שאלה: מאת נחמן: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר ויקהל פקודי י"ח אדר ה'תשע"ב
שלום וברכה אל נחמן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
הייתי מייעץ לך שאם אתה רוצה באמת להיות חסיד ברסלב ומכל שכן להקרות "מגדולי אנשי שלומינו", עליך קודם להתמיד יומם ולילה ולילה ויום בספרי רביז"ל, עד שיהיה שגור על פיך, וכשאני כותב ספרי רביז"ל, כוונתי "לקוטי מוהר"ן" "סיפורי מעשיות" "ספר המדות" "שיחות הר"ן" "חיי מוהר"ן", אלו הם ספרי היסוד בחסידות ברסלב, וכדי להקרות "חסיד ברסלב" צריכים לדעת קודם מה הרבי רצה מאתנו? וכדי לדעת מה הוא רצה מאתנו, על זה צריכים להתמיד בספריו הקדושים, ששם גנוזים פניו שכלו וחכמתו ונשמתו, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב), לפני זה אפילו לא שייך להקרא אפילו סתם חסיד ברסלב, ומכל שכן "מגדולי אנשי שלומינו. וכדי להבין לעובדה ולמעשה את דברי רביז"ל, צריכים לשקוד ולהתמיד הרבה מאד בספרי מוהרנ"ת ז"ל, שרביז"ל העיד עליו שממני יודע רק ר' נתן, ור' נפתלי מעט, ורביז"ל הפליג מאד במעלת מוהרנ"ת ז"ל, ואמר לאנשי שלומינו (חיי מוהר"ן סימן שס"ט) אתם צריכים להודות לו כי לולא הוא לא היה נשאר ממני אפילו עלה אחד, וכן אמר (חיי מוהר"ן סימן שס"ג) קודם שנתקרב אליו מוהרנ"ת ז"ל, שהוא משתוקק שיתקרב אליו איש למדן ובעל לשון נפלא, ואז יוכל לבאר כתבי האריז"ל, עד שאפילו נערים יודעי ספר היו יכולים ללמוד ולהבין כל כתבי האריז"ל, וכן אמר (חיי מוהר"ן סימן שס"ז) בעת שנתקרב מוהרנ"ת ז"ל ברוך השם שהזמין לי רך בשנים אחד שאפילו דיבור אחד מדיבורי לא יהיה נאבד עוד, ולכן כל מי שרוצה להבין בתכלית השלימות שאין שלימות אחריו את דברי רביז"ל, מוכרח ללמוד הרבה את ספרי "לקוטי הלכות", עד שיהיה בקי בהם ישר והפוך, כי רק מוהרנ"ת ז"ל הבין את רביז"ל [אני חושב שכל זה ברור לך לפני שאני ממשיך…].
עכשיו תעיין היטב בספר "ימי מוהרנ"ת" מעט דמעט מה שעבר עליו בענין הפצת מעיינות החכמה חוצה, ואיך שמסר את נפשו להדפיס את ספרי רביז"ל ולהפיצם, ולך נא ראה מה שכתב (ימי מוהרנ"ת חלק ב' סימן קכ"ה) אחר שעבר עליו כל כך הרבה תלאות והצטער מאד שהוא צריך להיות במצרים, אשר התורה הקדושה אמרה (דברים י"ז) "והוי"ה אמר לכם לא תספון לשוב בדרך הזה עוד", עם כל זאת התאכסן אצל איזה עשיר, וקנה אצלו "לקוטי מוהר"ן" ו"ספר המדות", (וכותב שם בזה הלשון:) "וזה יקר בעיני מאד שזכיתי להשאיר ספרי רביז"ל במדינה רחוקה כזאת", וגם היה יהודי בשם ר' אהרן, קנה ממני שתי ספרי "לקוטי מוהר"ן" ושתי "ספר המדות" להוליכם לסלוניק שהיא עיר גדולה לאלפים במדינות ישמעאל, וישראלים דרים שם הרבה יותר מסטנבול וכו' וכו', ומוהרנ"ת ז"ל היה בצער כל כך גדול שהוא מוכרח להיות במצרים, שהקדוש ברוך הוא הזהיר שלא לחזור למצרים, והוא מוכרח להיות שמה וכו', וסבל מה שסבל בזיונות גדולות, כי כולם לעגו על הלבוש שלו והפיאות הארוכים שלו וכו', עם כל זאת החייה את עצמו שהגיע למצרים ושם הפיץ שלוש "לקוטי מוהר"ן" ושלוש "ספר המדות", ורקד מחמת שמחה ואמר אלמלא שירדתי למצרים רק בשביל זה היה כדאי, כל כך היה חשוב בעיניו שבמקום רחוק כזה יגיעו ספרי רביז"ל. עכשיו ראה מה זה נקרא הפצה? איזה שמחה היה למוהרנ"ת ז"ל שזוכה שספר מספרי רביז"ל יוצא ובפרט למרחקים, עד שרקד מחמת שמחה שם, אז מה יכולים "גדולי אנשי שלומינו" לומר על זה? אני חושב שלא היה אחד יותר גדול ממוהרנ"ת ז"ל… והוא בוודאי היה אחד "גדולי אנשי שלומינו"… (אני חושב ככה), [וכן יש אצלי רשום סיפורים מכל הדורות מאנשי שלומינו היקרים התמימים עובדי השם אמיתיים איך שעסקו בהפצת מעיינות החכמה חוצה, מתלמידי מוהרנ"ת ז"ל עד תלמידיו ותלמידי תלמידיו וכו', איך שמסרו נפשם להפיץ את ספרי רביז"ל לכל בר ישראל, ובפרט בערי פולניה (ואין כאן המקום להאריך בזה)], על כל פנים אנחנו אין לנו אלא דברי רביז"ל שאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ד) ואי אפשר לקרב את הגרים עם בעלי התשובה אלא על ידי התורה, כמו שכתוב (משלי ח') "יפוצו מעיינותיך חוצה", שצריך להשקות אותן שהן מבחוץ להודיע להם הדרך ילכו בה וכו', וזה (ירמיה ט"ו) "אם תוציא יקר מזולל", ואמרו חכמינו הקדושים (בבא מציעא פח) אלו שמקרבים בני אדם לעבודת השם יתברך, כי זה נקרא מוציא יקר מזולל, מזילותא דגלותא וכו', עיין שם. הרי שלך לפניך מה רביז"ל רצה מאתנו, וכן ידוע את הצוואה שהניח לנו מוהרנ"ת ז"ל כמה ימים לפני הסתלקותו, שאמר לאנשי שלומינו "העובדא שלכם יהיה יפוצו מעיינותיך חוצה", עכשיו אשאל אותך האם צריכים להתפעל מאלו הנקראים "גדולי אנשי שלומינו"? ובכלל מה זה נקרא "גדולי אנשי שלומינו"? כמה מטר הוא צריך להיות גובה…? לדעתי תעיין בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס') שרביז"ל מפרש את המאמר של חוני המעגל "אנא עלמא בחרובא אשכחתיה, כי היכי דשתלי לי אבהתי, אנא נמי שתלי לבנאי", אני מצאתי בעולם את דברי הצדיק ונתקרבתי על ידיהם אליו יתברך, כך אני צריך לשתול גם לבניי שגם הם ישמעו דברי הצדיק ויתקרבו אליו, וכן יפיצו את אורו הלאה וכו'. ולכן אין לך מה להתבלבל מאף אחד, רק לעסוק בהפצת מעיינות החכמה חוצה במסירות נפש הכי גדולה, ולא להתפעל מאף אחד, כי זה עיקר התיקון שלנו, כי בזה שנקרב אחרים, הקדוש ברוך הוא ימחול לנו על עוונותינו המרובים, וכן מובא בדברי רביז"ל (סיפורי מעשיות מעשה ג') שהחכם קודם מותו קרא את בניו ומשפחתו וציוה אותם להשקות אילנות. גם יש לכם רשות לעסוק בשאר פרנסות, אבל בזה תשתדלו להשקות אילנות וכו', עיין שם, וכתיב (דברים כ' י"ט) "כי האדם עץ השדה", אחר כל הדברים האלו יש לך עוד קושיא על עסק הפצה? הלא אלו הנקראים "גדולי אנשי שלומינו", פתחו מנין גדול באומן על ראש השנה, וכתבו על הדלת "אין להכנס כאן לא ספרדים ולא בעלי תשובה", שומו שמים איך אנשים יכולים להדרדר לעומק עמקים אפילו לחשוב מחשבה כזו וכו', ומכל שכן לכתוב דבר כזה, ומכל שכן וכל שכן לקיים דבר כזה, הרי מי שמתבודד בכל יום עמו יתברך, ואינו זז ממח מחשבתו זכרון בעלמא דאתי (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן נ"ד), וזוכר היטב את יום האחרון שלו, איך שימות וכו', ויקברו אותו וכו', ומה יהיה אחר כך וכו', אדם הזה הוא כבר ענין אחר לגמרי, עד כדי כך אמר מוהרנ"ת ז"ל מי שלא חושב על זה, אצלו הוא נדמה כמו בהמה ממש, ובשבילו לא חיברתי את הספרים שלי וכו' וכו'.
בענין שאתה כותב מה עם שמירת עינים וכו'? הרי אתה כותב לי שהיה לך כמה חברות וכו', ובוודאי לא אמרתם חצות ביחד… או אמרתם תהלים ביחד… או הלכתם להתבודד ביחד… ואתה בעצמך כותב מה עבר עליך וכו', אזי עדיין יש לך שאלה מה זה שמירת עינים? הרי במה שקילקלת אתה צריך לתקן שזה עיקר התשובה, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) ודע שעיקר התשובה שלימה היא כשאדם עובר באלו המקומות ממש שהיה קודם התשובה, כל אחד לפי מה שעבר עליו בימים הקודמים, וכשעובר באלו המקומות והענינים שהיה מתחילה ממש, ועכשיו פונה עורף מהם, וכופה יצרו לבלי לעשות עוד מה שעשה, זה עיקר התשובה השלימה, ורק זה נקרא תשובה וכו', עיין שם. ולכן כל מי שחזר בתשובה עיקר התשובה שלו שילך להפיץ את אור רביז"ל בכל המקומות שבעולם, ברחובות ובבתי כנסיות ובבתי מדרשות ובישיבות וכו' וכו', ואפילו במקומות המטונפים וכו' וכו', העיקר להוציא את נשמות ישראל ממקומם שנפלו לשם וכו' וכו', ולהחזירם אל הקדושה.
לעולם לא הייתי צריך להאריך בזה, ומכל שכן לא להתייחס לאלו המתנגדים לזה, אבל כבר אמר רביז"ל הדיבור יש לו כח גדול להשפיע, ולכן אמרתי שיראו גם את הצד השני של המטבע, ויש "גדולי אנשי שלומינו" אחרים לגמרי, שהם כן זכו לסיים את כל ספרי רביז"ל פעמים אין מספר, ויגעים בהם למעלה מחמישים שנה.
אקווה שהמכתב הזה יהיה מספיק פעם ולתמיד לפרסם את מעלת המפיץ אור רביז"ל בעולם, ומי שבאמת רוצה לשמור על העינים שלו שומר, ומי שלא רוצה לשמור על העינים שלו, יכול לשבת בתוך החדר שלו לפני ולפנים שאף אחד לא יודע, ומסתכל בכל מיני תועבות רעות באינטרנט או באייפד וכו' וכו', ושלא יספרו סיפורים, ודע שכל מי שמדבר נגד הפצה, צריכים לבדוק אחריו וכו', ומכל שכן כל מי שמדבר נגד ספרדים או נגד בעלי תשובה, צריכים פעמיים לבדוק אחריו וכו', את העבר וההווה שלו וכו'.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|