שאלה: מאת אלישע: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ו' עש"ק לסדר קרח ב' תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל אלישע נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (חיי מוהר"ן סימן שי"ט) אני אעשה מכם כיתות כיתות; והכוונה הוא פשוטה, שיש כל מיני סוגי אנשים וכו', יש אנשים שהם תמיד במצב רוח טוב וכו', הם צריכים לימוד אחד, ויש אנשים שתמיד עצובים וכו', הם צריכים לימוד אחר, ויש אנשים שלא יודעים ללמוד כלל וכו', הם צריכים לימוד אחר, ויש אנשים שיכולים ללמוד טוב וכו', הם צריכים לימוד אחר, כך כל כיתה וכיתה צריך את הלימודים בשבילם, ולכן אסור ללעוג על שום כיתה, רביז"ל אמר שהוא יעשה מאתנו כיתות כיתות, אבל לא אמר שכיתה אחת צריכה לחלוק על השניה, ואחד ידבר על השני. והנה חכמינו הקדושים אמרו (סוטה מ"ז:) משרבו תלמידי שמאי והילל שלא שימשו כל צורכן רבו מחלוקת בישראל ונעשית תורה כשתי תורות; וכך הוא אצל רביז"ל, כל זמן שאדם לומד ושוקד בספרי רביז"ל, וכל הראש והמח שלו נמצא רק ב"לקוטי מוהר"ן" "סיפורי מעשיות" "ספר המדות" ושיחותיו הקדושים שבספרי "שיחות הר"ן" "חיי מוהר"ן", והוא מרבה להתבודד להקדוש ברוך הוא, ואין לו עסק עם אף אחד, רק רוצה להכלל לגמרי באין סוף ברוך הוא, ויוצא בשדה להתבודד תמיד אליו יתברך, בלי שום חכמות כלל, לא מעניין אותו אף אחד בעולם, לאדם הזה לא איכפת כמה כיתות יש, ולא מעניין אותו שום דבר, הוא לא רב עם אף אחד, אבל תיכף ומיד כשהתרבו מקורבים שלא שימשו כל צורכיהם, וכל הראש שלהם זה רק ישות וגיאות כבוד וכסף וכו' וכו', ממילא מזה בא כל המחלוקת של כל מיני כיתות שאחד מדבר על השני וכו' וכו'. וזה מאד מצחיק, אדם שרק שלשום חזר בתשובה אחר שיש תחתיו קופה של שרצים, אכילת טריפות ונבילות וכו', ועבר על כל העריות שבתורה וכו', חילול שבת ואכילת חמץ בפסח ואכילה ביום כיפור וכו', ונולד בטומאה וכו', ואתמול התקרב אל רביז"ל, והיום הוא כבר נעשה מנהיג של כיתה, והוא חולק על כיתה שניה וכו', ויש לו גם דעה מה להגיד וכו', האם זה לא מצחיק, אבל כך הוא החיים, כך ברא הקדוש ברוך הוא הכל בשביל הבחירה והנסיון, וכמו שאמר רביז"ל למוהרנ"ת ז"ל (שיחות הר"ן סימן ש') כל מה שאתה רואה בעולם, כל מה שנמצא בעולם, הכל בשביל הבחירה והנסיון. ולכן רק אלו שלא טעמו את הטעם של יין ההונגרי (עיין חיי מוהר"ן סימן ר"ס) הם שמדברים מכיתה אחת על השניה וכו', והם מה שעסוקים במחלוקת ובמריבות וכו', ולכן שכל אחד ילך אל כיתה שהוא בוחר וכו' וכו'. הכיתה של "היכל הקודש" זה רק תמימות ופשיטות, תורה ותפלה, צדקה וחסד, הפצת ספרי רביז"ל, שיחה בינו לבין קונו, ושיעורים כסדרן כפי סדר דרך הלימוד של רביז"ל, ומי שלא יכול לעמוד בזה, שיבחר לעצמו כיתה אחרת, אצלינו העיקר הוא לקיים את דברי רביז"ל לעובדא ולמעשה, להיות בקי בספרי רביז"ל ובפרט בשיחותיו הקדושים, שבפירוש גילה לנו רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפלו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד) אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה [וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו. וכן להיפך מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם.]. והעולה על הכל את השיחה הנפלאה שהוא סדר דרך הלימוד של רביז"ל, שעל ידו יכול כל קשה הבנה וכו', וכל מי שעדיין לא למד וכו', יכול להתחיל ללמוד ולהיות בכל מקומות התורה הקדושה בקלות מאד אם רק ירצה, שזה יסוד היסודות בהכיתה של "היכל הקודש", והשיחה הזו "סדר דרך הלימוד של רביז"ל" יסודה בשיחה נפלאה מרביז"ל (עיין שיחות הר"ן סימן ע"ו). וכן אצלנו העיקר שבכל העיקרים להפיץ את אור רביז"ל לכל עם ישראל ולכל העולם כולו בכל השפות, ותהלה לאל יש לנו קהילות קדושות "היכל הקודש" בהרבה מקומות בארץ ישראל ובחוץ לארץ, כמוהם ירבו בישראל. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שתהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|