שאלה: מאת אליקים: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר בלק י"א תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל אליקים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. בוודאי להיות רגיל בציון רבי מאיר בעל הנס זה דבר גדול מאד, ושם רואים נסים נגלים, וכן להיות רגיל על שאר קברי צדיקים זה דבר גדול מאד מאד, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות צדיק סימן קע"ג) על ידי השתטחות על קברי הצדיקים הקדוש ברוך הוא עושה לו טובות אף על פי שאינו ראוי לכך. עם כל זאת אני מוכרח להגיד לך ששלום בית תלוי בהבעל והאשה, החיים לא קלים לאף אחד, ואתה צריך לדעת שהן הבעל והן האשה באים מרקע שונה וכו', ויש להם טבע שונה וכו', באים מהורים שונים וכו', ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן פ') ששלום שייך רק כששני הפכים מתחברים יחד, כי אם שניהם הולכים באותו כיון, לא שייך לעשות שלום ביניהם וכו', אבל אם הם שני הפכים ומתחברים יחד, זה נקרא שלום. ולכן כל בעל ואשה צריכים לזכור את זה שהם באים מרקע שונה, ולכן עליהם שניהם להיות וותרנים וכו', אין דבר כזה שאת מוכרחה ללכת כפי דעתי וכו', או אתה מוכרח ללכת כפי דעתי וכו', דבר כזה עוד לא נברא וכו', אם הזוג רוצים שלום, מוכרחים לוותר אחד להשני ולחיות יחד בהבנה הדדית, ואם לא יוותרו אחד להשני, תמיד יהיה מריבות ואי הבנות, ולכן זוג כשיש להם שכל אזי מוותרים אחד להשני, ואז יש ביניהם שלום בית, אבל אם הם שניהם עקשנים יהיה מאיזה סיבה שרק יהיה וכו', תמיד יהיה מריבות בבית וכו'. ואין תירוץ להגיד שהבעל הוא איש קשה מאד וכו', או האשה מאד קשה וכו', ואי אפשר לשנות את שניהם וכו', אין דבר כזה, אפשר ואפשר רק לא רוצים מפני עקשנות עיוורת שזה נובע מגיאות וישות וכו', כי אם עושים לעצמם חשבון (תהלים צ"ב) "ימי שנותינו בהם שבעים שנה ואם בגבורות שמונים שנה", ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"א) שהשבעים שנה פורחים כמו רבע שעה, למי שיש לו שכל ודעת גדול וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה צ"ו סימן ב') כצל ימינו על הארץ ואין מקוה, והלואי כצלו של כותל או כצלו של אילן אלא כצלו של עוף בשעה שהוא עף דכתיב (תהלים ק"ד) כצל עובר, ואין מקוה, ואין מי שיקוה שלא ימות הכל יודעים ואומרין בפיהם שהן מתים. ומי ששם דברים אלו לפני עיניו, כבר לא יריב עם אשתו, והיא לא תריב עם בעלה, ובפרט כשיש ילדים ועושים את החשבון שעוד מעט הם יגדלו ויתחתנו וכו', ואיזה חינוך ודוגמא ראו בבית? רק מריבות וכו', ויכוחים וכו', קללות וכו', אלימות וכו', אוי לזוג שכך מחנכים את הילדים, ומה קורה אחר כך? שזה נעשה תורשתי שהילדים לוקחים את המורשת בירושה מה שראו אצל ההורים. ולכן כל זוג צריכים לזכור טוב טוב אם הם רוצים לבנות בית נאמן בישראל, עליהם לכתחילה להיות וותרנים, ולוותר אחד להשני, ואז אף פעם לא יצטרכו ללכת אל שום בן אדם שעוסק בשלום בית וכו', כי השלום ישרה בתוך ביתם, צריכים רק שכל ודעת איך להתנהג הבעל והאשה. והיות שעדיין אין בית חרושת שמייצר שכל ודעת וכו', וכן אין חנות או קניון וכו', שמוכרים שמה שכל ודעת וכו', ועל כן צריכים לכוון בכל יום שלוש פעמים ביום בעת שמתפללים את הברכה "אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה" וכו', לבקש אז על דעת ושכל, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (נדרים מ"א) דעת קנית מה חסרת, דעת חסרת מה קנית, אם יש לאדם דעת יש לו הכל, ואם אין לו דעת אין לו כלום, ולכן כל זוג צריכים לבקש הרבה ממנו יתברך על דעת ושכל, אשר השכל היבש אומר שצריכים להיות וותרנים, ואז השלום שורה בבית, וכשהשלום בבית השכינה בבית, כמאמרם ז"ל (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצא שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית. תודה רבה מאד מאד מקרב ליבי על התפלות שהתפללת בעת שעברתי ניתוח וכו', אני בטוח שתפלתך עשתה רושם בשמים, ובפרט שזה תפלה עם דמעות שזה מאד מאד חשוב בשמים, ולכן אשאל אותך למה לא תבקש ממנו יתברך גם כן בדמעות שליש שיהיה בינך לבין אשתך שלום ואהבה והבנה הדדית, ולא תצטרכו ללכת אל עושי שלום. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|