שאלה: מאת משה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר במדבר כ"ט אייר ה'תשע"ב שלום וברכה אל משה נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. הנה מוהרנ"ת ז"ל כתב (שיחות הר"ן סימן רכ"ב) שמעתי בשמו שדיבר עם איש אחד שהיה לו בלבולי אמונה. וחיזק אותו רביז"ל ואמר לו שאיתא שכל התהוות מעשה בראשית, היה רק בשביל מה שצפה השם יתברך שיהיו אנשים שיהיה להם יסורים בעניין האמונה הקדושה, מחמת הבלבולים והכפירות העולים על מחשבתם רחמנא ליצלן, והם יתגברו כנגד אלו המחשבות ויתחזקו באמונה, ורק בשביל זה ברא השם יתברך את כל מעשה בראשית. ועל ידי דיבורים אלו נתחזק זה האיש מאד תמיד, בכל עת שבאו עליו בלבולים בעניני אמונה וכו', עיין שם. הרי שלך לפניך שיש עוד הרבה שמבלבל להם עניני אמונה וכו', אך אתה צריך לזכור מה שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ל"ב) דע כי יש עבירות שהם מכניסים כפירות באדם. ויש שבאים עליהם מחשבות על האמונה מחמת שלא נולדו בקדושה כראוי. ויש שהוסיפו על זה מעשיהם הרעים שעשו בעצמם, כי יש עבירות שהם מזיקים ופוגמים את האמונה הקדושה. ולזה צריכין בושה ולב נשבר, שמי שיש לו חקירות ומחשבות אלו חס ושלום ראוי לו להתבייש מאד על אשר נולד בגשמיות כזה או שעשה מעשים כאלו שבא לזה שיבואו לו מחשבות כנגד אמונתנו הקדושה "וכבוד הוי"ה מלא את כל הארץ" (במדבר י"ד כ"א) כי "מלא כל הארץ כבודו" (ישעיה ו' ג'), ועליו באים מחשבות חס ושלום לגרשו ולעקרו חס ושלום מאלקים חיים, אשר הוא חי החיים יתברך ויתעלה שמו. ואין צריך לבאר גודל הבושה שראוי שיהיה לו כשבאים עליו מחשבות כאלו חס ושלום. ועל ידי בושה ולב נשבר על ידי זה מגרש ומשבר החקירות והמחשבות. ובאמת אמונה הוא ענין חזק מאד וחייו חזקים מאד על ידי אמונה. כי כשיש לו אמונה אפילו כשבאים עליו יסורים חס ושלום אזי יוכל לנחם עצמו ולהחיות את עצמו, כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו. והיסורים הם לו לטובה ולכפרה, ובסוף ייטיב לו השם יתברך בעולם הזה או בעולם הבא. אבל מחקר שחוקר חקירות וכו', ושואל שאלות ואין לו אמונה, כשבא עליו איזה צרה אין לו למי לפנות ואין לו במה להחיות את עצמו ולנחם את עצמו, והמשכיל יבין דברים אלו מאליו ויבין דבר מתוך דבר, כי אי אפשר לבאר הכל בכתב. והכלל שעיקר הוא האמונה בלי שום חקירות כלל, ובזה יהיה חזק לעולם, בעולם הזה ובעולם הבא, ולעולם לא ימוט אשרי לו. גם זאת צריך לדעת, שיש נשמות כשרות שנולדו בכשרות וגם לא קלקלו מעשיהם שאין באים עליהם כלל מחשבות כאלו, ואפילו כשמדברים בפניהם מעניינים אלו לא איכפת להם כלל ואינו מבלבל דעתם כלל. וזה דומה כמו שמדברים מתאוה הידוע בפני סריס שבודאי אינו מבלבל דעתו כלל, כן אלו האנשים כשרים אינם שומעים כלל ואינו נכנס באזניהם כלל עניני חקירות ובלבולים. והנה רביז"ל אמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ד) האמונה תולה בפה של אדם, כמו שכתוב (תהלים פ"ט) "אודיע אמונתך בפי. היינו על ידי שמדברין האמונה בפה, זהו בעצמו אמונה, וגם על ידי זה באים לאמונה. ומחמת זה צריך להזהר מאד מדיבורים של כפירה ואפיקורסות, אף על פי שאינו אומרם מלבו; היינו שהוא בעצמו מאמין ואינו כופר, חס ושלום, רק שהוא חוזר ואומר דברי אפיקורסות ששמע בשם אחרים, שהם אפיקורסים, והוא מתלוצץ מהם, אף על פי כן גם מזה צריך להזהר מאד, כי הדיבור הזה של כפירה מזיק לאמונה. גם הוא איסור גמור, כי על השם יתברך ברוך הוא, אסור לומר דברי הלצות, אפילו בדרך שחוק וכו', עיין שם. הרי שלך לפניך שעיקר האמונה תלוי בפה של אדם, שצריכים תמיד לחזור על האמונה הקדושה, כי הדיבור יש לו כח גדול מאד מאד, ובזה שתמיד מזכיר שם שמים, על ידי זה ממשיך על עצמו אור וזיו וחיות ודביקות באין סוף ברוך הוא, והעיקר להיות רגיל לומר כמה וכמה פעמים ביום את הי"ג עיקרים של הרמב"ם, שזה מאד מסוגל לטהר את המח והמחשבה, ולהגיע לאמונה ברורה ומזוככת, ולכן הרגל את עצמך כל יום לומר כמה וכמה פעמים ביום את העיקרים האלו, וזה יועיל לך מאד מאד לצאת מכל הספיקות והבלבולים שמבלבלים אותך. (א) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו הוא בורא ומנהיג לכל הברואים. והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים: (ב) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו הוא יחיד ואין יחידות כמוהו בשום פנים. והוא לבדו אלהינו. היה הוה ויהיה: (ג) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו אינו גוף. ולא ישיגוהו משיגי הגוף. ואין לו שום דמיון כלל: (ד) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו הוא ראשון והוא אחרון: (ה) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו לו לבדו ראוי להתפלל. ואין לזולתו ראוי להתפלל: (ו) אני מאמין באמונה שלימה. שכל דברי נביאים אמת: (ז) אני מאמין באמונה שלימה. שנבואת משה רבנו עליו השלום היתה אמתית. ושהוא היה אב לנביאים. לקודמים לפניו ולבאים אחריו: (ח) אני מאמין באמונה שלימה. שכל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה רבנו עליו השלום: (ט) אני מאמין באמונה שלימה. שזאת התורה לא תהא מחלפת ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו: (י) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותם. שנאמר. היוצר יחד לבם המבין אל כל מעשיהם: (יא) אני מאמין באמונה שלימה. שהבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי מצותיו ומעניש לעוברי מצותיו: (יב) אני מאמין באמונה שלימה. בביאת המשיח. ואף על פי שיתמהמה. עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא: (יג) אני מאמין באמונה שלימה. שתהיה תחיית המתים בעת שיעלה רצון מאת הבורא יתברך שמו ויתעלה זכרו לעד ולנצח נצחים: והרב הקדוש מצאנז זי"ע בעל "דברי חיים" היה אומרו כמה פעמים ביום בקול רעש גדול, ואיתא מצדיקים שזה מסוגל לפרנסה בניקל, כי מי שיש לו אמונה פשוטה בו יתברך, הקדוש ברוך הוא זן ומפרנס אותו בקלות. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|