שאלה: מאת תומר: תשובה: |
||
בעזה"י יום א' לסדר כי תבוא ט"ו אלול ה'תשע"ב
שלום וברכה אל תומר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
וכבר אמרו חכמינו הקדושים (ירושלמי שבת פרק י"ד הלכה ג') על הפסוק (דברים ז') "והסיר הוי"ה ממך כל חולי" זו רעיון, דאמר רבי אליעזר (שם כ"ח) "ונתן עול ברזל על צוארך" זה רעיון, היינו מה זה העול הכי קשה של האדם? זה הרעיונות והדמיונות שמסבבים אותו, כי מרוב עוונותיו ובפרט של פגם הברית, הוא נמצא בלחץ תדירי ומדמיין לעצמו כל מיני מחשבות של הבל וכו', ושל פחדים וכו', מה יעשה לו זה? ומה יעשה לו ההוא? ובאמת אדם רודף את עצמו יותר מה שאחרים רודפים אותו, כי מי שתמיד רק חושב ממנו יתברך, ומשתדל להכניס את הקדוש ברוך הוא בתוך מח מחשבתו, אזי מתפטר מכל אלו הרעיונות והדמיונות, ונעשה בן חורין אמיתי, ואין עליו שום עול, ועל ידי תפלה והתבודדות ושיחה בינו לבין קונו, הוא יכול לטהר את עצמו מכל זה, כמובא שם בדברי רביז"ל, כדי לשבר את לב האבן צריכים שמיר, שעל ידו נכנע האבן ואינו הולך אחר תאוות המדומיות, אלא הולך אחר השכל, ומה זה שמיר? תולעת, ואמרו חכמינו הקדושים (תנחומא בשלח) כתיב (ישעיה ס"א) "אל תיראי תולעת יעקב", למה נמשלו ישראל לתולעת? לומר לך מה תולעת הזה אינו מכה את הארזים אלא בפיו והוא רך ומכה את הקשה, כך אין להם לישראל אלא תפלה שהעכו"ם נמשלו כארזים שנאמר (יחזקאל ל"א) "הנה אשור ארז בלבנון" ואומר (תהלים כ"ט) "וישבר הוי"ה את ארזי הלבנון" וכשהן מתגברים עליהם חוזרים בתשובה וצועקים ומתפללין והקדוש ברוך הוא עונה לעם ישראל בעת צרה. ולכן שיחה בינו בין קונו והתבודדות, זו הנהגה כללית, לכל אחד מאנשי שלומינו ולכל בר ישראל, ותיכף ומיד כשאדם מרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא, נטהר מבית ומבחוץ. עוד הנהגה כללית יש מרביז"ל, ללמוד בכל יום שולחן ערוך כסדרן, להתחיל מאורח חיים עד שיגמור, יתחיל יורה דעה, וכשיגמור יתחיל אבן העזר, וכשיגמור יתחיל חושן משפט, וכן חוזר חלילה כל ימי חייו, ויש בזה שני שיעורים, שיעור אחד שולחן ערוך הקטנים שזה נקרא מחבר רמ"א, שהיה נדפס בכרך נפרד, ואחר כך יש השולחן ערוך עם המגינים, היינו מגן אברהם והטורי זהב וכו' וכו', ועל כל פנים מלבד זאת צריכים ללמוד הרבה הלכה כדי לדעת איך להתנהג, כי על זה הקפיד רביז"ל יותר מהכל, ואמר (שיחות הר"ן סימן כ"ט) שכל בר ישראל מוכרח ללמוד בכל יום הלכה, כדי לדעת איך להתנהג, כי יהודי הוא רק מי שמתנהג כפי השולחן ערוך, וזה הנהגה כללית של רביז"ל. וכן עליך לדעת שכל שיחה ושיחה וכל דיבור ודיבור מרביז"ל, זה הנהגה שכל אחד מאנשי שלומינו משתדל מאד להתנהג ככה, ולא צריכים להתבלבל כבר משום הנהגות וכו', ומשום תיקונים וכו', כי אין בדור הזה מי שיכול לתת תיקונים וכו', או הנהגות וכו', כי הכל דמיון אחד גדול מאד, ואוי לו לאדם שהולך שולל אחר אלו הבעלי דמיונות וכו', כי אפילו גדולי מובחרי צדיקים תלמידי הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, ותלמידי המגיד הגדול ממעזריטש זי"ע, שכולם היו קדושים עליונים כידוע ומפורסם, עם כל זאת לא מצינו שהיו נותנים תיקונים וכו', והיום כל פירחח שרק שלשום עבר על כל העוונות שבעולם רחמנא לישזבן, והיו לו שערות ארוכות כמו שד וכו', ואתמול נעשה בעל תשובה ועשה חלאקה, וממילא יש לו שתי פיאות ארוכים וכו', ומתלבש עם לבוש ירושלמי וכו', והיום הוא כבר מפורסם ונותן תיקונים וכו', ומבקש סכומים אדירים מעניים ואביונים כדי לעשות להם תיקון וכו', האם זה לא מצחיק? ולכן מאחר שזכינו להתקרב אל רביז"ל, עלינו לקיים את רצונו להתמיד בשיחותיו הקדושים שבספרי "שיחות הר"ן" "חיי מוהר"ן", שאלו השיחות רשמם מוהרנ"ת ז"ל, וכבר אמר רביז"ל (חיי מוהר"ן סימן שנ"ח) שבכל שיחה ושיחה שהיה משיח ומדבר עמנו יכולים להיות על ידה איש כשר, ואפלו צדיק גמור כל ימי חייו כמו שאני רוצה (אזוי וויא איך מיין איין גוטער יהוד) אם ירצה לילך עמה לקיים כפי שיחתו הקדושה, [וגם אפילו עכשיו כשלומדין דבריו הקדושים יש להם גם כן כח גדול לעורר להשם יתברך לזכות לדרכי השם באמת, למי שישים לבו היטב לדבריו ולשיחותיו הקדושים הנאמרים בספריו הקדושים, כי כל שיחה שלו היא התעוררות נפלא ונורא מאד ודרך ישרה ונכונה מאד לעבודת השם יתברך לכל אחד לפי מדריגתו יהיה באיזה מדריגה שיהיה. אפילו מי שהוא במדריגה עליונה מאד יכול לקבל דרך ישרה ועצות נפלאות מכל שיחה ושיחה שלו. וכן להיפך מי שהוא בתכלית מדריגה התחתונה חס ושלום באיזה מקום שרק לא יהיה, יכול לקבל דרך ישרה ועצות נכונות מכל שיחה ושיחה שלו למלט נפשו מני שחת, ולשוב אל השם יתברך באמת אם ישים לבו לדבריו היטב, ויקיים אותם באמת ובתמימות בלי שום חכמות, אשרי מי שיאחז בהם], ולכן כל מי שלומד בספרי רביז"ל, הוא כבר לא צריך להתבלבל משום דבר שבעולם, ויציית את רביז"ל בלי שום חכמות והשכלות כלל, שרק זו נקראת התקרבות אמיתית, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן קכ"ג) העיקר והיסוד שהכל תלוי בו, לקשר עצמו להצדיק שבדור, ולקבל דבריו על כל אשר יאמר כי הוא זה, דבר קטן ודבר גדול. ולבלי לנטות, חס ושלום, מדבריו ימין ושמאל, כמו שאמרו חכמינו הקדושים (ספרי פרשת שופטים) 'אפילו אומר לך על ימין שמאל ועל שמאל ימין תציית אותו', ולהשליך מאיתו כל החכמות, ולסלק דעתו כאילו אין לו שום שכל, בלעדי אשר יקבל מהצדיק והרב שבדור. וכל זמן שנשאר אצלו שום שכל עצמו, אינו בשלימות, ואינו מקושר להצדיק; כי העיקר לבטל את שכלו המדומה והבדוי לגמרי, ולציית את הצדיק על כל אשר אומר, ורק זו נקראת התקרבות. ואם אתה כבר מדבר מהשיחה בשיחות הר"ן סימן קפ"ה, אז מובא שם, לכמה אנשים ציווה רביז"ל לומר ח"י פרקים משניות בכל יום, ולכן כשהייתי בחור צעיר בגיל חמש עשרה וחצי, כשאז התקרבתי אל דעת רביז"ל, וראיתי את השיחה הזו, אמרתי לעצמי גם כן לדחוף את הראש שלי להיות בין כמה אנשים האלו, כי גם מוהרנ"ת ז"ל היה אחד מהאנשים האלו שרביז"ל ציוה לו לומר ח"י פרקים משניות, ומאז אני נוהג ככה, וזה הכניס בי אחר כך תשוקה ללמוד כל מיני לימודים, ולכן תמיד אני מעורר את הבני הנעורים על זה, עיין שם. שם בהשיחה הזו רביז"ל אומר בפירוש שהנהגה כללית לכל אנשי שלומינו זה להתבודד בכל יום עמו יתברך ויפרש שיחתו לפני השם יתברך, וכן ללמוד שולחן ערוך וכו', עיין שם, הרי שלך לפניך מה זה נקרא הנהגה כללית. העיקר שבכל העיקרים שעל זה בנוי כל דעת רביז"ל, זה שמחה, שאמר (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן כ"ד) מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד, ולהתגבר להרחיק העצבות והמרה שחורה בכל כוחו, כי כל החולאות הבאים על האדם כולם באים רק מחמת קלקול השמחה. ולכן צריכים למסור את נפשו בשביל להיות תמיד בשמחה, וחכמינו הקדושים אמרו (תנחומא שמיני) לפי שאין השמחה ממתנת לאדם לא כל מי ששמח היום שמח למחר ולא כל מי שמיצר היום מיצר למחר לפי שאין השמחה ממתנת לאדם; ולכן יעזור הקדוש ברוך הוא שתמיד תהיה השמחה מצויה אצלך, כי אין טוב מזה, ועל ידי שמחה מתרחב הלב ויכולים אחר כך לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ולספר לפניו יתברך את כל אשר עם לבבו בתמימות ובפשיטות גמור, כי מה שאין האדם מתחזק לדבר אל הקדוש ברוך הוא, הוא מפני שנופל על לבו עצבות ומרירות ודכאון, אבל תיכף ומיד שמכריח את עצמו להיות בשמחה, אזי נפתח לבו לדבר אל הקדוש ברוך הוא. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|