מאת לירון: שלום וברכה. תמיד הצדיק מעורר את אנ"ש על השתתפות במעמד ברית מילה, שבזה נמחלים העוונות לכל המשתתפים. אני מאמין שבאמת זה ככה. אבל אני לא מבין דבר אחד, למה אני לא מרגיש את מציאות השם יתברך לאחר הברית, הרי העוונות שלנו הם המבדילים בינינו לבין השם יתברך, ואחרי הברית כשאני נקי מעוונות, גם אז אני לא מרגיש את האלוקות? ולמה אני נופל יותר ויותר? אשמח לקבל תשובה.
השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא.
תשובה:
בעזה"י יום ה' לסדר שלח כ"ד סיון ה'תשע"ב
שלום וברכה אל לירון נ"י
לנכון קבלתי את מכתבך.
אין לתאר ואין לשער את גודל הזכות של אדם שנמצא בעת ברית מילה, שאז אליהו הנביא נמצא, ונתכפר לו כל עוונותיו, וזה ברור כשמש.
ולכן אשרי מי שמהדר להיות בכל פעם כשיש ברית מילה, ועל ידי זה נכון לבו יהיה בטוח שימחלו לו על כל עוונותיו, ובפרט בעת הברית ראוי אז להתבודד ולבקש ממנו יתברך כל מה שצריכים בפרטי פרטיות בעת שהתינוק בוכה, אז הוא עת רצון גדול בשמים, ויכולים לפעול אצלו יתברך כל מה שרק רוצים, וזה בדוק ומנוסה.
כדי להרגיש את אלקותו יתברך, על זה צריכים יגיעה רבה וטרחה גדולה של ימים ושנים של שיחה בינו לבין קונו, להתבודד הרבה עמו יתברך, עד שיזכה לישוב הדעת, ולא יהיה יותר מבוהל ומבולבל וכו', וכמו שאמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"א) או שצריכין לזה רחמנות מהשם יתברך, או יגיעות ועבודות או שצריכין שניהם, שיהיה לו יגיעות גדולות בעבודת השם יתברך וגם רחמנות מאתו יתברך, קודם שזוכין שיעמדו וישקטו שמרי המח למטה עד שלא ירצה שום דבר בעולם, ויהיה הכל שווה אצלו. (משלי ו' כ"ב) "בהתהלכך תנחה אותך בשכבך תשמור עליך והקיצות היא תשיחך" היינו שהכל שוה. ואין שום חילוק בין העולם הזה ובין הקבר ובין העולם הבא. כי "בהתהלכך תנחה אותך" התורה, וכן "בשכבך תשמור עליך" ששם בשכבך בקבר שם גם כן השם יתברך והתורה, וכן "והקיצות" לעולם הבא וכו' (אבות פרק ו') כי מאחר שאין לו שום תאווה ורצון כלל לשום דבר רק להשם יתברך ולהתורה נמצא שהכל שוה אצלו. בין בעולם הזה, בין בקבר, בין בעולם הבא בכולם הוא דבוק רק בהשם יתברך ובהתורה.
כי מי שמקושר בעולם הזה יש חילוק בין העולם הזה שהוא רחבת ידים ובין הקבר שהוא מקום צר, וכיוצא בזה, אבל מי שנזדכך מוחו ואין לו שום שמרים במח הכל שוה אצלו, אבל כמובן על זה צריכים הרבה יגיעות וטרחות של ימים ושנים, ולהיות מקורב אל הצדיק האמת שהוא רביז"ל.
הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.