שאלה: מאת יונתן: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר פנחס י"ט תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל יונתן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. דע לך שאני לא מחדש שום דבר, אני רק חוזר על דברי רביז"ל, כי מהרגע שזכיתי להתקרב אליו בגיל חמש עשרה וחצי, תהלה לאל לא הכרתי את אף אחד, רק את ספרי רביז"ל, ואפילו לא ידעתי אז שיש דבר כזה חסידי ברסלב, אלא כל התקרבותי היתה רק על ידי ספריו הקדושים ששקדתי יומם ולילה רק בספריו הקדושים, ומסרתי את נפשי פשוטו כמשמעו לחזור עליהם פעמים אין מספר, והשתדלתי לקיים את כל המובא בדבריו הקדושים, ולא התבלבלתי משום בריה שבעולם, כי לא היה מי שיבלבל אותי. ולכן כל שיחה ותורה ומאמר וסיפור מרביז"ל, זה כל החיות שלי, וכך גדלתי שנים על גבי שנים, ולכן אף אחד בעולם לא היה יכול ולא יכול לבלבל אותי, כי אצלי מה שרביז"ל אומר, זהו זה, לא מעניין אותי מה שאחרים אומרים וכו', אני יודע שאני מקורב אל רביז"ל, ולכן כל דבריו אצלי קדושים ואמיתיים, ואני לא נכנס בויכוחים עם אף אחד, אמת ניסיתי במשך חמישים שנה שאני עוסק עם רבים לשכנע שיקיימו את דברי רביז"ל כפשוטם וכו', ואצל מי שפעלתי גדלו והצליחו וכו', ואצל מי שלא פעלתי הוא עדיין עומד בחוץ בדיוק כמו שהיה בהתחלה וכו'. ועכשיו אני שואל אותך מאחר שזכית לסיים פעמיים את הש"ס כולו, וכן חמש פעמים ששה סדרי משנה, תתאר לעצמך אם לא תבלבל את עצמך משום בריה, הרי אתה יכול לסיים במשך כל ימי חייך עשרות פעמים את כל הש"ס אם לא יותר, וכן ששה סדרי משנה, ותנ"ך, כל המדרשים, וזוהר ותיקונים וכו' וכו', ולכן אני לא מבין למה אתה צריך להתבלבל מאחרים? מה יש לך עם אחרים? זכור תזכור שבקבר אתה תשכב לבד, שמה לא יהיה לך אף אחד שיבלבל אותך וכו', אבל אז כבר יהיה מאוחר אם לא תקבל עכשיו את לימוד רביז"ל כפשוטם, לא להסתכל על אף בריה שבעולם יהיה מי שיהיה ויהיה איך שיהיה וכו'. אתה צריך לזכור שבפירוש גילה לנו רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפלו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד) אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה [וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו. וכן להיפך מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם]. ולכן מה יש לך עם אחרים? כלל אחד תיקח בידך, כל מי שמדבר נגד דבריי שהם דברי רביז"ל ממש, הוא פגום מאד מאד בבריתו, וכבר אמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ל"ו) דזה הוא כלל גדול, שאי אפשר לשום אדם להשיג ולתפוס בדיבורו של הצדיק, אם לא שתיקן תחילה אות ברית קודש כראוי, ואזי יכול להבין ולתפוס דיבורו של הצדיק. דאיתא בזוהר (משפטים ק"י) 'סלוקא דיסודא עד אבא ואמא' שהם בחינת חכמה ובינה, שהם י"ה, שהם מוחין. נמצא כשתיקן אות ברית קודש כראוי, אזי המוחין שלו בשלימות, ויכול להבין דיבורו של הצדיק. כפי התיקון של כל אחד, כך הוא השגתו. והנה אם רביז"ל נתן לנו סדר דרך הלימוד, מה יש לאיזה פרחח פגום בפגם הברית וכו', המונח בשאול תחתית ומתחתיו וכו', להתערב בזה וכו', או לומר את הדעות נפסדות שלו וכו', ומה צריכים לשמוע אותו לגמרי? וחבל על הויכוחים ועל הדיבורים, לך נא וראה מה שרביז"ל אומר (שיחות הר"ן סימן ע"ו) בענין הלימוד תורה שצריכים ללמוד הרבה מאד בכל יום, טוב ללמוד במהירות ולבלי לדקדק הרבה בלימודו. רק ללמוד בפשיטות בזריזות. ולבלי לבלבל דעתו הרבה בשעת לימודו מענין לענין, רק יראה להבין הדבר בפשיטות במקומו. ואם לפעמים אינו יכול להבין דבר אחד, אל יעמוד הרבה שם ויניח אותו הענין וילמוד יותר להלן. ועל פי הרוב ידע אחר כך ממילא מה שלא היה מבין בתחילה כשילמד כסדר בזריזות להלן יותר. ואמר: שאין צריכין בלימוד רק האמירה לבד, לומר הדברים כסדר, וממילא יבין. ולא יבלבל דעתו בתחילת לימודו שירצה להבין תיכף ומחמת זה יקשה לו הרבה תיכף ולא יבין כלל רק יכניס מוחו בהלימוד ויאמר כסדר בזריזות וממילא יבין. ואם לא יבין תיכף יבין אחר כך. ואם ישארו איזה דברים שאף על פי כן לא יוכל לעמוד על כונתו, מה בכך? כי מעלת ריבוי הלימוד עולה על הכל, וכמו שאמרו חכמינו הקדושים (עבודה זרה י"ט) 'לגמור והדר לסבור ואף על גב דלא ידע מה קאמר' שנאמר (תהלים קי"ט כ') "גרסה נפשי לתאבה", כי על ידי ריבוי הלימוד שילמוד במהירות ויזכה ללמוד הרבה, על ידי זה יזכה לעבור כמה פעמים אלו הספרים שלומד, לגומרם ולחזור להתחיל ולגומרם פעם אחר פעם. ועל ידי זה ממילא יבין בפעם השני והשלישי כל מה שלא היה מבין בתחילה, כל מה שאפשר להבין ולעמוד על דבריהם. ודיבר רביז"ל הרבה מאד בענין זה. ואי אפשר לבאר דברים אלו בכתב היטב. אבל באמת הוא דרך עצה טובה מאד בענין הלימוד. כי על ידי זה יכולים לזכות ללמוד הרבה מאד לגמור כמה וכמה ספרים, וגם יזכה להבין הדברים יותר, מאשר היה לומד בדקדוק גדול כי זה מבלבל מאד מן הלימוד. וכמה בני אדם פסקו מלימודם לגמרי על ידי ריבוי הדקדוקים שלהם. ומאומה לא נשאר בידם. אבל כשירגיל עצמו ללמוד במהירות בלי דקדוקים הרבה, התורה תתקיים בידו, ויזכה ללמוד הרבה מאד, גמרא ופוסקים כולם, ותנ"ך ומדרשים וספרי הזוהר וקבלה ושאר ספרים כולם. וכבר אמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן כ"ח) שטוב לאדם שיעבור בחייו בכל הספרים של התורה הקדושה: ופעם אחד חישב רביז"ל מה שהאדם צריך ללמוד בכל יום עד שאין היום מספיק. דהיינו לגמור בכל שנה ש"ס עם הרי"ף והרא"ש, וארבעה שולחן ערוך הגדולים, וכל המדרשים כולם, וכל ספרי הזוהר והתיקונים וזוהר חדש, וכל ספרי קבלה מהאריז"ל, גם צריכין ללמוד איזה שיעור ביום בקצת עיון. ועוד חישב הרבה דברים. גם צריכין לומר תהלים בכל יום, ותחינות ובקשות הרבה הרבה. ואז סיפר הרבה מענין זה שצריכין ללמוד במהירות גדול ובזריזות ולבלי לבלבל דעתו בדקדוקים הרבה מענין לענין. והדברים הללו הם בדוקים ומנוסים, גם לא היה מצווה לחזור תיכף על לימודו רק רצונו תמיד היה ללמוד הספר או הפוסק שלומד כסדר מראשו לסופו בזריזות, ואחר כך יתחיל פעם שני ויגמור אותו כולו. וכן פעם אחר פעם וכו', עיין שם. ולכן אם תקבל את דבריי שהם דברי רביז"ל, מה טוב ומה נעים, תחייה חיים טובים ונעימים, ותזכה לעבור בימי חייך כל התורה כולה, ותהיה תמיד שש ושמח על נועם חלקך, ויהיה לך שלום בית אמיתי, ותרבה בשיחה בינך לבין קונך, ותהיה הכי מאושר בחייך, כי רק זה מה שילווה אותך, כמאמרם ז"ל (אבות פרק ו') לפי שבשעת פטירתו של אדם. אין מלוין לו לאדם לא כסף ולא זהב ולא אבנים טובות ומרגליות. אלא תורה ומעשים טובים בלבד; ואמרו (תנא דבי אליהו רבה פרק ט"ו) לפי שכל המרבה שיחות ותפילות, הם המלווים אותו עד שיגיע לבית עולמו; אין עוד דבר שמלווה את האדם עד הרגע האחרונה כמו השיחה בינו לבין קונו. ואם תלך אחר אברכים פגומים בפגם הברית וכו', שמשם נובע הגאווה והגדלות שלהם, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"א) שגיאות וניאוף תלויים זה בזה, מאומה לא יהיה לך, ותצא מזה העולם ערום ויחף וכו', ואף אחד לא ירחם עליך שם וכו', כי כבר יהיה מאוחר וכו', ויסחבו אותך כמו נבילה וכו', ולכן הבחירה בידך, וזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה נ"ט סימן ב') על הפסוק (משלי ל"א) "עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון" עוז והדר לבושה של תורה, ותשחק ליום אחרון, אימתי היא שוחקת מתן שכרה לעתיד לבא; וכן אמרו (שמות רבה פרשה נ"ב סימן ג') אימתי התורה משחקת למי שהוא עמל בה ליום אחרון הוי 'ותשחק ליום אחרון'; כי אז ביום אחרון של האדם שלמד כל יום תורה, אפילו שעבר עליו מה שעבר, הוא שוחק מכל העולם כולו. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|