מדבר, זה פשוטו כמשמעו, שמכים כף אל כף ולא יוצא קול, וכך ראיתי אצל אנשי שלומינו מדור הקודם שבעת שהיכו כף אל כף בעת התפלה, היה בנעימות שכף נגע בהשניה, אבל לא בהשמעת קול כמו שנוהגים אלו הצועקים וצורחים בהתפלה, רק בעדינות נגע כף בהשניה וכו', ודבר זה מותר אפילו למאן דאוסרים השמעת קול, וזה פשוט.
ועיין בשו"ת "מנחת אלעזר" (חלק א' אורח חיים סימן כ"ט) שמבאר את ההיתר שחסידים ואנשי מעשה רוקדים ומכים כף אל כף בשבת, שהוא דבר מצווה ומתיר, עיין שם.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|