שאלה: מאת גדי: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר מטות מסעי כ"ה תמוז ה'תשע"ב שלום וברכה אל גדי נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. רואים מזה כשבר ישראל עושה מצוה אחת בשמחה, וכל כך שמח, עד שלא רוצה שום שכר בעולם, אלא מתענג מהמצוה בעצמו, וכל השכר שרוצה על המצוה, שיעזור לו הקדוש ברוך הוא לעשות עוד מצוה, שזה מה שהתנא אומר (אבות פרק ד') שכר מצוה מצוה, כי הוא נהנה מהמצוה בעצמה, אין עוד תענוג ונועם יותר מזה. ולכן מה שאתה צריך קודם כל לשמוח מאד מאד שנבראת מזרע ישראל ולא עשני גוי כגויי הארצות, שזה השמחה העולה על כל השמחות, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות שמחה סימן א') כשאדם עושה מצוה בשמחה בידוע שלבו שלם עם אלקיו. ולכן אתה צריך לעבוד רק על נקודה אחת, נקודת השמחה, ולשמוע כלי זמר קלטות של שמחה וניגונים, ולשמח את עצמך שנבראת מזרע ישראל, ואחר כך תתחיל לשמוח עם כל מצוה ומצוה, כי כל בר ישראל אפילו הכי גרוע מלא מצוות כרימון, כמאמרם ז"ל (ברכות נז.) על הפסוק (שיר השירים ד') "כפלח הרמון רקתך" מאי רקתך, אפילו ריקנין שבך מלאים מצות כרמון; ואמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן פ') שאנחנו רואים שאפילו פושעי ישראל הערו את נפשם למות על קידוש השם, ובזה יכולים לראות גדולת כל בר ישראל, ולכן הדבר הראשון שכל יהודי צריך קודם כל לשמוח, והרגע ששמח מתרחב דעתו, כמובא בדברי רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן י') שעל ידי שמחה זוכים לישוב הדעת, ותיכף ומיד כשיש לו ישוב הדעת, אזי יוצא מהעצבות והדכאון והיאוש שלו, שזה לא מביא אותו לשום דבר רק להתאבדות רחמנא ליצלן. ולכן הדבר הראשון שכל בר ישראל צריך קודם כל, רק לחזק את עצמו להיות בשמחה, ולעשות כל מיני פעולות שבעולם להיות בשמחה, ואפילו שהוא לא יודע עם מה לשמוח, שישמח עם נקודת יהדותו שלא עשני גוי, שזה השמחה הכי גדולה, מאחר שאנחנו רואים אל מה גויים ערלים טמאים מסוגלים להרוג בדם קר גברים נשים ילדים על לא דבר וכו', רק מפני שהם יהודים וכו', עם זה ראוי לנו לשמוח מאד מאד שנבראנו מזרע ישראל ולא עשני כגויי הארצות, והשמחה הזו שאדם שש ושמח עמו יתברך, זה יביא אותו אל המדריגה הכי עליונה שרק יכול להגיע, כמו שכתוב (תהילים ק"ד) "אנכי אשמח בהוי"ה יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם", הרגע שאדם שש ושמח בו יתברך, ממילא כבר אין חטאים, ואין רשעים, והוא חוזר בתשובה שלימה, אבל אני מוכרח להגיד לך שלהגיע לשמחה זה העבודה הכי קשה שרק יכול להיות, כי שמחה היא עצם אלקותו יתברך שכבר לא רוצה שום דבר רק את הקדוש ברוך הוא בעצמו, ומצייר בדעתו שמלא כל הארץ כבודו, והוא ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, ואדם כזה ששש ושמח עם הקדוש ברוך הוא, הוא כבר לא רוצה להיות שום דבר, הוא רוצה רק לקיים עוד מצוה ועוד מצוה, והוא מחזר אחר קיום מצוות מעשיות דייקא, והוא שש ושמח עמהם, שזה המדריגה הכי עליונה שאדם צריך להגיע אל זה בזה העולם, ותיכף ומיד כשמגיע אל זה, הוא מרגיש אחרת לגמרי, וכבר אינו רוצה שום שכר, ואינו רוצה להיות מפורסם לרב ורבי וראש ישיבה ומנהיג וכו' וכו', הוא רוצה רק להכלל יותר ויותר באין סוף ברוך הוא. ולכן תרגיל את עצמך לשמוע קלטות של ניגונים של שמחה, ותרקוד בכל יום מרוב שמחה, וזה ירחיב לך את הדעת יותר מהכל, אבל אני מוכרח להגיד לך שזה יבוא לך יותר קשה מכל העבודות שבעולם, כי על שמחה אורב הס"מ מאד מאד לא ליתן לבר ישראל לשמוח, ובאמת ראוי לנו לשמוח מאד מאד על נועם חלקינו שנבראנו מזרע ישראל, ועם ישראל הם עם קדוש רחמנים ביישנים וגומלי חסדים, כמאמרם ז"ל (יבמות עט.) שלשה סימנים יש באומה זו הרחמנים והביישנין וגומלי חסדים, רחמנים דכתיב (דברים י"ג י"ח) "ונתן לך רחמים ורחמך והרבך", ביישנין דכתיב (שמות כ' י"ז) "בעבור תהיה יראתו על פניכם", גומלי חסדים דכתיב (בראשית י"ח י"ט) "למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו" וגו', כל שיש בו שלשה סימנים הללו ראוי להדבק באומה זו. שאליהו יעיד על שני אנשים שהם בני עולם הבא, שכל עסקם היה רק לשמח ולבדח בני אדם, ולעשות שלום בין אחד להשני, כי באמת הס"מ עושה כל מיני פירודים בין נשמות ישראל, והוא נהנה לראות איך שאדם נמצא בעצבות ובמרירות ובדכאון ומיואש מהחיים שלו, ועל ידי זה הוא רב עם אשתו ועם הילדים שלו, ועם השכנים שלו, ועם כל בני אדם, אבל תיכף ומיד כשאדם זוכה להיות רק בשמחה, אזי הוא משלים עם כולם, ולכן תראה להיות תמיד בשמחה, ושום דבר בעולם לא יוכל לשבור אותך, ותראה אל איזה נועם ועריבות תגיע, אני מאד מקווה להקדוש ברוך הוא שתחזור על המכתב הזה כמה וכמה פעמים ביום, עד שתראה לצאת מעצמך, ואז תגיע אל רב טוב הגנוז והצפון.
|