שאלה: מאת שמואל: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר בלק י"ב תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל שמואל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. תשואת חן לך על התפילות שאתה מתפלל על רפואתי והחלמתי המהירה, יעזור הקדוש ברוך הוא שכל התפלות שלך יתקבלו לרחמים ולרצון לפני אדון כל. חילול שבת זה איסור סקילה, ואכילה ביום כיפור זה איסור כרת, ולכן במשך כל השנה בערבית אנחנו בכלל לא מקפידים לחכות על שיטת רבינו תם שבעים ושתים דקות אחר השקיעה, וכן בכל תענית דרבנן גם כן לא מחכים שבעים ושתים דקות אחר השקיעה, ובפרט בארץ ישראל שרואים בחוש שנעשה לילה יותר מהר מחוץ לארץ, עם כל זאת מאחר שחילול שבת זה איסור סקילה, ואכילה ביום הכיפורים זה איסור כרת, מה כבר אכפת להכניס את עצמו בספיקות ובספק ספיקות לחכות במוצאי שבת עוד עשרים דקות? הרי זה מאד מאד חמור, ומה בוער כל כך להחזיק את הזמן הראשון? בשעה שמדברים פה מאיסור סקילה. העצה הכי טובה להתחיל להתפלל ערבית במוצאי שבת רבע שעה ויותר לפני שיטת רבינו תם, וכך כשיסיים את התפלה, אז כבר הגיע זמן רבינו תם ויכול לנסוע עם רכב וכו', ויכול להבדיל וכו', ובשביל זה אנחנו מחמירים במוצאי שבת ובמוצאי יום כיפור, כי זה מצוות דאורייתא, וצריכים מאד מאד לשמור, זה סך הכל עוד עשרים דקות, למה כדאי להכנס בספיקות? וזה הטעם למה אנחנו מקפידים לפי שיטת רבינו תם. והנה הקדוש ברוך הוא כיבד אותי לפני חודש עם אורח מורם מעם, הגאון הנפלא רבי יצחק יוסף שליט"א בנו של הראשון לציון מרן שליט"א שבא לבקר אותי, וכיבדני עם ספרו הנפלא "ילקוט יוסף" הלכות שבת מהדורה שניה, וראיתי שם בסימן רס"א שמביא בפשטות זמן כניסת שבת כדעת הגאונים וכו', ורק לחומרא בצאת השבת ויום הכיפורים מנהגינו להחמיר כדעת רבינו תם וסייעתו, שיציאת השבת היא שבעים ושתים דקות שרבים מרבותינו הראשונים סוברים כמותו, ועל צבאם מרן השולחן ערוך, עיין שם. ומאד מאד שמחתי לראות שגם הם אוחזים ככה, ולכן למה שלא נקפיד גם אנחנו בזה, ואף שיש בזה מחלוקת גדולה, עם כל זאת מה כבר אכפת לחכות עוד רבע שעה, או עשרים דקות כדי לא להכנס בספק סקילה וספק כריתות? ואם כבר מדברים מהגאון הזה, הספרים שלו "ילקוט יוסף" מומלצים לכל בר ישראל, כי הם בירור הלכה בשפה קלה מאד, וברא כרעא דאבוה מרי דכולא תלמודא מרן הראשון לציון שהלכה כמותו בכל מקום. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|