שאלה: מאת מעוז: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר אמור י"ז אייר ה'תשע"ב
שלום וברכה אל מעוז נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. תשואת חן לך על התפילות שאתה מתפלל על רפואתי והחלמתי המהירה, יעזור הקדוש ברוך הוא שכל התפלות שלך יתקבלו לרחמים ולרצון לפני אדון כל. ידוע שרביז"ל הקפיד מאד שלא לכוון שום כוונות בעת התפלה, ואמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"כ) שהעיקר לכוון פירוש המילות כפשוטו, ובשום פנים ואופן לא לכוון שום כוונות, כי עיקר התפילה הוא דביקות להשם יתברך, ואדם צריך לכוון אל מה שהוא אומר וכו. כגון אדם צריך לבקש על דעת ושכל "אתה חונן לאדם דעת", אם אדם מתחיל לכוון כוונות שבינה צריך לקבל מחכמה וכו' וכו', בין כך שכח שהוא צריך לבקש פשוט ולענין – "רבונו של עולם אתה נותן לכולם דעת ושכל תן לי גם כן דעת", שזה תפלה עם אמת, אבל אם הוא מתחיל לכוון כוונות שבינה יקבל מחכמה וכו' וכו', הוא חי בדמיון אחד גדול, ושכח לגמרי לבקש על שכל וכו', כי בינה ממילא תקבל מחכמה בלעדו וכו', אבל אם אדם מכוון כפשוטו "אתה חונן לאדם דעת" אתה נותן לכולם דעת ושכל, ולכן אני מבקש אותך "וחנני מאתך חכמה בינה ודעת", תן לי גם כן חכמה ושכל ודעת, זה תפלה עם אמת. ולכן הקפיד רביז"ל לא לכוון שום כוונות אפילו אלו שבקיאים בספרי האריז"ל, כי אצליהם זה נעשה פירוש המילות וכו [זה ענין דק מאד שקשה להסביר על פה, ומכל שכן בכתב]. בענין יחודים לתיקון הנפש, זה כבר ענין אחר לגמרי, כי כשאדם מרבה בהתבודדות שיחה בינו לבין קונו, על ידי נזדכך מוחו ודעתו, ואז מתחיל להאיר לפני עיניו שמותיו יתברך, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ב') שאדם זוכה לתיקון הברית ומרבה בתפלה והתבודדות, על ידי זה יורד ממנו העננין המכסים את עיניו, ומאירים לפניו השמות של הד' עולמות שהם ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן, או כשמזדכך יותר ויותר אז מתחיל להאיר לפניו היחודים שמובא בשער רוח הקודש מהאריז"ל, העיקר אסור לבלבל את עצמו משום דבר, רק להתחזק להיות בשמחה שאין למעלה מזה. אשרי מי שמקיים בתמימות ובפשיטות את הפסוק (דברים י"ח י"ג) "תמים תהיה עם הוי"ה אלקיך", ופירש רש"י התהלך עמו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור אחר העתידות אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו. אני מאד מבקש אותך שתמסור את נפשך להיות רק בשמחה, כי עם עצבות לא פועלים שום דבר, רק מסתבכים יותר ויותר, ואף שאני יודע שמרוב צרות ויסורים ומרירות שעובר עליך קשה לך להיות בשמחה, עם כל זאת אתה מוכרח להכריח את עצמך עם כל הכוחות רק להיות בשמחה, כי כשאדם שש ושמח שום קליפה וסטרא אחרא לא יוכל לגשת אליך, כי הטומאה רק עצבות, מה שאין כן הקדושה זה רק שמחה, ובזה אדם יכול למדוד את עצמו אם הוא בהקדושה וכו', או אם הוא בהטומאה וכו', שיסתכל איך שהוא מחזק את עצמו בשמחה, כי השמחה מדביק את האדם אל האין סוף ברוך הוא. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|