שאלה:
מאת ישראל: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר תצוה ד' אדר ה'תשע"ב שלום וברכה אל ישראל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בוודאי מי שזוכה ללמוד בכל יום חומש ורש"י עם התרגום, וכך הוא מסיים כל שבוע שנים מקרא ואחד תרגום שזה סגולה לאריכות ימים, כמאמרם ז"ל (ברכות ח.) לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום, שכל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו, אין למעלה מזה, ובאמת לפי דברי האריז"ל הזמן הנכון זה בערב שבת, וכך נהגו הרבה צדיקים וכו', אבל המציאות מראה שרוב רובם מהמון עם מתרשלים, כי ערב שבת זה קצר מאד, בפרט בחורף הזמן קצר, ועד שרק מסתובבים כבר נכנס השבת, ואי אפשר להשלים את שנים מקרא ואחד תרגום, ומכל שכן עם פירוש רש"י, וזה מציאות, ונמצא ששבוע אחר שבוע מחסרים את המצוה הגדולה הזו שמסוגלת לאריכות ימים ושנים. ולכן על זה יכולים לסמוך על מה שאמר מר"ן בשולחן ערוך (אורח חיים סימן רפ"ה סימן ג') מיום ראשון ואילך נקרא עם הציבור, וכתב המשנה ברורה על זה, שכך נהג הגר"א, וידוע שהוא היה מאד מאד גדול בקבלה, כמו שהעיד תלמידו רבי חיים מוואלזין ז"ל, שכל מה שהגר"א גדול בנגלה, לא בא אל מה שזכה להגיע בהשגה בקבלה, ולכן אם הוא היה נוהג ככה, יש על מי לסמוך. וכן ללמוד דף גמרא ביום, זה הצלחה נצחיית, הצלחה כזו שאין לתאר ואין לשער כלל, עד כדי כך שמובא בספר שם הגדולים (חלק ספרים – מערכת ת' אות נו) וכתב הגאון רבי שעפטל בן הגאון הרב של"ה בצוואה הנדפסת בסוף ספר יש נוחלין (דפוס אמשטרדם) "לימוד גמרא ופירוש תוספות חיוב כמו הנחת תפילין", "לימוד כל המשניות הוא דבר גדול" וקבלה בידי שאינו רואה פני גיהנם מי שהוא בקי במשניות, וצריך להיות בקי בגמרא וכו', עיין שם.
מכל זה רואים מה זה גדולת ללמוד בכל יום מקרא משנה גמרא, שזה העשירות הכי גדולה, ולהיפך אמרו חכמינו הקדושים (שבת קכ.) "ובביתי אין לחם ואין שמלה" שאין בידי לא מקרא ולא משנה ולא תלמוד.
ולכן מה שאתה כותב שמונחת עליך כבדות עצומה ואתה מרגיש שידיך כבולות כי פשוט אתה לא יכול ללמוד ואתה לא יכול לפתוח את החומש ואת הגמרא וכו' וכו', אני מוכרח להגיד לך זה לא כבדות, זה עצלות שיש בך שנובע מעצבות ודכאון פנימי, אשר רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קפ"ט) צריך להזהר מעצבות ועצלות, כי עיקר נשיכת הנחש הוא עצבות ועצלות, כמו שכתוב (ישעיה ס"ה) "ונחש עפר לחמו" נחש עפר היא בחינת עצבות ועצלות שהם באים מיסוד העפר, עיין שם. ולכן אתה צריך לבקש הרבה את הקדוש ברוך הוא על שמחה, כי אם יהיה לך שמחה, לא תהיה כבול בידיך וברגליך, אלא תוכל לרקוד בכל יום ולהכות כף אל כף, ועל שמחה צריכים למסור את נפשו, ולכן אל תכתוב לי שיש לך כבידות, יש לך עצלות הבא לך מעצבות ומדכאון פנימי, שזה נובע מפגם הברית וכו', כי הקליפה המחטאת את האדם נקראת על שם יללה, ומובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רי"ד) שעל ידי לימוד תלמוד שהיא גמרא, מכניעים את הקליפה הזו, וכן מובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ט) שלעבור את הפרשה שנים מקרא ואחד תרגום, זה תיקון הברית. הרי שלך לפניך למה אתה אומר שאתה כבול בידיך וברגליך, וקשה לך לפתוח את החומש ואת הגמרא, כי מאחר שפגמת בברית וכו' וכו', על ידי זה הקליפה של יללה התלבשה עליך, ולכן עיקר התיקון שלך רק להיות בשמחה עצומה, ואז תרגיש נעימות עריבות זיו שכינת עוזו יתברך, ותרגיש את הנעימות שבתורה, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ע"א) אשרי הזוכה להרגיש נעימות התורה, כי יש נעימות בתורה, וזה העיקר לזכות להרגיש הנעימות שיש בתורה.
|