שאלה: מאת אברהם: השאלה הופנתה דרך מערכת 'ברסלב סיטי' ללשכת כ"ק מוהרא"ש שליט"א, הצדיק מיבנאל, אשר השיב במכתב נפלא. תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר נח כ"ח תשרי ה'תשע"ג שלום וברכה אל אברהם נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. כמו כן ראוי שיהיה האדם בעולם הזה בכל מקומות הקדושים של התורה, כדי שיוכל להתפאר בעולם הבא שהיה בכל מקום דהיינו בכל הספרים הקדושים. ולעתיד בעולם הבא מזכירין אותו כל מה שלמד בעולם הזה. ולכן אני לא יודע למה אתה שואל אם כדאי ללמוד ספרי חב"ד שזה מושך אותך עכשיו יותר, אדרבה תלמד את שניהם, הן את ספרי רביז"ל, והן את ספרי חב"ד, זה לא סותר אחד להשני, אדרבה זה רק עוזר אחד להשני, כי ריבוי הידיעות בספרים הקדושים מחזקים את הידע וכו', ומרחיבים את הדעת ואת ההבנה וכו', ויכולים להבין את הכל. וכך התחיל רביז"ל את ספרו: איש הישראלי צריך תמיד להסתכל על השכל שיש בכל דבר, היינו על החיות אלקות שיש בכל פרט מפרטי הבריאה, ולהתבונן היטב איך שבלי אלקותו יתברך לא היה קיום לדבר הזה, כי באמת דומם צומח חי מדבר זה כסא לעצם עצמיות אלקותו יתברך, ואמר רביז"ל (שיחות הר"ן סימן נ"ב) מכל הדברים צועק כבוד השם יתברך, כי מלא כל הארץ כבודו, ואפילו מסיפורי הגויים צועק גם כן כבוד השם יתברך, כמו שכתוב (תהלים צ"ו ג') "ספרו בגוים כבודו", שאפילו בסיפורי הגויים צועק כבוד השם יתברך. כי כבודו יתברך צועק תמיד וקורא ומרמז להאדם שיתקרב אליו יתברך, והוא יתברך יקרב אותו ברחמים באהבה ובחיבה גדולה; וכו', עיין שם. ולכן צריכים להחדיר בעצמו את אמתת מציאותו יתברך, ובשביל זה טוב ללמוד את כל ספרי חסידות תלמידי הבעל שם טוב ותלמידיו ותלמידי תלמידיו וכו' וכו', אבל המעלה בספרי רביז"ל, כי הוא המעורר את האדם מהשינה העמוקה שאדם ישן, כמובא בדבריו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן ס'), ועל ידי זה פותח לו את הפה לדבר אליו יתברך, כי ככל שאדם יותר לומד את ספרי רביז"ל, נפתח לו הלב והמח והפה לדבר אל הקדוש ברוך הוא. וזה מציאות, מה שאדם לומד יותר ספרי רביז"ל, יותר מדבר ומתבודד עמו יתברך, שאין טוב מזה, כי עם התבוננות לבד אדם לא יכול להתגבר על יצרו הבוער בו מרוב יצרו וכו' וכו', אבל בזה שאדם מרגיל את עצמו לדבר אל הקדוש ברוך הוא, ומפרש את שיחתו אליו יתברך, זה מה שמציל אותו, ואת הנקודה הזו אי אפשר לקבל רק על ידי התמדה רבה בספרי רביז"ל. ולכן תקיים מה שאמר החכם מכל אדם (קהלת ז' י"ח) "טוב אשר תאחז בזה וגם מזה אל תנח את ידך כי ירא אלקים יצא את כולם", היינו שתלמד הן בספרי ברסלב והן בספרי חב"ד, וזה לא סותר אחד את השני, יראו עינינו וישמח לבנו ותגל נפשינו בישועתו יתברך, שנזכה למוחין נקיים, והמח רק יחשוב ממנו יתברך.
|