שאלה: מאת חיים: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר שופטים ה' אלול ה'תשע"ב
שלום וברכה אל חיים אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
והנה התשובה לזה כבר הקדימו חכמינו הקדושים, והם אמרו לנו את הסיבה לכל הצרות והגלויות, וכך אמרו (יומא ט:) מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלשה דברים שהיו בו עבודה זרה, וגלוי עריות, ושפיכות דמים, אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהיתה בו שנאת חנם, ללמדך ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות, עבודה זרה, גלוי עריות, ושפיכות דמים. וזה כבר אלפיים שנה שאנחנו סובלים מהמחלה הזו שנקרא שנאת חינם, מסיתים ומדיחים אחד על השני וכו', חילונים נגד דתיים וכו', בין דתיים וכו', בין בני תורה וכו', בין חסידים ואנשי מעשה וכו', וכך זה הולך כבר מאז חורבן בית שני, אפילו שהיה אז הרבה תורה וקיום מצוות, עם כל זאת הכל נחרב בשביל שנאת חינם והסתות אחד נגד השני וכו'. ועדיין אנחנו לא נקיים מזה, מליונים מאחינו בני ישראל היקרים מפז, קיפדו את חייהם במיתות משונות מיתות אכזריות במשך כל הדורות מבני עשיו ומבני ישמעאל, בכל מיני רציחות מה שהדעת לא יכולה אפילו לתאר, אל מה חיות בצורת בני אדם יכולים לטבוח ולהרוג ולשרוף וכו' וכו', אנשים נשים ילדים חפים מפשע, בכל מיני מיתות משונות ואכזריות וכו', ותמיד שאלו למה? בשעה שחכמינו הקדושים אומרים ששקולה שנאת חנם כנגד שלש עבירות, עבודה זרה, גלוי עריות, ושפיכות דמים, ועדיין זה מרקד בינינו. לפני מלחמת עולם הראשונה היו כל כך הרבה תורה וחסידים ואנשי מעשה וכו', אבל המחלוקות והשנאת חינם והדיבורים שאחד דיבר על השני, ושנא את השני, זה היה מגעיל מאד וכו', וכמו כן לפני מלחמת עולם השניה גם כן, היה כל כך הרבה תורה וחסידים ואנשי מעשה וכו', אבל המחלוקות והשנאת חינם והדיבורים שאחד דיבר על השני, ושנא את השני, זה היה מגעיל מאד וכו', ואף אחד לא למד לקח מהעבר וכו', וממשיכים עם החמולות חמולות וכו' וכו' וההסתות הפרועות אחד נגד השני וכו', שכחו את העבר הלא רחוק מה שמליונים מאחינו בני ישראל היקרים קיפחו את חייהם, אשר היו כולם חפים מפשע, אך אמרו חכמינו הקדושים (בבא קמא ס.) כיון שניתן רשות למשחית אינו מבחין בין צדיקים לרשעים ולא עוד אלא שמתחיל מן הצדיקים תחילה.
והנה התחיל בדיוק ההיפך עוד פעם כמו שהיה קודם מלחמת העולם השניה ומלחמת העולם הראשונה וכו', שנאה, והסתות אחד על השני, כאילו כבר בטוחים שלא יקרה עוד פעם מה שקרה וכו', (לא תקום צרה פעמיים). קודם ההסתות הפרועות של החילונים על הדתיים וכו', הם שכחו שהגרמנים ימח שמם וזכרם, לקחו קודם את אלו הרחוקים מתורה ומצוות וכו', אלו שלא היה להם צלם אלקים זקן ופיאות, ושמרו שבת ואכלו כשר, אותם לקחו הראשונים, ואפילו אלו שהתבוללו בין הגויים לא הועיל להם שום דבר בעת צרה, כי הם היו הקרבנות הראשונים כמפורסם דבר זה וכו'. ולכן למה הם צריכים כל כך להסית נגד הדת? וכמו כן המחלוקות והגזענות שהיה בין העדות של היראים והשלימים וכו', גם כן לא עזר להם שום דבר, כי השנאת חינם אוכלת את הטוב ביותר. ולכן אם אנחנו רוצים להנצל מכל האיומים וכו', ומכל הגזירות הרעות וכו', ההכרח להפסיק את ההסתות הפרועות וכו', ומה קורה? שיש פתגם "הפוך על הפוך", אלו הרודפים והמסיתים והמדיחים והזורעים שנאת חינם וכותבי כתבי פלסתר וכו', הם צועקים שהם הנרדפים… ולכן אשרי האיש שאינו מתערב בשום מחלוקת ומריבות, ומכל שכן וכל שכן שמתרחק מאלו שמדברים נגד גדולי וצדיקי ומנהיגי הדור, כי כבר אמרו חכמינו הקדושים (שבת קי"ט:) אמר רבי יהודה לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביזו בה תלמידי חכמים, שנאמר (דברי הימים ב' ל"ו ט"ז) "ויהיו מלעבים במלאכי האלהים ובוזים דבריו ומתעתעים בנביאיו עד עלות חמת הוי"ה בעמו עד לאין מרפא" מאי עד לאין מרפא? אמר רב יהודה אמר רב כל המבזה תלמידי חכמים אין לו רפואה למכתו. ואמרו חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה ל"א סימן ט"ז) אתה מוצא שלא לקה קרח ועדתו אלא על שפשט ידו במשה ואהרן, וכן אנשי ירושלים לקו על שבזו הנביאים שנאמר (דברי הימים ב' ל"ו ט"ז) "ויהיו מלעיבים במלאכי אלהים" וכתיב (ירמיה ה') "חזקו פניהם מסלע מאנו לשוב" לכך הזהיר הקדוש ברוך הוא על כבודן של זקנים ושל צדיקים. ולכן צריכים מאד מאד להזהר לא לפגוע בתלמידי חכמים צדיקים ואנשי מעשה, שכל ימי חייהם עוסקים בתורה לשמה לשם אל עולם, אין להם אלא ד' אמות של הלכה, והם רחוקים מכסף כרחוק מזרח ממערב, ולא מעניין אותם שום דבר רק תורה ועוד פעם תורה ועוד פעם תורה, ולהרבות חיילים לתורה וכו', כי הקדוש ברוך הוא תובע עלבונם וכו', ואף שרואים בהתחלה שאלו הרשעים שרודפים אותם מצליחים וכו', זה רק לפי שעה, אבל לבסוף נעקרים מן העולם באופן רע ומר מאד מאד וכו' וכו', ולכן אשרי האדם שמחבר עצמו ליראים ושלימים צדיקים עובדי השם אמיתיים, והסימן האמיתי מי הם יראי השם וחושבי שמו וכו', אלו השונאי בצע וכו', שהם מועטים מאד בעולם וכו'.
|