שאלה: מאת משה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר אחרי קדושים י' אייר ה'תשע"ב
שלום וברכה אל משה נרו יאיר לנכון קבלתי את מכתבך. בענין התכלת אשר אתה שואל, כל מי שקיבל חכמה ודעת מהאיש האלקי ר' אברהם בן רב נחמן טולטשינער ז"ל (תלמידו של מוהרנ"ל ז"ל) הלכו עם תכלת שגילה הצדיק הקדוש מראדיזין זי"ע, כי היה קבלה בידו מאביו שקיבל ממוהרנ"ת ז"ל בשעה שאמר רביז"ל "ממני עד משיח כבר לא יהיה חדשות" אחר זה נתן אנחה, ואמר בזה הלשון "אה תרחם אה תרחם", ובאותה העת לא הבינו כוונתו, אך אחר כך בשנת תרח"ם כשנתגלה התכלת בעולם על ידי הצדיק הקדוש רבי חנוך העניך מראדיזין זי"ע, אז ביקר אצלו ר' אברהם ז"ל והוא קיבל את התכלת, ומאז כל אלו שהלכו אחר משמעתו גם התחילו ללכת עם תכלת. ובענין התכלת שאנשי שלומינו הולכים, אמר לי הרב החסיד ר' בנימין זאב חשין ז"ל אף שכל אלו שעובדים קשה לפענח את ענין התכלת, והוא באמת ספק אם זה התכלת האמיתי עם כל זאת היום אין לחשוש ללכת עם פתיל תכלת, כי כולנו הולכים רק עם טלית קטן של צמר, ולכן אין חשש של כלאים צמר ופשתים יחדיו, ולכן מה איכפת אם ילכו עם פתיל תכלת. ומאחר שזה דבר חידוש היום ללכת עם פתיל תכלת, אזי תמיד מסתכלים על הציצית ומקיימים מצוות עשה של "וראיתם אותו" ומזכירים עצמם בכל המצות, וזה גם מסוגל ליראת שמים, ולכן למה לא ללכת עם תכלת? כי אם לא יועיל לא יזיק. ומאז גם אני הולך עם תכלת. ולכן לא צריכים לחקור תכלת של מי הוא נכון וכו', אלא כיון שיש תלמידי חכמים ואומרים שעבדו קשה לפענח את התכלת, אזי מה איכפת אם הולכים עם תכלת, ומי שהלך ועכשיו מתחרט מה בכך? שלא ילך עם תכלת. הכלל לא צריכים לבלבל עצמו בשביל זה, החפץ יחפוץ והמונע ימנע, יאחז כל אחד דרכו, העיקר ללכת עם ציצית ולשמוח עם מצוה זו שכלולה מכל המצוות, ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ז') שמצוות ציצית מסוגל להנצל על ידה מתאוות ניאוף. כי מי שמסתכל תמיד על הציצית ושמח עם מצוות ציצית שעליו, על ידי שמחת מצוות ציצית ינצל מתאוות ניאוף, כי שמחת המצוות מגרשת את הקליפה המחטאת את האדם בתאוות ניאוף הנקרא על שם יללה וכו' כידוע. וכן אמר רביז"ל (שם) סגולה לחולה להסתכל על הציצית, כי בפירוש גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) שכל המחלות והחולאים רעים הבאים לאדם הוא רק מחמת עצבות ומרה שחורה. נמצא כשבר ישראל שש ושמח עם מצוות ציצית שעליו כל היום על ידי זה נתרפא, ולכן אשרי מי שנזהר במצוות ציצית, והולך כל היום עם טלית קטן ומסתכל עליה ושמח עמה בזה הוא מקיים מצוות עשה, וידוע שהגר"א זי"ע קודם הסתלקותו לעילא אחז בהציצית ובכה ואמר כאן בזה העולם עם רובל יכולים לקנות טלית קטן עם ציצית ולקיים בכל רגע מצוות עשה, אבל שם בעולם העליון, עולם הגמול, עבור כל הון דעלמא אי אפשר לקיים מצוה זו. ולכן אשרי ואשרי האדם שנזהר במצוות ציצית ומסתכל עליה בכל פעם, ושמח עם המצוה, על ידי זה ימשיך על עצמו אור וזיו וחיות אלקי, אשרי לו.
|