שאלה: מאת אשר: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר דברים ג' מנחם אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל אשר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. תודה רבה על התפלות ועל האיחולים לבריאותי, יעזור הקדוש ברוך הוא שכל התפלות והרצונות שלך, יתקבלו בשמים לרחמים ולרצון לפני אדון כל. כתוב בשולחן ערוך (יורה דעה הלכות מעונן ומכשף סימן קע"ט סעיף א') אין שואלין בחוזים בכוכבים ולא בגורלות. הגה: משום שנאמר (דברים י"ח י"ג) "תמים תהיה עם הוי"ה אלקיך", וכל שכן דאסור לשאול בקוסמים ומנחשים ובמכשפים וכו'. וכן מאריך בכל הסימן איך שצריכים להתרחק מכל המעוננים והמכשפים והשדים והרוחות וכו' וכו'. ולכן יהודי שמאמין בהקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות, אשר הוא יתברך ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין ובתוך כל עלמין, אין שום מציאות בלעדו יתברך כלל, והכל לכל אלקות גמור הוא, ודבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, ואמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה; זאת אומרת אפילו מכה קטנה באצבע הקטנה לא מקבלים לפני שנכרז קודם מלמעלה בשמים, וכן אמרו (יומא לח.) בשמך יקראוך ובמקומך ישיבוך, אין אדם נוגע במה שמוכן לחבירו, ואין מלכות נוגעת במלכות חברתה אפילו כמלוא נימא, זאת אומרת אף אחד לא יכול ליגע במה ששייך להשני, אם לא שהכריזו קודם בשמים, וכן אמרו (ברכות נח.) אפילו ריש גרגיתא מן שמיא מנו לי; זאת אומרת שאפילו עבודה בזויה ופשוטה כמו לנקות ביוב וכו' וכו', אדם לא יקבל משרה כזו, עד שמכריזין קודם בשמים וכו', רואים מכל זה את גודל השגחתו הפרטי פרטיית על כל בן אדם. ולכן צריכים להתרחק מכל מיני ש'קרנים ר'מאים צ'בועים ש'ר'ץ' השורץ על הארץ, שעובדים על בני אדם וכו'. קודם אתה צריך לדעת כלל אחד, מי שאינו שומר תורה ומצוות, כבר לא מדברים שהוא מחלל שבת בפהרסיה שיש לו דין של גוי וכו', וכן אוכל טריפות ונבילות וכו', וכן אוכל חמץ בפסח ואוכל ביום כיפורים וכו', שהוא רחוק לגמרי מקיום התורה והמצוות, אדם הזה הוא סתם בעל דמיון, ואין אצלו שום כח רוחני וכו', הכל זה עבודה בעיניים, אדם שבכלל רחוק מאמונה בו יתברך, איך יכולים לכתוב עליו שיש לו "מתנה מהשמים", ומכל שכן איך הוא יכול להראות מופתים וכו', ונסים וכו', ואיך הוא יכול לראות דברים מעל הטבע? אלא הכל דמיון אחד גדול, ועובדים על בני אדם וכו'. והיום מאד מאד קל לנחש ותיכף ומיד למצוא על האדם מה שרק רוצים, כי לצערינו הרב יש תחת כל אחד קופה של שרצים וכו' וכו', ומה שרק תגלה עליו וכו', נגעת בו וכו', ומצאת בו וכו'. ולכן זה דמיון אחד גדול, ואין בזה שום ממשות, ועל זה צריכים לזכור מה שהתורה הקדושה לימדה אותנו (דברים י"ח י"ג) "תמים תהיה עם הוי"ה אלקיך", ופירש רש"י התהלך עמו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור אחר העתידות אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות ואז תהיה עמו ולחלקו, עיין שם. ורביז"ל הקפיד על זה ביותר, ובפירוש גילה לנו (שיחות הר"ן סימן ל"ב) אמונה הוא ענין חזק מאד וחייו חזקים מאד על ידי אמונה, כי כשיש לו אמונה אפילו כשבאים עליו יסורים חס ושלום, אזי יוכל לנחם עצמו, ולהחיות את עצמו, כי השם יתברך ירחם עליו וייטיב אחריתו, והיסורים הם לו לטובה ולכפרה, ובסוף ייטיב לו השם יתברך בעולם הזה או בעולם הבא, אבל מחקר שהולך בחקירות והולך אחר דמיונות וכו', ואין לו אמונה וכו', כשבא עליו איזה צרה, אין לו למי לפנות ואין לו במה להחיות את עצמו ולנחם את עצמו, והמשכיל יבין דברים אלו מאליו ויבין דבר מתוך דבר כי אי אפשר לבאר הכל בכתב. והכלל שעיקר הוא האמונה בלי שום חקירות כלל ובזה יהיה חזק לעולם בעולם הזה ובעולם הבא ולעולם לא ימוט אשרי לו. ולכן כל אלו התוכניות שיש ברדיו ובטלויזיה וכו', והיום יש גם דבר זה בין החרדים וכו' וכו', זה הכל עבודה בעיניים שעובדים על בני אדם, ומשגעים אותם וכו', כי לצערינו הרב לא חסר אנשים שסובלים כל מיני צרות ויסורים וכו', כל מיני בעיות בנישואין וכו', כל מיני עניות ודחקות וכו', אנשים טובעים בים הצרות וכו', וכדרך אדם שטובע בים מחפש אפילו קש להאחז בו, פן ואולי על ידי החתיכת קש הזה הוא יצא מהמערבולת וכו', שנתקע שמה בתוך המים וכו'. ולכן כולם הולכים אחר זה וכו', ובאמת זו טעות גמורה, כי אדם צריך תמיד לברוח רק אליו יתברך, ולדבר עמו יתברך בשפת האם שלו, ולספר לפניו יתברך את כל מה שעובר עליו בפרטי פרטיות, ואף שבהתחלה דבר זה יגיע לו מאד מאד קשה, כי באופן שיוכל לדבר אל הקדוש ברוך הוא צריכים שיהיה לו אמונה ברורה ומזוככת, ואדם כשחטא נכנס בו כפירות ואפיקורסות, כמו שאמר רביז"ל (ספר המדות אות אמונה סימן כ"ב) הפשע של אדם מכניס כפירה באדם; ולכן זה לוקח הרבה זמן עד שאדם מרגיש את הקדוש ברוך הוא והשגחתו הפרטי פרטיית שמשגיח עליו. ולכן העצה מכל הצרות והבעיות שיש לאדם רק לברוח אל הקדוש ברוך הוא בתמימות ובפשיטות גמור, ולדבר איתו בשפת האם של האדם, ומקובל מצדיקים בשעה שעובר על אדם איזה משבר וכו', או איזה חלישות הדעת ועגמת נפש וכו', שיאמר תיכף ומיד את הפסוק הזה (תהלים כ"ה) "ראה עניי ועמלי ושא לכל חטאותי", אז תיכף ומיד הקדוש ברוך הוא מכפר לו על כל עוונותיו, וזה שייך על כל מיני בעיות שרק עובר על אדם, שיאמר את הפסוק הזה, ובזה הוא מגלה את טוהר לבבו שהוא מאמין שכל מה שעובר עליו זה בא לו בהשגחה פרטיית, כי דבר גדול דבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, כי בכל תנועה ותנועה שם אלופו של עולם, ועל ידי זה יתפרדו כל פועלי אוון, ויומתק ממנו כל הדינים על ידי פלא עליון. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|