שאלה: מאת רבקה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר במדבר ד' סיון ה'תשע"ב שלום רב אל רבקה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן פ"ד) לפרש את המשנה (אבות פרק ד') ואל תאמר שהשאול והקבר בית מנוס לך, כי בעולם הזה שיש להאדם טרדות על הפרנסה יכול להיות שיעקוץ וינשוך אותו פרעוש והוא לא ירגיש, מחמת שמחשבתו טרודה באיזה מחשבה של פרנסה וכיוצא. אבל שם בקבר שאז אין להאדם שום טרדא ושום מחשבה אחרת, אז הוא שומע אפילו הרחישה וההילוך של התולעים איך הם רוחשים ובאים אליו, ומרגיש הצער של כל נשיכה ונשיכה. ואין שום דבר שיטרידהו וימנעהו מגודל צערו הקשה רחמנא ליצלן. ולכן אני לא רואה מה את כל כך ממהרת להכנס בקבר? פה כשעובר על אדם צרות ויסורים וכו' וכו', יש לו תקוה עוד לצאת ולברוח מהצרות שלו, אבל כיון שאדם מת ומכניסים אותו בקבר, משמה אומר רביז"ל לא יכולים לברוח וכו', ואין חזרה וכו', ושומעים כל רחישה של התולעים וכו', אזי אני עדיין לא רואה מה לך כל כך להתאבד ושיקברו אותך בקבר ויתחיל איתך ענין אחר לגמרי, כי כל זמן שאדם חי, הוא יכול לתקן את הכל, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ב) אם אתה מאמין שיכולים לקלקל תאמין שיכולים לתקן, אבל אם אדם כבר מת, כבר לא שייך לתקן וכו', שמה בקבר מר מאד מאד אם לא הכינו את עצמם בחיים חיותם עם מצוות ומעשים טובים וכו', זה מר מאד. ורואים שאשה או אפילו כל אדם כשרואה עכבר הוא מיד נבהל וכו', ונגעל ממנו וכו', והוא מתחיל לצרוח צרחות וכו', בשעה שעכבר לא יכול לעשות שום דבר לאדם, אדרבה הוא רק שומע תזוזה מפסיעות של אדם, הוא בורח כהרף עין, ואם כן למה כשאדם רואה עכבר ומכל שכן אשה, היא צורחת וצווחת כאילו מי יודע מה נכנס בבית וכו', אלא הסיבה הוא שאמרו חכמינו הקדושים (מגילה ג.) מאן דמיבעית אף על גב דאיהו לא חזי מזליה חזי [מי שמפחד מאיפה זה בא? אלא אף על פי שהוא לא רואה, המזל שלו רואה], היינו כי הראשונים שבאים לבקר בקבר אחר שמכניסים נפטר בתוך הקבר, זה עכברי שדה, כיון שמריחים בשר הם באים ומתחילים לאכול, וזה צער גדול מאד מאד שאי אפשר לתאר ולשער, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (שבת יג:) קשה רימה למת כמחט בבשר החי. ולכן מזה נכנס טבע באדם כשהוא רואה עכבר, הוא מיד נבהל, שהנפש שלו מרגישה מה יהיה אחר כך וכו', שהם יבואו לבקר אותו הראשון בקבר וכו'. ולכן אני לא יודע מה לך כל כך להתאוות לרוץ כבר לקבר? הרי אז יתחיל הצרות שלך וכו', ומשמה את לא יכולה לברוח וכו', ולכן כל זמן שאת חיה, את יכולה לתקן את הכל, כי הקדוש ברוך הוא אב הרחמן ומרחם על בריותיו, וכיון ששב בתשובה שלימה מיד מקבלו, ואמרו חכמינו הקדושים (פסחים קיט.) ידו של הקדוש ברוך הוא פרוסה תחת כנפי החיות כדי לקבל בעלי תשובה, הקדוש ברוך הוא מחכה ומצפה שאדם כל זמן שהוא חי שיחזור בתשובה שלימה אליו יתברך, ואמרו חכמינו הקדושים (יומא פו.) גדולה תשובה שמארכת שנותיו של אדם, והקדוש ברוך הוא מצפה ומחכה שאדם יחזור אליו יתוודה ויבקש סליחה, ולא זז משם עד שמוחלים לו, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (תורת כהנים בחוקותי) אמר הקדוש ברוך הוא מיד שהם מתוודים, אני מוחל להם. אשה יש לה הרבה מצוות שיכולה לקיים בימי חייה, לעשות הרבה צדקה וחסד, שאז אמרו חכמינו הקדושים (מדרש זוטא שיר השירים פרשה א') חטא אדם ישוב ויתן צדקה וימחול לו שנאמר (משלי ט"ז ו') "בחסד ואמת יכופר עון", אם יש לאדם אלף רבוא אין עומדים לו בשעת צרכו בצרתו שכן הוא אומר (שם י"א ד') "לא יועיל הון ביום עברה", ומי עומד לו איסר אחד שהוא נותן שנאמר (שם י' ב') "וצדקה תציל ממות". כל הנותן צדקה אף על פי שהוא חטא ונתן צדקה מיד הקדוש ברוך הוא אומר אין רשות למלאך לשלוט בו, כי שכר אותה צדקה שנתן מקדים למלאך ואינו מניחו לשלוט בו, ולא עוד אלא שדוחפו וכופתו על פניו ומפייס עליו ואומר אף על פי שחטא ונתנה אין רשות למלאך לשלוט בו, אני קדמתי רשותי וקדמה לרשותו, כדאי היא הצדקה שנתן לרעבים, ואלולי שהאכילן היו מתים, הוא כסה ערומים ואלולי שכסן היו מתים, כדאי היא הצדקה שקיים נפשות להצילו ממות. ולכן תוציאי את השגעון הזה מהראש שלך (כי עצם המחשבה להתאבד זה כבר בא מרוח שטות, כי את צריכה לדעת שכל המאבד עצמו לדעת אין לו חלק לעולם הבא, ולמה לך ללכת אחר מחשבות של שטות וטירוף הדעת הזה?), תחזרי בתשובה שלימה ותראי איך שהקדוש ברוך הוא אוהב אותך ומוחל לך על כל עוונותיך ועל כל העבר שלך, תעשי צדקה וחסד עם עניים. והעיקר תרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא בשפת האם שלך, ותזכרי שאת לא לבד, כי כל דיבור ודיבור שאדם מדבר אליו יתברך נשמע ונתקבל בכל העולמות, והקדוש ברוך הוא מצפה ומחכה שאנחנו נדבר אליו, כי אצלו יתברך מאד מאד יקר תפלה ושיחה שמדברים ומשיחים ומתפללים אליו יתברך, ועל ידי שתרגילי את עצמך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, יומשך עליך שמחה עצומה, עד שתצאי מכל הדמיונות האלו של התאבדות. ולכן אני מאד מבקש אותך שתמסרי את נפשך להיות רק בשמחה, כי עם עצבות לא פועלים שום דבר, רק מסתבכים יותר ויותר, ואף שאני יודע שמרוב צרות ויסורים ומרירות שעובר עליך קשה לך להיות בשמחה, עם כל זאת את מוכרחת להכריח את עצמך עם כל הכוחות רק להיות בשמחה, כי כשאדם שש ושמח שום קליפה וסטרא אחרא לא יוכל לגשת אליך, כי הטומאה רק עצבות, מה שאין כן הקדושה זה רק שמחה, ובזה אשה יכולה למדוד את עצמה אם היא בהקדושה וכו', או אם היא בהטומאה וכו', שתסתכל איך שהיא מחזקת את עצמה בשמחה, כי השמחה מדביק את האדם אל האין סוף ברוך הוא. תזכרי טוב שאין זו תקוה למות ולהקבר, כי שמה מתחילות הבעיות והצרות, ומובא בשולחן ערוך (יורה דעה סימן שמ"ה סעיף א') המאבד עצמו לדעת אין מתעסקים עמו לכל דבר ואין מתאבלין עליו ואין מספידין אותו ולא קורעין ולא חולצין, אבל עומדין עליו בשורה ואומרים עליו ברכת אבלים וכל דבר שהוא כבוד לחיים, עיין שם. ולכן מה את צריכה את זה? יותר טוב שתחזרי בתשובה, ותרבי בצדקה וחסד, אז תתפטרי מהצרות בהקבר, כי הצדקה וחסד שעושים, הולכים לפני אדם כמו שכתוב (ישעיה נ"ח) "והלך לפניך צדקך כבוד הוי"ה יאספך" ודרשו על זה חכמינו הקדושים (סוטה ג:) כל העושה מצוה אחת בעולם הזה מקדמתו והולכת לפניו לעולם הבא שנאמר "והלך לפניך צדקך"; איזה נחת רוח יהיה לאדם כשנשמתו תצא מגופו ותעלה למעלה, ואלו הפרוטות שנתן בכל יום ילכו לפניו, ועוד דרשו על פסוק זה (בבא בתרא יא.) אבותי גנזו לעולם הזה ואני גנזתי לעולם הבא שנאמר "והלך לפניך צדקך כבוד הוי"ה יאספך" את לא יכולה לתאר איזה שמחה תהיה לך שם בשמים עם הפרוטות האלו שאת תתני ותכניסי כל יום לקופת הצדקה, זה מה שישמור אותך, וזה מה שיגן עליך, ומכל שכן הדיבורים שתדברי אל הקדוש ברוך הוא, זה ילווה אותך. ולכן תקחי את עצמך בידיך, ותעזבי את המחשבות של שטות וטירוף הדעת וכו' וכו', ואף שאני יודע שעובר עליך משברים וגלים מהעבר וההווה וכו' וכו', עם כל זאת אין זה עצה להתאבד, כי אז יהיה לך הרבה יותר מר, כי משם איפה לברוח, ולכן כל זמן שאת חיה את יכולה לתקן את הכל ולהיות הכי מאושרת והכי שמחה והכי מוצלחת בהחיים, אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתצייתי אותי ולא תלכי אחר המחשבות של הבל שנדבק בך, ואז הכל יתהפך לטובה.
|