שאלה: מאת נחמן: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר ראה כ"ה אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל נחמן נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אדם צריך לאכול ולשתות ולא לסגף את עצמו באכילה ושתיה, כי כך אמר הבעל שם טוב הקדוש זי"ע כשנעשה חור קטן בגוף נעשה חור גדול בנשמה, היינו כשאדם נחלש, אזי הוא לא יכול כבר לא להתפלל ולא ללמוד ולא לעשות כלום בעבודת השם יתברך, וזה עיקר עצת הס"מ להפיל את האדם בסיגופים לא לאכול ולא לשתות, וידוע שרביז"ל הקפיד מאד מאד על אנשי שלומינו שלא יקחו על עצמם שום תעניתים וסיגופים, ואמר בסוף ימיו, אם הייתי יודע אל מה יכולים לזכות על ידי שיחה בינו לבין קונו, לא הייתי מתענה ומסגף את גופי כל כך, וכן אמר בפירוש (חיי מוהר"ן סימן תצ"א) שלא להתענות כלל. ואמר הלא מי שאינו זוכה להיות אצלי על ראש השנה הוא אין לו להתענות כלל, ומי שזוכה להיות אצלו על ראש השנה הוא בודאי אין צריך להתענות כלל מאחר שזוכה להיות אצלי על ראש השנה והבן. ולכן צריכים מאד מאד לשמור לא לסגף את עצמו בשום סיגופים לא לאכול ולא לשתות, ולכן כל ענין תאוות אכילה ושתיה, לא שייך אלינו כלל. ומובא בדבריו (חיי מוהר"ן סימן תקט"ו) שהזהיר שלא לאכול בהלעטה היינו במהירות כדרך גרגרן, כי זהו בחינת (בראשית כ"ה): "הלעיטני נא", רק להרגיל עצמו לאכול במתינות בישוב הדעת ובדרך ארץ כדרך שאוכלין בדרך ארץ כשיושב אדם חשוב על השולחן, כך יאכל תמיד אפילו כשאוכל לבדו. וזה בעצמו שבירת תאוות אכילה ושתיה, שאדם צריך לאכול בדרך ארץ, ולא כזולל וסובא. אבל תאוות ממון זה התאוה הכי מגונה, עד כדי כך שרביז"ל קורא את זה (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן כ"ג) עבודה זרה ממש, כי רואים בני אדם יעשו הכל, לגנוב ולגזול, ולעשות עוולות, העיקר להוציא מהזולת כסף במרמה, וזה התאווה הכי מגונה שרק יכולה להיות, ובני אדם עושים את כל מה שביכולתם להשיג כסף באופן הכי מגועל וכו' וכו', וזו תאווה גדולה מאד מאד, ועל זה צריכים הרבה להתפלל להקדוש ברוך הוא שינצל מתאות ממון, כי מי שנופל בתאוה זו כבר קשה לו מאד מאד לצאת מזה, ולא יהיה להוט אחר הכסף כלל. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך תמיד שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|