שאלה: מאת אלגד: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ד' לסדר ראה כ"ז אב ה'תשע"ב שלום וברכה אל אלגד נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. פעם בא אדם אחד אל הצדיק הקדוש ראש בעלי המוסר רבי ישראל סלנטר זי"ע, ושאל אותו אני מאד מאד טרוד רוב היום ורוב הלילה בעסקים מסובכים וכו', ואין לי רק רבע שעה עד חצי שעה ביום ללמוד, מה עלי יותר ללמוד, מוסר או הלכה? ענה ואמר לו הצדיק תלמד מוסר, ואז יתוודע לך שיש לך יותר זמן מרבע שעה או חצי שעה וכו'. וידוע מה שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ד) לאדם אחד שהתנצל לפניו שאין לו פנאי ללמוד מחמת שעוסק במשא ומתן, אמר לו רביז"ל אף על פי כן ראוי לו לחטוף איזה זמן לעסוק בתורה בכל יום, ואמר, שזהו מה שאמרו חכמינו הקדושים (שבת ל"א) ששואלין את האדם קבעת עתים לתורה? קבע הוא לשון גזילה, כמו שכתוב (משלי כ"ב) "וקבע את קובעיהם נפש"; היינו ששואלין את האדם, אם גזל מן הזמן שהוא טרוד בעסקיו, אם גזלת מהן עיתים לתורה, כי צריך האדם לחטוף ולגזול עיתים לתורה מתוך הטירדא והעסק דייקא. ולכן תראה ללמוד בכל יום קצת מקרא מפרשת השבוע, פרק משניות, ודף גמרא בסדרת הדף היומי, והלכה בשולחן ערוך, וקצת לקוטי מוהר"ן כסדרן, וקצת לקוטי הלכות כסדרן וכו' וכו', וכך במשך הזמן תזכה ללמוד בכל יום יותר ויותר וכו', העיקר להיות מסודר עם הזמן, כי כשיש לאדם סדר הוא יכול להספיק הרבה מאד. ולכן אל תתייאש, רק תתחזק ביתר שאת ביתר עוז, ותהיה תמיד שש ושמח על נועם חלקיך, על אשר בנחל שם חלקיך וגורליך, וזכור תזכור מה שאמרו חכמינו הקדושים (בראשית רבה פרשה נ"ט סימן ב') על הפסוק (משלי ל"א) "עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון" עוז והדר לבושה של תורה, ותשחק ליום אחרון, אימתי היא שוחקת מתן שכרה לעתיד לבא; וכן אמרו (שמות רבה פרשה נ"ב סימן ג') אימתי התורה משחקת למי שהוא עמל בה ליום אחרון הוי 'ותשחק ליום אחרון'; כי אז ביום אחרון של האדם שלמד כל יום תורה, אפילו שעבר עליו מה שעבר, הוא שוחק מכל העולם כולו. ולכן תקבע לעצמך שיעורים קטנים בכל יום מכל לימוד מקרא משנה גמרא שולחן ערוך לקוטי מוהר"ן ולקוטי הלכות, ולאט לאט תצליח בדרכך, וכמו שאמר החכם מכל אדם (משלי י"ג י"א) "הון מהבל ימעט וקבץ על יד ירבה", אם אדם רוצה בפעם אחת ללמוד הרבה, הוא לא ילמד כלום, כמו שאדם רוצה להיות עשיר בפעם אחת, לא יהיה לו אגורה שחוקה, מה שאין כן כשלומד בכל יום קצת שזה קובץ על יד ירבה, שיזכה להגיע להרבה טובות בגשמיות וברוחניות, כי אי אפשר ללמוד את כל התורה ביום אחד, וכבר אמרו חכמינו הקדושים (תנחומא פנחס י"א) למה נמשלה תורה לתאנה שרוב האילנות הזית והגפן והתמרה נלקטין באחד והתאנה נלקטה מעט מעט וכך התורה היום לומד מעט ולמחר הרבה לפי שאינה מתלמדת לא בשנה ולא בשתים; וכן אמרו (דברים רבה פרשה ח' סימן ד') הטיפש הזה תמה איך יכולים ללמוד כל כך הרבה, אמר רבי ינאי למה הדבר דומה לככר שהיה תלוי באויר טיפש אומר מי יוכל להביאו ופיקח אומר לא אחד תלה אותו מביא סולם או קנה ומוריד אותו, כך כל מי שהוא טיפש אומר אימתי אקרא כל התורה ומי שהוא פיקח מהו עושה שונה פרק אחד בכל יום ויום עד שמסיים כל התורה כולה. הקדוש ברוך הוא יעזור שתזכה לקיים את זה, ותהיה הכי מאושר בחייך.
|