שאלה: מאת אפרים:
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר תצוה ו' אדר ה'תשע"ב שלום וברכה אל אפרים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
רביז"ל הזהירנו מאד (חיי מוהר"ן סימן תקט"ו) שלא לאכול בהלעטה, היינו במהירות כדרך גרגרן, כי זהו בחינת (בראשית כ"ה ל') "הלעיטני נא", רק להרגיל עצמו לאכול במתינות ובישוב הדעת ובדרך ארץ, כדרך שאוכלים בדרך ארץ כשיושב אדם חשוב על השולחן, כך יאכל תמיד, ואפילו כשאוכל לבדו. וזה מקובל אצל אנשי שלומינו אשר זה היה כוונת רביז"ל לשבור ממנו תאוות אכילה, כי אדם צריך לאכול כדי שיהיה לו כח לעבוד את הקדוש ברוך הוא, ואסור להתענות, כי רביז"ל מאד מאד הזהיר לא לקחת על עצמו תעניות וכו', ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס"ב) על ידי אכילתם של ישראל נעשה יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה אפין באפין, כי דייקא על ידי שאדם אוכל, אז נעשה יחוד גמור בכל העולמות, כי הוא אוכל צומח או חי ומברך עליהם, בזה הוא מעלה אותם לשורשם וכו', העיקר לשמור בכשרות המאכלים לא להכשל במאכלים אסורים, שזה מטמטם את הלב. ואמר רביז"ל (ספר המדות אות דעת סימן ד') מזונותיו של אדם מולידין טבע באדם לפי טבעם, ולכן צריכים מאד מאד לשמור מה שאוכלים שלא יכשל במאכלות אסורות, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ז') שבעת האוכל אדם יכול להגיע לרצון וכיסופים כזה אל הקדוש ברוך הוא עד שלא ידע אפילו מה הוא רוצה מרוב כיסופים ואהבה שנכנס בו. ולכן אין זה ענין להסתגף במאכלים ובמשקאות, אדרבה אדם צריך לאכול ולשתות, כדי שיהיה לו כח ללמוד ולהתפלל, והס"מ מתלבש בכל מיני חומרות וכו', ומכניס באדם מחשבות של סיגופים וצומות וכו', ועל ידי זה נחלש מוחו, והוא כבר לא יכול לא להתפלל ולא ללמוד, ולכן עיקר שבירת תאוות אכילה, זה רק כמו שאמר רביז"ל לאכול בדרך ארץ לאט כמו שיושב לפני אדם גדול.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|