שאלה: מאת חיה:
תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום ב' לסדר כי תבוא ט"ז אלול ה'תשע"ב
שלום רב אל חיה תחי' לנכון קבלתי את מכתבך. אוי לדור שכך עלתה בידו, שהדור יהיה כל כך פרוץ וכו', עד שלא תתביישי אפילו להעלות על הכתב שאלה כזו וכו', ובאמת לא הייתי צריך לענות לך, אלא כדי להזהיר נשים אחרות שלא יבואו לידי נסיון כזה, אמרתי לרוץ בשורותיים אלו. לא בחינם שחכמינו הקדושים אמרו (קידושין פ:) נשים דעתן קלות עליהן; בקלות יכולים לפתות אותה רחמנא לישזבן, הרי סוף כל סוף את אשה נשואה, ויש לך כבר שבע ילדים, ואיך בכלל התחלת לפטפט עם גבר זר? הרי חכמינו הקדושים אמרו (ויקרא רבה פרשה ל"ב סימן ה') במצרים לא נמצא אחד מהם פרוץ בערוה, אחת היתה ופירסמה הכתוב, שנאמר (ויקרא כ"ד י"א) "ושם אמו שלומית בת דברי למטה דן", שהיתה פטפטנית אומרת שלום לכל אחד ואחד, שלום לך שלום לכם וכו', גנאי לו גנאי לאמו גנאי למשפחתו גנאי לשבטו וכו', עיין שם, הרי שלך לפניך שאשה שהיא מפטפטת ומתלוצצת עם כל גבר, לבסוף היא נכשלת בדברים הכי גרועים רחמנא לישזבן. ולכן צריכה כל אשה ובפרט אשה נשואה להיות צנועה לשמור מאד מאד לא לפטפט עם כל גבר זר, כי לבסוף היא תכשל עמו בהכי חמור, ומובא (זוהר וירא קט"ו:) פתח רבי יוסי ואמר (תהלים קכ"ח ג') "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך, בניך כשתילי זיתים סביב לשלחנך", אשתך כגפן פוריה, כל זמנא דאתתא בירכתי ביתא ולא נפקא לבר, היא צנועה ואתחזי לאולדא בנין דכשרן, כגפן, מה גפן לא אתנטעא אלא בזינה ולא בזינא אחרא, כך אתתא דכשרא לא תעבד נטיען בבר נש אחרא, מה גפן לא אית ביה רכיבה מאילנא אחרא, אוף הכי אתתא דכשרא הכי נמי, חמי מה אגרה; [כל זמן שהאשה נמצאת בביתה ולא מסתובבת בחוץ, אזי היא נקראת צנועה, וראויה להוליד ילדים כשרים, כגפן הזה כשנוטעים אותו, הוא צומח רק עם מינו, כך אשה כשירה אף פעם לא תתחבר עם גבר זר]. וכתיב (תהילים מ"ה י"ד) "כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה", ודרשו על זה חכמינו הקדושים (תנחומא וישלח) אמר רבי יוסי כשהאשה מצנעת את עצמה בתוך הבית ראויה להנשא לכהן גדול, ותעמיד כהנים גדולים, שנאמר "כל כבודה" וגו', אם תכבד עצמה בתוך הבית, "ממשבצות זהב לבושה" תנשא למי שכתוב בהן "ושבצת הכתונת שש", אמר רבי פנחס הכהן בר חמא בזמן שהיא צנועה בתוך הבית, כשם שהמזבח מכפר כך היא מכפרת על ביתה, שנאמר (תהלים קכ"ח) "אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך" ואין ירכתי אלא מזבח, שנאמר (ויקרא א') "ושחט אותו על ירך המזבח". דבר אחר "אשתך כגפן פוריה" אימתי היא כגפן פוריה? בזמן שהיא "בירכתי ביתך", ואם עשתה כן, "בניך כשתילי זתים" תעמיד בנים נמשחין בשמן המשחה "סביב"; רואים מכל זה איך שדרך נשות ישראל צנועות, לא מסתובבות על הרחובות, כמאמרם ז"ל (בראשית רבה פרשה ח' סימן י"ב) שכל אשה שיוצאה לשוק סופה להכשל, מנא לן, מן דינה, שנאמר (בראשית ל"ד) "ותצא דינה" ולבסוף נכשלה, הדא הוא דכתיב (שם) "וירא אותה שכם". ומכל שכן שלא מפטפטות עם כל גבר זר וכו', כי בקלות יכולים לפתות אותה, ואשה היא קלת דעת מאד, כמובא בתוספות (קידושין פ:) דברי המתחיל: כי ההיא מעשה דההיא איתתא דהוה עובדא ואפיקתיה – פירש רבינו חננאל מעשה באשה אחת שהיתה בוכה ומתאוננת על קבר בעלה, והיה שם אדם אחד שהיה שומר תלוי אחד, וציוה לו המלך לשומרו, ובא אצל האשה ופיתה אותה, ושמעה לו, וכשחזר אצל התלוי לא מצאו, והיה מצטער מאד מפחד המלך, אמרה לו האשה אל תירא, קח בעלי מקברו ותלהו במקומו, ואפיקתיה לבעלה ותלהו, הרי לך שאפילו בשעת אנינות נתגבר יצרה עליה, וכך אמר רביז"ל שהיצר הרע בוער כל כך באדם, אפילו כשמוליך מת, איך שהוא רק רואה אשה, הוא יזרוק את המת מאחורי גבו, וירוץ אחר האשה וכו'. ולכן אני לא מבין אותך, אם את רוצה לחזור בתשובה, את צריכה לנתק את כל הקשרים מהנואף הזה וכו' וכו', וזה עיקר התשובה, כמו שאמר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן מ"ט) שעיקר התשובה השלימה היא, כשאדם עובר באלו המקומות ממש שהיה מקודם התשובה, כל אחד לפי מה שעבר עליו בימים הקודמים, וכשעובר באלו המקומות והענינים שהיה מתחילה ממש, ועכשיו פונה עורף מהם, וכופה יצרו לבלי לעשות עוד מה שעשה זהו עיקר התשובה השלימה, ורק זה נקרא תשובה. ולכן אם את רוצה באמת להתפטר מהצרה הזאת ולחזור בתשובה שלימה, את צריכה להזהיר אותו פעם ולתמיד אם עוד פעם יתקשר אליך, את פונה אל המשטרה שהוא מטריד אותך וכו', ואל תאמרי שאין לך כבר בחירה, כי בפירוש גילה לנו רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק ב' סימן ק"י) לאחד ששאל אותו כיצד הוא הבחירה, השיב לו בפשיטות: שהבחירה היא ביד האדם בפשיטות, אם רוצה עושה, ואם אינו רוצה אינו עושה וכו', [וכתב מוהרנ"ת ז"ל ודבר זה הוא נצרך מאד לדעת, כי כמה בני אדם נבוכים בזה מאד, מחמת שהם מורגלים במעשיהם ובדרכיהם מנעוריהם מאד, על כן נדמה להם שאין להם בחירה, חס ושלום, ואינם יכולים לשנות מעשיהם. אבל באמת אינו כן, כי בודאי יש לכל אדם בחירה תמיד על כל דבר, וכמו שהוא רוצה עושה]. כל זה כתבתי ועניתי לך כדי להזהיר נשים אחרות שיתרחקו לגמרי ממקום גברים וכו', ומכל שכן שלא יפטפטו עם גברים, כמו שמצוי עכשיו רחמנא לישזבן, קלות ראש כזה שאי אפשר לתאר, שנשים מסתובבות בין גברים ומפטפטים ומתלוצצים וכו' וכו', אשר בוודאי יכשלו לבסוף בהכי גרוע וכו', ולכן צריך כל גבר להזהיר את אשתו על זה מאד מאד. הקדוש ברוך הוא יציל את בני ובנות ישראל מנסיונות קשים ומרים, ויערה רוח קדושה וטהרה עליהם.
|