שאלה: מאת ראובן חיים: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ג' לסדר כי תצא י' אלול ה'תשע"ב
שלום וברכה אל ראובן חיים נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
וכן על דוד המלך קמו ליצנים, כמאמרם ז"ל (ירושלמי ברכות פרק ב' הלכה א') אין דור שאין בו ליצנים, מה היו פריצי הדור עושין היו הולכין אצל חלונותיו של דוד ואומרים לו דוד אימת יבנה בית המקדש, אימתי בית השם נלך, והוא אומר אף על פי שמתכוונין להכעיסני, יבוא עלי שאני שמח בלבי שמחתי באומרים לי בית השם נלך [שהכעיסו אותו ורצו לראות במיתתו], וכן בכל דור ודור על כל נביא ועל כל צדיק, קם נגדו איזה ליצן ועשה ממנו ליצנות, והליצן הזה הוא נואף פשוטו כמשמעו, כמאמרם ז"ל (דרך ארץ זוטא פרק ו') תחילת עבירה הרהור הלב, שניה לה ליצנות, זאת אומרת קודם שאדם עושה ליצנות, עשה עבירה חמורה וכו'. ולכן אין להתפעל משום לץ נואף, וכבר אמר מוהרנ"ת ז"ל "אין מי שיקרע ויבזה את ספרי רביז"ל, אלא אם כן עשה קודם חטא חמור מאד, ואין מי שילמד בספרי רביז"ל, אלא אם נכנס בו הרהור תשובה גדול מאד. ולכן אין להתפעל מה שליצנים מתלוצצים, ואסור לנו שיהיה לנו שום שייכות עם הליצנים האלו, וכמאמרם ז"ל (עבודה זרה י"ח:) דרש רבי שמעון בן פזי מאי דכתיב (תהלים א' א') "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב", וכי מאחר שלא הלך היכן עמד, ומאחר שלא עמד היכן ישב, ומאחר שלא ישב היכן לץ, אלא לומר לך שאם הלך סופו לעמוד, ואם עמד סופו לישב, ואם ישב סופו ללוץ, ואם לץ עליו הכתוב אומר (משלי ט' י"ב) "אם חכמת חכמת לך ולצת לבדך תשא". הרי לקרב נשמות שנפלו למקום שנפלו זה בעצמו כבר דבר גדול מאד, כי כבר אמרו חכמינו הקדושים (בבא בתרא י"א.) כל המקיים נפש אחת מישראל כאילו קיים עולם מלא; ומכל שכן כל כך הרבה בחורים שנשרו וכו', ומה סך הכל אתה מאיר בהם שיתמידו בלימוד משניות אפילו בגירסא וכו', הרי רביז"ל נתן תיקון לכמה מאנשי שלומינו (שיחות הר"ן סימן קפ"ה) "לומר בכל יום ח"י פרקים משניות", וחכמינו הקדושים אמרו (עבודה זרה י"ט.) לעולם ליגריס איניש ואף על גב דמשכח ואף על גב דלא ידע מאי קאמר, וכן מובא (לקוטי תורה מהרב הקדוש רבי מרדכי מטשערנאביל הדרכה ו') תאמר ח"י פרקים משניות בלי פירוש בכל יום כדי שתגמור בכל החודש כל הששה סדרים כן תנהוג כל ימי חייך. ולא תקנא לשום אדם; עיין שם. ולכן מה לך להתבלבל מאחרים, אתה תעשה את שלך לעורר מה שיותר בחורים שיאמרו משניות, וחכמינו הקדושים אמרו (סנהדרין מב.) במי אתה מוצא מלחמתה של תורה? במי שיש בידו חבילות של משנה. ומובא (מדרש תלפיות) שאשר בן יעקב יושב על פתחו של גיהנום, ומי שהירבה ללמוד משניות אינו מניחו להכנס שם. ולכן אשרי מי שיגרוס בכל יום כמה וכמה פרקים משניות, שהוא הצלחה נצחיית, כי משנ"ה אותיות נשמ"ה, וכן אמרו (ויקרא רבה פרשה ז' סימן ג') אין כל הגליות הללו מתכנסות אלא בזכות משניות. ולכן אשרי אדם שיכול להרגיל את הבחורים שיאמרו הרבה פרקים משניות אפילו באמירה בעלמא, כי כך מובא בשם המהר"ל מפראג זי"ע (חידושי אגדות) וכן החיד"א זי"ע (פתח עינים) היינו שאמירת אותיות התורה תזכך את נשמתו, ובאמת אי אפשר להסביר מעלת זה הענין, כי הרגע שבחור אפילו שנפל במקום שנפל, אם הוא מרגיל את עצמו לגרוס הרבה פרקים משניות בלי שום חכמות והשכלות כלל, כח התורה תוציא אותו מהבוץ שנפל לשם, ולאט לאט יחזור אל הקדושה, ומובא בזוהר (בראשית מ"ב) מאן דקארי ותני שית סדרי משנה, דא הוא מאן דידע לסדרא ולקשרא קשורא ויחודא דמאריה כדקא יאות, אלין אינון דמקדשין שמא קדישא דמאריהון בכל יומא תדיר; [מי שקורא ושונה ששה סדרי משנה, הוא זה שיודע לסדר ולקשר קשר יחוד הקדוש ברוך הוא, והם שמתמידים במשניות, מקדשים שמו של הקדוש ברוך הוא בכל יום תמיד]. ולכן אין לך מה להתפעל מכל אלו הנואפים שעושים ליצנות מזה, כי סופו של נואף ידוע וכו', שיתגלה קלונו ברבים וכו', ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא כי תצא) על פסוק (דברים כ"ג י') "כי תצא מחנה על אויביך ונשמרת מכל דבר רע" שלא יהא בכם שום ליצנות שלא תבא לידי חיוב; הרי שלך לפניך שלא צריכים להתפעל מכל אלו הליצנים הנואפים, ואתה תמשיך בעבודה הקדושה הזו לקרב בני הנעורים אל הקדוש ברוך הוא, ותדריך אותם בדרך הישרה לגרוס בכל יום הרבה פרקים משניות, וזה יעזור לך בכל המובנים. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|