שאלה:
מאת רינה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר בהעלותך ט"ז סיון ה'תשע"ב שלום רב אל רינה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. תשואת חן לך על התפילות שאת מתפללת על רפואתי והחלמתי המהירה, יעזור הקדוש ברוך הוא שכל התפלות שלך יתקבלו לרחמים ולרצון לפני אדון כל. רביז"ל אמר (שיחות הר"ן סימן ו') היצר הרע דומה כמו מי שהולך ורץ בין בני אדם, וידו סגורה ואין אדם יודע מה בתוכה. והוא מרמה בני אדם ושואל לכל אחד, מה אני אוחז? ולכל אחד נדמה כאילו הוא אוחז מה שהוא מתאווה. ועל כן הכל רצים אחריו, כי כל אחד סובר שיש בידו מה שהוא חפץ. ואחר כך הוא פותח את ידו ואין בה כלום. כמו כן ממש היצר הרע שהוא מרמה כל העולם והכל רצים אחריו, ומרמה לכל אחד ואחד עד שנדמה לכל אחד ואחד כאילו יש בידו מה שהוא חפץ כל אחד כפי שטותו ותאותו, ואחר כך בסוף הוא פותח את ידו ואין בה כלום כי אין מי שימלא תאותו אצלו וכו', עיין שם. כך הוא בני אדם רצים אחר מישהו וחושבים שזה צדיק, ואצלו אני יוושע וכו', ואצלו אני יקבל את תיקוני וכו', והוא עף בשמים וכו', ואיזה צדיק הוא וכו', וכדומה כל מיני דמיונות שנכנס באדם וכו', וכל אחד אומר על הזולת זה צדיק שאין כמוהו בעולם וכו', צריכים לזכור מה שאמר רביז"ל שמרמים את האדם וכו', כי יכולים לרוץ אחר מישהו ימים ושנים, וחושבים שאצלו יהיה תיקוני, כי יש בידו לתקן אותי וכו', ואחר כך הוא פותח את היד וכו', ואין שם כלום וכו', נמצא שרצתי אחריו ימים ושנים בחינם ואין בידי כלום וכו', וכבר יהיה מאוחר, ולכן כשבר ישראל מתקרב אל צדיק אמת, הוא צריך תיכף ומיד לראות מה יש בידי? כי מה שביד בטוח, וצריך לבדוק את עצמו בכל יום האם בזכות הצדיק הזה אני מתפלל את השלוש תפלות במנין? האם בזכות הצדיק הזה אני לומד תורה מקרא משנה גמרא מדרש וכו'? האם בזכות הצדיק הזה אני נותן צדקה וכו'? האם בזכות הצדיק הזה אני מתחזק באמונה פשוטה בו יתברך, ומדבר אליו יתברך? ואז אם רואים תיכף ומיד את המציאות, דעי לך שמקורבים אל צדיק אמת, כי תמיד צריכים להסתכל מה שיש לו ביד, כי מה שביד בטוח, ההוא יכול להיות צדיק גדול מאד, אבל מה יש לי מזה? ולכן עיקר התקרבות אל צדיק, צריכים תמיד לראות מה יוצא לי מזה? מה אני מרוויח מזה וכו'? אסור להטעות את עצמו, כמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) את זה תקבלו ממני שלא יטעה אתכם העולם, העולם מטעה מאד. והנה הצדיק דבוק בו יתברך בדביקות אמת בביטול כל הרגשותיו, שזה לא נראה מבחוץ כלל וכו', כי מי יודע מה במוח הצדיק וכו', וכשבאים אליו כל מיני טיפוסי אנשים, הוא מוכרח לדבר עם כל אחד כפי דעתו ולפי השגתו וכו', ולכן לזה הוא אומר כך וכו', ולזה הוא אומר כך וכו', לזה הוא מסביר פנים בצורה כזו וכו', ולזה הוא מסביר פנים בצורה כזו וכו', כי הרי הוא נכלל באין סוף ברוך הוא, וכשיורד אל כולם הוא צריך לרדת במדריגת כל אחד ואחד, וכעין שאמרו חכמינו הקדושים (תנחומא פנחס) ברוך חכם הרזים כשם שאין פרצופותיהם שוין זה לזה, כך אין דעתם שוין זה לזה, אלא כל אחד ואחד יש לו דעת בפני עצמו, וכן אומר (איוב כ"ח) "לעשות לרוח משקל ומים תיכן במדה" כל בריה ובריה יש לו דעת בפני עצמו, תדע לך שהוא כן משה מבקש מן הקדוש ברוך הוא בשעת מיתתו, ואומר לפניו רבונו של עולם גלוי וידוע לפניך דעתם של כל אחד ואחד, ואין בשל בניך דומה זה לזה, כשאני מסתלק מהן בבקשה ממך אם בקשת למנות עליהם מנהיג, מנה עליהם אדם שיהא סובל לכל אחד ואחד לפי דעתו, מנין, ממה שקראו בענין שנאמר (במדבר כ"ז ט"ו) "יפקוד הוי"ה אלקי הרוחות לכל בשר" וגו', ועל ידי ידיעה זו אין כבר שום קשיא למה זה אומר ששמעתי ככה מהצדיק וכו', וזה אומר ששמעתי ככה מהצדיק וכו', כי לכל אחד הוא מדבר כפי מדריגתו ומעשיו וכו'. בוודאי בתוך הספר שם נמצא הצדיק, ומה שכתוב בספר שלו זה דעת הצדיק, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קצ"ב) אשר בתוך הספר של הצדיק שם גנוז פניו שכלו ונשמתו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפני תשכילי ותצליחי.
|