שאלה: מאת דניאל: ברצוני לדעת האם טוב ללמוד בספר הכוזרי? אשמח אם כבוד הרב יכול לכתוב בבקשה מקורות וסיבות. ומהי ההגדרה המדויקת ל"חקירות באמונה"? תודה רבה ורפואה שלימה.
תשובה: |
||
בעזה"י יום ראשון ערב חג הסוכות ה'תשע"ג
שלום וברכה אל דניאל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך.
ולכן לא כדאי בכלל להכנס בזה, כי מה רע ללמוד ספרי מוסר וספרי חסידות? למה להכנס וללמוד ספרי חקירות שסתם מבלבלים את דעת האדם, ורביז"ל גילה לנו שעיקר היהדות הוא תמימות ופשיטות, להאמין בו יתברך שמלא כל הארץ כבודו, והוא יתברך מנהיג את עולמו בחסד וברחמים בצדק ובמשפט, ודבר גדול ודבר קטן לא נעשה מעצמו אלא בהשגחת המאציל העליון, עד כדי כך שאמרו חכמינו הקדושים (חולין ז:) אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין מלמעלה; שאדם לא מקבל מכה קטנה באצבע קטנה אם לא מכריזין על זה קודם מלמעלה, ועל ידי זה נפתח פיו והוא מדבר אליו יתברך בשפת האם שלו. ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן קנ"ד) שעיקר מה שהגיע למדריגתו הוא רק על ידי ענין פראסטיק (פשיטות) שהיה מדבר הרבה. ומשיח הרבה בינו לבין קונו, ואמר תהלים הרבה בפשיטות. ועל ידי זה דייקא הגיע למה שהגיע, ואמר אם הייתי יודע שהשם יתברך יעשה ממני מה שאני עתה, דהיינו חידוש כזה, הייתי עושה ביום אחד מה שעשיתי בשנה כולה (כלומר שהיה מזדרז כל כך בעבודתו עד שמה שהיה עושה ועובד השם יתברך בשנה כולה היה עושה ביום אחד), והיה מתגעגע מאד אחר מעלת העבודה של פראסטיק (פשיטות) באמת, ואמר איי איי פראסטיק. גם אמר שדיבר עם כמה צדיקים גדולים ואמרו גם כן שלא הגיעו למדריגתם כי אם על ידי ענין פראסטיק, שעסקו בעבודתם עבודת השם יתברך בפשיטות גמור בהתבודדות ושיחה בינו לבין קונו וכו'. ועל ידי זה דייקא הגיעו למה שהגיעו. ספר הכוזרי זה לא ספר חקירות, ויכולים ללמוד בזה, יעזור הקדוש ברוך הוא שתהיה חזק באמונה פשוטה בו יתברך, ואז טוב לך כל הימים.
|