שאלה: מאת אריה: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר עקב י"ז אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל אריה נרו יאיר ויזרח לנכון קבלתי את מכתבך. הנה סעודת מלווה מלכה היא מדינא דגמרא, כמאמרם ז"ל (שבת קיט:) ואמר רבי חנינא לעולם יסדר אדם שולחנו במוצאי שבת אף על פי שאינו צריך אלא כזית. וכתב רש"י כבוד שבת ללוות ביציאתו דרך כבוד כאדם המלווה את המלך בצאתו מן העיר. והוא סימן שלם בטור ושולחן ערוך סימן ש', לעולם יסדר אדם שולחנו במוצאי שבת כדי ללוות את השבת אפילו אינו צריך אלא כזית. וכתב המגן אברהם ויפרוש המפה משום כבוד שבת. ומובא במחצית השקל דכל מילי דשבת נשים חייבות כמו אנשים, ואם כן הוא הדין בסעודה זו [ומקובל מהרבי רבי אלימלך מליזענסק זי"ע שאשה שהיא בהריון, אם תיטול ידיה לאכילת פת בסעודת מלווה מלכה תוליד בקלות וזה סגולה נפלאה]. וכתב הבית יוסף בשם "שבולי הלקט", נהגו לומר פיוטים וזמירות ללוות השבת כדרך שמלווין את האדם בכניסתו וביציאתו. ובספר "כף החיים" מביא בשם פרי עץ חיים מהאריז"ל דנפש יתירה אינה הולכת לגמרי עד אחר סעודת מלוה מלכה. ומטעם זה נוהגים שאין להחליף בגד שבת עד אחר סעודת מלווה מלכה כדי ללוות את המלך בבגדי פאר. וכתב הרב בעל התניא זי"ע בשולחן ערוך שלו סימן ש', יש נוהגים להרבות נרות וכו', וכן טוב לבשל בשר וכו'. עיין שם. היוצא מכל זה שהיא דינא דגמרא וסימן שלם בשולחן ערוך וידוע שרביז"ל אמר שיכול להפוך ולקמט את ספרו איך שרק רוצים אבל לא לעבור על סעיף קטן בשולחן ערוך, ופה מדברים מסימן שלם בשולחן ערוך. ולכן זה חובה ליטול ידיו ולעשות סעודה שלימה במלווה מלכה בליווי המלך שבת קודש. ויש שמקפידים שיהיה בסעודה בשר ויש שאוכלים מאכל שהם תאבים, כל אחד כפי מנהגו. בעניין הדלקת נרות, יש שמדליקים נר אחד כדי להמשיך אור השבת לששת ימי החול, ויש נוהגים להדליק שתי נרות, ויש ארבע נרות, והכל כפי המנהג, אבל אליבא כל הפוסקים צריכים ומחוייבים ליטול ידיים לפת וזה מכבוד שבת. ובעניין הנהגת אנשי שלומינו סיפר לי הרב החסיד ר' לוי יצחק בנדר ז"ל, שבאומן אלו שהלכו אחרי ר' אברהם ב"ר נחמן ז"ל כל אחד אכל סעודת מלווה מלכה בביתו לבד תיכף ומיד אחר הבדלה, ומיהרו ללכת לישון, כי היו מקפידים לקום בחצות, ואלו שהלכו אחרי ר' שמשון ברסקי ז"ל הם התאספו יחד ושרו את הזמירות של מוצאי שבת והיו שמחים מאד בניגונים ובריקודין, ועשו סעודה גדולה ודיברו הרבה מרביז"ל, ובזה נתקרבו עוד מקורבים חדשים. על כל פנים כל אחד ינהג כמו שיותר קל לו, אבל זו מצווה גדולה ליטול ידיו לסעודת מלווה מלכה, ודורשי רשומות אמרו, הס"מ אורב מאד על דבר זה לא ליטול ידיו לפת בסעודת מלווה מלכה, ולכן שמו הטמא הוא ס'עודת מ'לווה מ'לכה א'ין ל'עשות, סמא"ל. ולכן אשרי מי שכן נזהר בזה ואוכל פת חמה דייקא, שאמרו חכמינו הקדושים (שבת קיט:) פת חמה במוצאי שבת מלוגמא (רפואה). וזה אשר פ"ת עולה כמספר של הקליפה נוקבא דס"מ לילי"ת שעולה כמספר פת. ולכן מי שנזהר ליטול ידיו לפת בסעודת מלווה מלכה מכניע את הס"מ ונוקבא דיליה, וניצול מהרבה צרות.
|