שאלה: מאת צבי: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר קרח ב' דראש חודש תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל צבי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך העוון של הוצאת זרע לבטלה, זה מאד מאד חמור, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (נדה יג:) כל המוציא שכבת זרע לבטלה חייב מיתה, שנאמר (בראשית ל"ח י') "וירע בעיני הוי"ה את אשר עשה וימת גם אותו", רבי יצחק ורבי אמי אמרי כאילו שופך דמים, שנאמר (ישעיה נ"ז ה') "הנחמים באלים תחת כל עץ רענן שוחטי הילדים בנחלים תחת סעיפי הסלעים" אל תקרי שוחטי אלא סוחטי, רב אסי אמר כאילו עובד עבודת כוכבים, כתיב הכא "תחת כל עץ רענן" וכתיב התם (דברים י"ב ב') "על ההרים הרמים ותחת כל עץ רענן", ורביז"ל גילה לנו (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קמ"א) שרחמנא לישזבן אלו הטיפות שמוציא לבטלה וכו', הולכים אחריו לאחר מיתתו ומלווים אותו וכו', ואת גודל הבושה שיש לו זה אין לתאר ואין לשער כלל וכו'. וכדי להסביר לך יותר אעתיק לך קצת מספר הברית (חלק א' מאמר י"ז נפש החי שבמדבר, פרק א') שהאריך גם כן בגודל חומר האיסור, וזה לשונו שם: המוליד הוא הכח אשר שם אל, בטיפת זרע של האדם, באדם להיות מוליד בדמותו בצלמו, לקיום מינו, וכבר נראה בחוש על ידי כלי ההבטה המגדל את הראות במאד הנקרא (מיקראשקאפי), בטיפת הזרע של האדם או של הבעלי חיים בעודו בחמימותו, בריות קטנים מאד כדמותו וצלמו של הבעלי חיים או האדם המזריע, והם חיים ומתנועעים אנה ואנה תוך הטיפה וכו', אולם כעת אחר שנראה בחוש בעין על ידי הכלי (מיקראשקאפי), בריות בצלם אדם חיים מתנועעים אנה ואנה בתוך הטיפה, מה נורא הדבר מאד ונוע תנוע נפש הרואה או השומע הדבר הזה, וכל משכיל ישפוט בצדק שראוי להיות גדול עוונו כעון שופך דמים ממש, והשכל יחייב שעוונו יותר קשה מעוון רוצח נפש, כי אם יהרוג האדם את האדם לא הרג אלא נפש אחת, וזה באפשר שהרג שנים אם יזדמן והיו תאומים, זאת ועוד אחרת עוון הרוצח גדול מנשוא, ואם יהיה הנהרג קרובו של הרוצח והרגו בזדון על תאות נפשו עוונו יותר גדול, כי עוכר שארו אכזרי, ואם יהיה אחיו יהיה העוון יותר חמור, ואם יהיה בנו יהיה יותר חמור, ואם יהיה שנים ובניו, בטבע הוא ובשכל שתשובתו קשה כשוחטי הילדים הקטנים ממש אחר שמתנועעים וחי בהם וכו' וכו', עיין שם. ולא בחינם שבזוהר מחמיר מאד מאד על העוון החמור הזה, עד שאומר בפירוש שאין תשובה על חטא הזה, (עיין זוהר ויחי רי"א:) תנן אמר רבי יהודה לית לך חובא בעלמא דלא אית ליה תשובה בר מהאי, ולית לך לחייבא דלא חמאן אפי שכינתא בר מהאי [אין עוד חוב בעולם שאין לו תשובה חוץ מזה, ואין לך עוד חייב שלא יזכה כבר לראות פני השכינה כמו מי שעבר על חטא הזה], כי מאחר שעל ידי כל טיפה יכול להוולד וולד, והוא הולך והורג אותו במו ידיו, אזי הוא רוצח, וזה פעם אחת, ומכל שכן כמה וכמה פעמים, ומכל שכן וכל שכן כל כך הרבה פעמים, הוא רוצח אכזרי, ולכן החטא הזה כל כך חמור. עם כל זאת אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן ע"א) בענין מה שכתוב בזוהר הקדוש שעל פגם הברית, בפרט מאן דאושיד זרעא בריקניא [מי שמוציא זרעו לבטלה] חס ושלום וכו' אין מועיל תשובה. אמר רביז"ל שאין הדבר כן, רק על הכל מועיל תשובה, ואמר שבזה המאמר זוהר אין שום אדם מבין הפשט רק הוא לבד. והכלל שבאמת מועיל תשובה בודאי על חטא זה, אפילו אם הרבה לפשוע חס ושלום בזה, ועיקר התשובה הוא לבל יעשה עוד מכאן ולהבא. והוא מוכרח לעבור באלו המקומות והענינים שהיה בתחילה ולהתנסות שם. וכשמרחם על עצמו עכשיו ואינו עושה עוד מה שעשה מקודם ומשבר תאוותו, זהו עיקר התשובה. ולכן ראה מה לפניך, תקבל על עצמך להפסיק לעבור על חטא הזה שזה מאד מאד חמור, והנסיון שלך יותר גדול משל אחרים, עם כל זאת זה עיקר התשובה כשתקבל על עצמך לא לעשות יותר, ומי יתן שתזכה לומר בכל יום את העשרה מזמורי תהלים הנקראים "תיקון הכללי" שגילה רביז"ל שזה תיקון גמור לפגם הברית, וכן תרבה בצדקה, שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רס"ד) צדקה היא תיקון הברית, כי פגם הברית הוא, כי הוא היה צריך להשפיע בקדושה למקום שצריך להשפיע וכו', והוא סילק ההשפעה משם, והמשיכה חס ושלום למקום אחר וכו', ועל כן התיקון על ידי הצדקה, שעל ידי זה חוזר ומשפיע אל הקדושה, ועל ידי זה נתתקן. והעולה על הכל שתזכה לנסוע אצל ציון רביז"ל בעיר אומן, אשר הבטיח לנו שמי שיבוא אל ציונו הקדוש ויתן פרוטה לצדקה עבורו, ויאמר את העשרה מזמורי תהלים הנקראים "תיקון הכללי", אפילו אם עצמו וגבהו חטאיו ועווניו, יוציאו מהשאול תחתית, וזכור גם זכור שהחטא הזה הורג את האדם גם בגשמיות, כי מתייבש לו המוח והשכל, ונעשה משוגע פשוטו כמשמעו, והחטא הזה גם מכניס באדם עצבות ומרירות ודכאון עד שמתייאש מהחיים שלו, ולכן חזור בתשובה, והקדוש ברוך הוא ירחם עליך ויוציא אותך מהפח יקוש שנפלת אליו.
|
צדיק ענק מתגעגע לשמוע אותו.