שאלה: מאת מאיר: שלום לכבוד האדמו"ר, לפני הכל, כדי להכיר טובה אני חייב להגיד לכם, אני קורא את דבריכם בשקיקה, הצלתם אותי! הייתי במקומות לא טובים ומגונים, ואחר ששמעתי את דבריכם אפילו שדיברתם בשפה פשוטה אבל זה היה ישר ולעניין, ועכשיו אני לומד בכל יום גמרא וחומש ומתבודד לה' יתברך. תודה תודה תודה על הכל. יש לי שאלה על מה שכתוב בגמרא שעלי הכהן רצה להרוג את שמואל, למה הוא רצה כל כך להרוג אותו? מסופר איך שהוא נלחם ממש עם האמא שלו כי הוא רוצה להרוג אותו. האם כהן גדול יעשה כך? השאלה מפריעה לי מאוד ואשמח מאוד לקבל מהאדמו"ר תשובה שתמיד ממלאת אותי עם ידיעות בתורה ותמיד התשובה מדוייקת. השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר האזינו ח' תשרי ה'תשע"ג
שלום וברכה אל מאיר נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. יש לך שאלה מאד מאד טובה וכו', וגם לי היה קשה קושיא זו כשהייתי ילד וכו', אבל אחר כך תראה בהמשך הפסוקים שבאמת קיבל עונש מאד חמור, כמו שכתוב (שמואל א' ד' י"ח) "ויפול מעל הכסא אחורנית בעד יד השער ותשבר מפרקתו וימת כי זקן האיש וכבד", וכן בניו חפני ופינחס יצאו לתרבות רעה וכו', ומתו בחייו וכו', שאמרו חכמינו הקדושים (מכילתא פרשה ז') על הפסוק (שמואל א' ג' י"ד) "ולכן נשבעתי לבית עלי אם יתכפר עון בית עלי בזבח ובמנחה עד עולם", בזבח ובמנחה אינו מתכפר אבל מתכפר הוא במיתה; הרי שלך לפניך שקיבל את עונשו. ומזה יכולים ללמוד הרבה, כי (מועד קטן כ"ה:) אם בארזים נפלה שלהבת מה יעשו איזובי קיר; שאדם צריך תמיד לדון את הזולת לכף זכות, ולא לחפש ולחטט אחר הרע שלו, ופלא על גבי פלא שחכמינו הקדושים אמרו (ברכות ל"א:) ותען חנה ותאמר לא אדני אמר עולא ואיתימא רבי יוסי ברבי חנינא אמרה ליה לא אדון אתה בדבר זה ולא רוח הקודש שורה עליך שאתה חושדני בדבר זה איכא דאמרי הכי אמרה ליה לא אדון אתה לאו איכא שכינה ורוח הקודש גבך שדנתני לכף חובה ולא דנתני לכף זכות. רואים מזה שמי שלא דן את הזולת לכף זכות, השכינה לא שורה בו, וכן לא שייך שיהיה לו רוח הקודש, ולהיפך מעלת בר ישראל שדן את הזולת תמיד לכף זכות, שאז השכינה שורה בו, ויכול להגיע למדריגות רוח הקודש, אשרי מי שמרגיל את עצמו לדון את הזולת לכף זכות, אשר רביז"ל הפליג מאד מאד במעלת האדם המחפש ומוצא בהזולת את נקודת יהדותו (עיין לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רפ"ב), שאז יכול לעלות אותו מכף חובה לכף זכות, ולהחזירו בתשובה, כמו שכתוב (תהלים ל"ז) "ועוד מעט ואין רשע והתבוננת על מקומו ואיננו" היינו שהפסוק מזהיר לדון את הכל לכף זכות. ואף על פי שאתה רואה שהוא רשע גמור, אף על פי כן צריך אתה לחפש ולבקש למצוא בו מעט טוב ששם אינו רשע וזהו ועוד מעט ואין רשע, שצריך אתה לבקש בו עוד מעט טוב שיש בו עדיין, ששם אינו רשע, כי אף על פי שהוא רשע, איך אפשר שאין בו מעט טוב עדיין, כי איך אפשר שלא עשה איזה מצוה או דבר טוב מימיו. ועל ידי זה שאתה מוצא בו עוד מעט טוב ששם אינו רשע, ואתה דן אותו לכף זכות, על ידי זה אתה מעלה אותו באמת מכף חובה לכף זכות, עד שישוב בתשובה על ידי זה, וזהו ועוד מעט ואין רשע, על ידי שמוצא בהרשע עוד מעט טוב, ששם אינו רשע, על ידי זה והתבוננת על מקומו ואיננו, היינו כשתתבונן ותסתכל על מקומו ומדרגתו, ואיננו שם על מקומו הראשון, כי על ידי שמוצאין בו עוד מעט טוב, איזה נקודה טובה, ודנין אותו לכף זכות, על ידי זה מוציאין אותו באמת מכף חובה לכף זכות. וזהו והתבוננת על מקומו ואיננו; הוא כבר לא אותו אדם, כי תיכף ומיד כשמוצאים את הטוב בהזולת, העלית אותו ממקום הירוד שהיה שמה, וחזר בתשובה שלימה. הקדוש ברוך הוא השומע תפילות ישראל ישמע בתפילתי שאני מבקש ומתפלל בעדך שיהיה לך הצלחה מרובה ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח.
|