שאלה: מאת גל: אומרים שהשם הוא "אב הרחמן". אז למה הוא מייסר את עמו? למה רק דרך ייסורים של הגוף הנפש נהיית טהורה? למה תמיד צריך דרך כאב וסבל? הרי אב רחמן לא רוצה בסבל של בנו. אני מנסה להבין אבל זה תמיד גורם לי לספקות וחוסר אמונה למרות שאני מנסה לא לחשוב על זה.
תשובה: |
||
בעזה"י יום ה' לסדר בראשית כ"ה תשרי ה'תשע"ג
שלום וברכה אל גל נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שהקדוש ברוך הוא מלא רחמים ומנהיג את בריותיו ברחמנות, ומה שמרגישים צער ויסורים וכו', זה בא מהאדם בעצמו, כי כשהאדם חוטא אומר רביז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ד') העוונות שלו נחקקים על עצמותיו כמו שכתוב (יחזקאל ל"ב) "ותהי עוונותיהם על עצמותם" ותיכף ומיד כשהעוונות נחקקים על עצמותיו, הרי הם נוקמים בו, כמו שכתוב (ירמיה ח') "עוונותיכם הטו אלה", וכתיב (תהלים ל"ד) "תמותת רשע רעה" הרשעות והרע שהאדם עושה זה ממית אותו. ולכן רואים בני אדם שכל כך מצטערים וסובלים סבל גדול בחייהם, ומר ומרור להם החיים, כל זה בא להם מפני עוונותיהם המרובות, אבל אם אדם מרגיל את עצמו להתודות להקדוש ברוך הוא ותמיד עוסק בווידוי דברים להתודות לפניו יתברך כל מה שהוא עשה, על ידי זה יוצאים לו עוונותיו מעצמותיו, ומתחיל להאיר לו אורו האין סוף ברוך הוא, עד שמי שרגיל תמיד להתוודות להקדוש ברוך הוא על ידי זה הוא נכלל לגמרי באין סוף ברוך הוא ומרגיש כל מנה עריבות ונעימות בחייו. וצריך שתדע שעיקר התשובה שלימה על עוונותיו, זה תלוי כפי ריבוי הוידויים שמתוודה להקדוש ברוך הוא וכמו שכתב הרמב"ם (פרק א' מהלכות תשובה הלכה א') כל מצות שבתורה בין עשה בין לא תעשה אם עבר אדם על אחת מהן בין בזדון בין בשגגה כשיעשה תשובה וישוב מחטאו חייב להתודות לפני האל ברוך הוא שנאמר (במדבר ה') "איש או אשה כי יעשו" וגו' "והתודו את חטאתם אשר עשו" זה וידוי דברים וידוי זה מצות עשה כיצד מתודין אומר אנא השם חטאתי עויתי פשעתי לפניך ועשיתי כך וכך והרי נחמתי ובושתי במעשי ולעולם איני חוזר לדבר זה וזהו עיקרו של וידוי, וכל המרבה להתוודות ומאריך בענין זה הרי זה משובח. אשרי אדם שמרגיל את עצמו להתוודות תמיד על עוונותיו, שעל ידי זה יצאו לו העוונות מעצמותיו שהם נוקמים בו, ואמר רביז"ל (ספר המדות אות תשובה סימן צ"ז) הקדוש ברוך הוא נתפייס על ידי ווידוי ודומה כאילו בנה מזבח והקריב קורבן. וכן אמר (שם אות הצלחה סימן ט"ו) על ידי ווידוי תצליח. וכן אמר (שם אות תשובה סימן ח') כל המתוודה יש לו חלק לעולם הבא. וזו דרך הצדיקים שהם יודעים שכל מאורעותיהם הם לטובתם כי כל מה שהקדוש ברוך הוא עושה זה רק לטובה, אשרי מי שמגיע להשגה זו ואז טועם טעם עולם הבא בעולם הזה.
|