שאלה: מאת פנחס: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר חוקת ד' תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל פנחס נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. מה אומר לך העצה היחידה מה שאני יכול לתת לך, שתשקוד יותר ויותר בספרי רביז"ל, ושם תמצא מרגוע לנפשיך, כי ספרי רביז"ל הם מלאים עצות איך להחזיק מעמד בעולם העובר הזה, כי כך גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן קי"ט) שבזה העולם עובר על כל אחד ואחד צרות ויסורים ומרירות ומכאובים, כמו שרואים בחוש שכל בני העולם כולם מלאים יסורים, אין גם אחד שיהיה לו עולם הזה. ואפילו העשירים הגדולים ואפילו השרים וכו', אין להם שום עולם הזה כלל, כי כל ימיהם כעס ומכאובות, וכולם מלאים טרדות ודאגות ועצבות ויגון ואנחה תמיד, וכל אחד יש לו יסורים מיוחדים, ואין גם אחד מכל העשירים והשרים וכו', שיהיה לו וילך לו הכל כסדר כרצונו תמיד, וכולם כאחד מלאים יסורים ודאגות תמיד, וזה ברור וידוע לכל מי שבקי קצת בהם ובדרכיהם. ואפילו מי שנדמה עליו, שיש לו העולם הזה בשלימות ויש לו כל התענוגים, עושר ונכסים וכבוד והון רב וארמונים גדולים וכלים נפלאים ותכשיטין וסגולת מלכים וכו' וכו', אם יסתכלו בו היטב, הוא גם כן מלא כעס ומכאובות הרבה תמיד בכמה מיני אופנים וענינים, כנראה בחוש, ואין צריך לבאר זאת למי שיש לו מוח בקדקדו ומסתכל קצת בהם באמת, וכמו שאמר שלמה המלך (קהלת ב') "גם כל ימיו כעס ומכאובות" וכו', וכתיב (איוב י"ד) "אדם לעמל יולד קצר ימים ושבע רוגז" וזה כולל כל בני אדם שבעולם מקטן ועד גדול, כי כולם נולדו לעמל, ומלאים רוגז ויסורין. ואין שום עצה ותחבולה להנצל מעמל ויגון הזה, כי אם לברוח להשם יתברך ולעסוק בתורה הקדושה. וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה י"ג) "אדם לעמל יולד" 'אשרי מי שעמלו בתורה', היינו מאחר שכל אדם נולד לעמל, ואי אפשר להמלט מזה בשום אופן, אפילו אם יהיה לו כל חללי דעלמא, בוודאי יהיה לו עמל ויסורין ודאגות הרבה, על כן החכם עיניו בראשו שיהפוך העמל לעמל של תורה, אשר בשביל זה נולד שיעמול בתורה, ואז אשרי לו, כי ניצול מעמל העולם הזה וזוכה לחיי עולם הבא, ואמר רביז"ל הנה הכל אומרים, שיש עולם הזה ועולם הבא. והנה עולם הבא אנו מאמינים שיש עולם הבא, אפשר יש גם עולם הזה גם כן באיזה עולם וכו', כי בכאן נראה שהוא הגיהנום, כי כולם מלאים יסורים גדולים תמיד. ואמר: שאין נמצא שום עולם הזה כלל. ולכן אשרי מי שמרגיל את עצמו לברוח אל הקדוש ברוך הוא, על ידי שתמיד מדבר עמו יתברך בלשון הרגיל בו, היינו בשפת האם שלו, אשר כל דיבור ודיבור שאדם מדבר אליו יתברך, בזה הוא זוכה לדבק את עצמו בו יתברך, כי כך אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן פ"ד) אשר השער והפתח להכנס אל הקדוש ברוך הוא, זה על ידי תפלה, ובזה שאדם מדבר אליו יתברך ושופך את כל לבו לפניו יתברך, ומספר לו בתמימות ופשיטות כל מה שעובר עליו, ואפילו כמוך שעובר עליך משברים וגלים וכו', עליך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לו את הכל וכו', בזה בעצמו תזכה לנקות את עצמך מכל מיני זבל ולכלוך שנדבק בך וכו'. כי אתה צריך לדעת העצבות והמרירות והדכאון וכו', שנדבק בך, וכן בכל אדם שיש בו עצבות ומרירות ודכאון וכו', אלו הם העוונות שלו וכו', כי בר ישראל צריך להיות תמיד דבוק באין סוף ברוך הוא, ולהרגיש את אמתת מציאותו יתברך, ולמה הוא לא מרגיש את זה? מפני שהתמלא בעוונות וחטאים מגונים מאד, ולכן נעלם ונסתר ממנו אמתת מציאותו יתברך, ולא מרגיש אלקותו יתברך, כמו שכתוב (ישעיה נ"ט ב') "כי אם עונותיכם היו מבדילים בינכם לבין אלקיכם וחטאותיכם הסתירו פנים מכם משמוע". ולכן צריכים להיות עקשן גדול מאד לדבר כל יום עמו יתברך, ולספר לו יתברך בפרטי פרטיות מה שעובר עליו, ואם הוא עצוב וממורמר ובדכאון וכו' וכו', גם את זה צריכים לספר להקדוש ברוך הוא, ואז אם תהיה חזק בזה, סוף כל סוף הכל יתהפך לטובה, ופתאום יתגלה אליך מלך הכבוד בעצמו, ומלבד שתהיה חזק בשיחה בינך לבין קונך, שזה המתנה שקבלנו מרביז"ל, וזה המתנה שכל העולם כולו יקבלו על ידי משיח צדקינו, כמו שכתוב (צפניה ג' ט') "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם הוי"ה לעבדו שכם אחד", ולכן ברח לך עכשיו למקום שאין שמה בני אדם, ותשיח ותספר את כל אשר עם לבבך עמו יתברך בתמימות ופשיטות גמור, והעיקר תדבר עמו יתברך עם לב אמת, תספר לו שאתה עצוב וממורמר וכו' וכו', כי זה שלימות התפלה לספר את הכל להקדוש ברוך הוא, וזה יועיל להוריד ממך את כל הרע שנדבק בך. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|