שאלה: מאת אליקים: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר בלק י"א תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל אליקים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. ולכן כל בעל ואשה צריכים לזכור את זה שהם באים מרקע שונה, ולכן עליהם שניהם להיות וותרנים וכו', אין דבר כזה שאת מוכרחה ללכת כפי דעתי וכו', או אתה מוכרח ללכת כפי דעתי וכו', דבר כזה עוד לא נברא וכו', אם הזוג רוצים שלום, מוכרחים לוותר אחד להשני ולחיות יחד בהבנה הדדית, ואם לא יוותרו אחד להשני, תמיד יהיה מריבות ואי הבנות, ולכן זוג כשיש להם שכל אזי מוותרים אחד להשני, ואז יש ביניהם שלום בית, אבל אם הם שניהם עקשנים יהיה מאיזה סיבה שרק יהיה וכו', תמיד יהיה מריבות בבית וכו'. ואין תירוץ להגיד שהבעל הוא איש קשה מאד וכו', או האשה מאד קשה וכו', ואי אפשר לשנות את שניהם וכו', אין דבר כזה, אפשר ואפשר רק לא רוצים מפני עקשנות עיוורת שזה נובע מגיאות וישות וכו', כי אם עושים לעצמם חשבון (תהלים צ"ב) "ימי שנותינו בהם שבעים שנה ואם בגבורות שמונים שנה", ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ס"א) שהשבעים שנה פורחים כמו רבע שעה, למי שיש לו שכל ודעת גדול וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה צ"ו סימן ב') כצל ימינו על הארץ ואין מקוה, והלואי כצלו של כותל או כצלו של אילן אלא כצלו של עוף בשעה שהוא עף דכתיב (תהלים ק"ד) כצל עובר, ואין מקוה, ואין מי שיקוה שלא ימות הכל יודעים ואומרין בפיהם שהן מתים. ומי ששם דברים אלו לפני עיניו, כבר לא יריב עם אשתו, והיא לא תריב עם בעלה, ובפרט כשיש ילדים ועושים את החשבון שעוד מעט הם יגדלו ויתחתנו וכו', ואיזה חינוך ודוגמא ראו בבית? רק מריבות וכו', ויכוחים וכו', קללות וכו', אלימות וכו', אוי לזוג שכך מחנכים את הילדים, ומה קורה אחר כך? שזה נעשה תורשתי שהילדים לוקחים את המורשת בירושה מה שראו אצל ההורים. והיות שעדיין אין בית חרושת שמייצר שכל ודעת וכו', וכן אין חנות או קניון וכו', שמוכרים שמה שכל ודעת וכו', ועל כן צריכים לכוון בכל יום שלוש פעמים ביום בעת שמתפללים את הברכה "אתה חונן לאדם דעת ומלמד לאנוש בינה" וכו', לבקש אז על דעת ושכל, כי כך אמרו חכמינו הקדושים (נדרים מ"א) דעת קנית מה חסרת, דעת חסרת מה קנית, אם יש לאדם דעת יש לו הכל, ואם אין לו דעת אין לו כלום, ולכן כל זוג צריכים לבקש הרבה ממנו יתברך על דעת ושכל, אשר השכל היבש אומר שצריכים להיות וותרנים, ואז השלום שורה בבית, וכשהשלום בבית השכינה בבית, כמאמרם ז"ל (סוטה יז.) איש ואשה זכו שכינה ביניהן, ואמרו (ירושלמי ברכות פרק ט' הלכה ח') אי אפשר לאיש בלא אשה ואי אפשר לאשה בלא איש אי אפשר לשניהן בלא שכינה, ובמקום שהשכינה נמצא שם הברכה מצויה, רק שיהיה ביניהם שלום ואהבה גדולה מאד, כי שלום אמרו חכמינו הקדושים (שבת י) זה שמו של הקדוש ברוך הוא, ולכן אם מכניסים את הקדוש ברוך הוא בתוך הבית, זה נקרא שלום בית, היינו שמו של הקדוש ברוך הוא בתוך הבית.
|