שאלה: מאת אבנר ולימור: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בלק ט"ו תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל אבנר ולימור שיחיו נצח לנכון קבלתי את מכתבכם. אני מוכרח להגיד לכם כי בענין השמות צריכים מאד מאד לשמור איזה שם נותנים, כי כך אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן צ"ה) דע שהשם שנותנין לו לאדם הוא לפי הפעולה שיש לו לאדם לעשות בעולם, ויש אחד שעושה הפעולה שלו בחצי שנים שיש לו וצריך לקרוא לו שם אחר, דהיינו שם חדש. כי השם שנותנין לאדם הוא לאחר מותו לבושין שלו כי השם הוא בחינת לבושין, כמו שכתוב (ישעיה מב ח): "אני הוי"ה הוא שמי וכבודי" וכו', 'כבודי' זה בחינת לבושין, כי (שבת קיג:) 'רבי יוחנן קרא למאנה מכבדותא'. וזה לא כל כך פשוט כמו שאתם חושבים, עם כל זאת מובא שהקדוש ברוך הוא מכניס בהראש והלב של האבא והאמא איזה שם לתת להבן או להבת, וזה בחינת רוח הקודש, ובשביל זה רוב צדיקים מאד נזהרים לא לתת שם, אלא הם אומרים לההורים אתם תחליטו ביניכם, העיקר שלא יהיה ביניכם מריבות בענין השמות, וכך הוא מנהג ישראל שאת השם של הבן או הבת הראשון, נותנים על שם משפחת האשה, והשם של הבן או הבת השני נותנים על שם משפחת הבעל, וצריכים מאד לשמור לא לריב, עם כל זאת צריכים לזכור מאד מאד איזה שם נותנים, לא לתת שם מצוץ מהאצבע, כמו שנוהג עכשיו בין אלו הרחוקים מתורה ומקיום המצוות וכו', שהם נותנים שמות על דומם או על צומח וכו' וכו', טל, שחר, אבן, אור, זוהר, לי, טלי, וכו' וכו', כי הם רוצים לעקור את הנשמה משורשה, ולהראות שהכל טבע מקרה ומזל, ואין בשמות שום משמעות וכו'. ולכן צריכים לשמור מאד איזה שם נותנים להילדים, כי כפי השם כך נמשך נשמת ומזל הילדים, לכן מה טוב ומה נעים לתת שם אחר צדיק או אחד משמות האבות והאמהות הקדושים, או הנביאים והנביאות וכו', שם תנכ"י, כמובא מהצדיק הקדוש הרבי רבי אלימלך מליזענסק זי"ע (נועם אלימלך – במדבר) שהשם יתברך ברוך הוא גזר בבריאת העולם שיהא כך וכך שמות ראובן וכך וכך שמות שמעון ועתה כשנתגלגל איזה אדם בעולם ונותנין לו שם בשם צדיק אחד שהיה כבר בעולם זה גורם לאיש הלזה שיהיה גם כן צדיק מחמת שנתעורר האור של הצדיק שהוא בעולם העליון. ועל כן עצתי שאתם תתנו את השם, כי זה יותר חשוב, ומכל שכן שאסור לחכות עם בת כל כך הרבה זמן, ויש בזה שני מנהגים, יש אומרים שלבת נותנים שם תיכף ומיד בקריאה הראשונה, היינו אם היא נולדה ביום ראשון, נותנים את השם ביום שני בעת קריאת התורה, ואם היא נולדה ביום שלישי או רביעי, נותנים את השם ביום חמישי בעת קריאת התורה, ויש אומרים שנותנים בשבת ברוב עם הדרת מלך, וגם נותנים קידוש להציבור, וכך אנחנו נוהגים, ואם אתם כל כך מתעקשים שאני יתן את השם להבת הראשונה, מצידי שתהיה מלכת היופי ברוחניות ובגשמיות, מ'ל'כ'ה' זה ראשי תיבות כ'י ל'הוי"ה ה'מ'לוכה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדכם תמיד שיהיה לכם הצלחה מרובה ובכל אשר תפנו תשכילו ותצליחו.
|