שאלה: מאת אברהם חיים: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר קרח כ"ז סיון ה'תשע"ב שלום וברכה אל אברהם חיים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אבל על פי רוב אחר כך נופל מעבודתו, ומתחיל השם יתברך לנסות אותו, ומתגרה בו הס"מ כידוע לכל מי שרוצה להכנס בעבודתו יתברך, ואזי עיקר הנסיון של האדם. וזה בחינת צהרים "עד שיפוח היום" שנאמר על כלל ישראל שזכו לכל הגאולות והטובות שזכו במעמד הר סיני וכו' וכו'. ואחר כך כשהתגבר עליהם הס"מ נכשלו במה שנכשלו וכו', וכן הוא בכל אדם לפי בחינתו ולפי שורש נשמתו. בהתחלת העבודה הולך לו טוב ויפה ויש לו תבערה עצומה אחריו יתברך וכו', אבל אחר כך באמצע חייו וכו', אז צריכין התחזקות גדול מאד מאד בלי שיעור וערך ומספר כלל, איך להתחזק בכל פעם בעבודתו יתברך ולבלי ליפול משום דבר שבעולם. והעיקר שצריך להתגבר כנגד המוחין דקטנות שהם מתגברין על כל אדם. כי מה שבא על האדם מחשבות של פחיתות וקטנות על ידי עוצם פשעיו, אף על פי שעשה באמת מה שעשה, אף על פי כן על פי רוב אלו המחשבות הם תחבולות היצר הרע ואין זה ענוה כלל וכו', רק זה בא לו ממוחין דקטנות שרוצין להתגבר עליו להפילו בדעתו חס ושלום, כאילו אין לו תקוה חס ושלום. או למנעו מאיזה תפלה בכוונה ושמחה וכיוצא בזה. ועל זה הזהירנו רביז"ל מאד לבל יטעה האדם עצמו, כי האדם צריך לדעת שהשם יתברך גדול מאד ולגדולתו אין חקר, ואין אנו יודעים כלל גדולתו יתברך ורחמנותו עד אין סוף. ועל כן כל אחד אפילו אם נפל למקום שנפל וכו' וכו', אף על פי כן לעוצם גדולתו ורחמנותו יתברך, יש ענין שיכול להתהפך הכל לגמרי מרע לטוב, ועוונות יתהפכו לזכיות וכו'. אבל אחר כך מאד מאד קשה לאדם להתחיל, כי ככל שמתבגר יותר, קשה לחזור אליו יתברך כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ר"ו) שזקנים קשה מאד לקרב וכו', עם כל זאת אפילו מי שזכה להתחיל בעבודת השם יתברך בימי נעוריו, אף על פי כן כשמגיע לאמצע ימיו ורוצה להגיע למה שצריך להגיע וכו', על פי רוב מתגבר הס"מ ומתפשט מאד מאד למונעו מדרך החיים חס ושלום וכו'. ומכל שכן מי שלא התחיל כלל בימי הנעורים, שאז בוודאי כשבא עליו איזה הרהורי תשובה כשרואה שעברו רוב שנותיו וצריכין לחשוב על סופו ותכליתו וכו'. שאזי תיכף מתגבר עליו הס"מ מאד מאד ומתפשט כנגדו מאד, ואינו רוצה להניחו לצאת מתאוותיו ורשתיו אשר נלכד בהם וכו'. ועל זה צועק הפסוק "הגידה לי שאהבה נפשי איכה תרעה איכה תרביץ בצהרים". בצהרים דייקא, שהוא בכלליות ימי האדם אחר שעברו רוב שנותיו. ועל כן צריכין ישועה ורחמים רבים. ועל זאת יתפלל כל חסיד בימי נעוריו שהשם יתברך יעזרהו לאחרית טוב, שלא יפול מעבודתו לעולם, וגם עד זקנה ושיבה אלקים אל יעזבנו. וכמו שביקש דוד המלך עליו השלום על זה (תהלים ע"א י"ט) "אל תשליכני לעת זקנה ככלות כוחי אל תעזבני", כי לפעמים האדם נופל לעת זקנותו דייקא, אחר שעבר עליו מה שעבר וכו', כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות נפילה סימן א') לפעמים אדם נופל ממדריגתו לפני זקנתו. ועל כן צריכין להרבות בתפלה בימי הנעורים שלא יפול לעולם מעבודתו יתברך, ובפרט כשכבר הימים באים והגיע לאמצע ימיו ומתחיל היום לערב שמתחילין להתקרב ימי קצו וסופו, שאז צריך להסתכל מאד מאד על אחריתו וסופו בהאיך אנפין יעול קדם מלכא. כי אז צריך התגברות ביותר ויותר, כי אז הוא אצלו צהרים זמן המנחה. כי ימי חיי האדם הם יום, ומיתתו והסתלקותו הוא לילה וחושך. כמו שכתוב (קהלת י"ב ב') "עד אשר לא תחשך השמש". ועל כן אחר חצי ימיו הוא זמן המנחה, שאז צריכין להתחזק ולהתגבר ביותר ויותר להמתיק הדינים שהוא היצר הרע, ולקשר עצמו היטב לצדיקי הדור האמתיים שהם בסוד משה. שהם דייקא יכולין להמתיק הדין של זמן המנחה בשורשו העליון, שעל ידי זה נתבטלין כל הדינים וכל כח היצר הרע וזוכין לתשובה שלימה.
|