שאלה: מאת אברהם: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ואתחנן י"ג אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל אברהם נרו יאיר ויזרח כל הסיבות שאדם אינו לומד תורה זה רק מפני שרוצה בפעם אחת ללמוד הרבה מאד וכו' וכן עושה תוכניות שילמד הרבה, ולבסוף מרוב המניעות שבאות על האדם בכל יום ויום לזאת אינו לומד כלל. וזה ברור. מה שאין כן אם אדם יאמר לעצמו אני הולך ללמוד עכשיו רק קצת, ממש קצת, כגון במקרא רק פסוק אחד או במשנה רק משנה אחת או בגמרא רק מימרא אחת או בהלכה רק הלכה אחת וכו', אז בניקל ילמד, כי פסוק אחד זה מאד קל, וכן משנה אחת או מימרא אחת, או הלכה אחת וכו' וכו', והרגע שיהיה פתוח לפניו החומש כבר ילמד הרבה פסוקים, הרגע שיהיה פתוח לפניו המשניות ילמד כמה פרקים וכו' וכו', וזה בדוק ומנוסה, וזה מה שהחכם מכל אדם אומר (משלי י"ב) "הון מהבל ימעט וקובץ על ידי ירבה" אם אחד רוצה להשיג הון בפעם אחת הוא ימעט, ולא יהיה לו כלום, אבל אם יהיה קובץ על ידי אפילו משהו, ועוד משהו וכו', על ידי זה ירבה מאד. מוהרנ"ת ז"ל סיפר שקודם היה בימי נעוריו מתמיד עצום אשר ממש לא פסיק פומיה מגירסא וכו', אבל אחר כך מרוב הטרדות והצרות שעברו עליו אשתו הפילה כמה פעמים וכו', ועוד הרבה בלבולים שעברו עליו בכל יום ויום וכו', וכשבא כבר לבית המדרש ללמוד בדיוק היה אז ברית ונטרד ואמר מחר כבר אתחיל ודחה את זה למחר, מחר הלך ללמוד ופתאום היה מניעה אחרת, שני אנשים הכו זה את זה וכו' והוא רצה להשלים ביניהם, ולבסוף התנפלו עליו וכו', וכן בכל יום ויום הביא לו הס"מ בלבול ומניעה אחרת, ודחה את זה מיום אל יום וכו', עד שנעשה בטלן לגמרי והפסיק ללמוד, וכשזכה להתקרב אל רביז"ל, שפך את ליבו לפניו על כל זה, שהיה מתמיד גדול וכו', ענה ואמר לו רביז"ל בזה הלשון "אביסעל איז אויך גיט", מעט גם כן טוב, ועם עצה הזו חזר להיות מתמיד גדול, כשבא ללמוד ונעשה לו מניעה אמר לעצמו אלמד רק פסוק אחד, וכך למד הרבה פסוקים עד שגמר את התנ"ך, וכן אמר לעצמו אלמד רק משנה אחת, ואחר כך עוד משנה ועוד משנה עד שגמר המון פעמים את הששה סדרי משנה, וכן היה עם לימוד גמרא ושולחן ערוך וכו', ועוד כמה מיני לימוד כגון מדרשים וזוהר ותיקונים וכו' וכו', הכלל שצריכים להתחיל עם מעט ועוד מעט ולאט לאט נכנסים בלימוד יותר ויותר עד שנעשים מתמיד גדול וזה בדוק ומנוסה. וכן בענין לא לדחות מיום ליום וכו' כדאי לזכור מה שפירש רביז"ל (לקוטי מוהר"ן, חלק א', סימן רע"ב) את הפסוק (תהלים צ"ה) היום אם בקולו תשמעו, שאדם צריך לדעת שאין לו רק את היום הזה, ולא ידחה מיום לחבירו כלום, רק היום הזה, ולכן אם אחד רוצה לשמוע בקולו יתברך צריך שידע שאין לו רק היום הזה, וזה "היום אם בקולו תשמעו", אם אתה רוצה לשמוע בקולו יתברך דע לך שאין לך רק היום הזה.
|