שאלה: מאת יוסף: לכ"ק האדמו"ר שליט"א שלום. ראיתי שמובא בשיחות הר"ן בשיחות הראשונות שם שרבנו הקפיד לא להאריך בבית הכסא ולא הבנתי איך זה מסתדר עם הגמרא במסכת ברכות שאומרת: שלושה דברים מאריכין ימיו של האדם והאחד מהם הוא המאריך בבית הכסא?
תשובה: |
||
![]() |
||
בעזה"י יום א' לסדר נח כ"ח תשרי ה'תשע"ג
שלום וברכה אל יוסף נ"י לנכון קבלתי את מכתבך. אתה צריך לדעת שרביז"ל לא סותר בכלל את דברי חכמינו הקדושים, אדרבה הוא רק אומר לנו מוסר ודברי שכל (שיחות הר"ן סימן ל') על המבלים זמן בשביל נקיות ומאריכין בבית הכסא הקפיד מאד מאד והתלוצץ מאותן האנשים מאד, והאריך הרבה בענין זה. והכלל 'כי לא נתנה תורה למלאכי השרת' (ברכות כ"ה:). ואין צריך להחמיר יותר מן הדין, ועל פי הדין האסור הוא רק כשנצרך לנקביו ממש, כמו שכתוב בגמרא (שם כ"ג.): 'הנצרך לנקביו אל יתפלל', 'הנצרך' דייקא. ואפילו כשהוא נצרך לנקביו ממש, יש גם כן דינים בזה בדיעבד ובשעת הדחק כמובא ב"שולחן ערוך" (אורח חיים סימן צ"ב עיין שם במגן אברהם סעיף קטן א') שהרי"ף (ברכות י"ד.) מתיר לכתחילה ביכול לעמוד עצמו עד פרסה וכו'. נמצא שעל כל פנים כשאינו נצרך לנקביו ממש אין צריך להחמיר ולבטל עצמו מתורה ותפלה בחינם מחמת חששות וחומרות יתרות ושגעון בעלמא. רק טוב להתפלל בבוקר תיכף אחר עמידתו ממטתו, אם אפשר בקל לפנות אפשר, ואם לאו לאו, ויתפלל כך. ואפילו אם חושש במעיו לא ישגיח ולא יסתכל על זה כלל. גם אין צריכין להאריך בבית הכסא כי הוא מזיק מאד לבריאות הגוף, וכמה חלאים באים מזה, בפרט בבית הכסא שלנו שצריכים להיות תולה בהם, והתולה בבית הכסא מזיק מאד מאד בפרט החולי הידוע שקורין טחורים וכו', בא מזה מאד רחמנא ליצלן. על כן צריכין להזהר מאד מלהאריך בבית הכסא. ואין לחפש אחר חומרות ומרה שחורה בזה, כי לא נאמר כלל בדורות הללו. ובאמת אי אפשר בשום אופן שיהיה הגוף נקי לגמרי ולא ישאר בתוכו כלום. כי הלא אפילו מי שמתענה משבת לשבת הוא צריך לנקביו גם בסוף השבוע, אף על פי שלא אכל מקודם כמה ימים, כי בהכרח שישאר קצת בהגוף. ומה שחכמינו הקדושים אומרים (ברכות נ"ד:) המאריך בבית הכסא מאריכים ימיו ושנותיו, זה רק כשצריך לצאת וכו', אבל לא כמו שאנשים נכנסו בחומרות גדולות, ועושים כל מיני פעולות כדי שיוכלו להתפנות וכו', קודם זה מאד מסוכן וכו', ומה גם שרביז"ל מדבר מהשירותים שהיה פעם שהיו צריכים לעמוד וכו', כי לא היה מקום ישיבה בשירותים וכו', וכן כשאדם מכריח את עצמו וכו', אז דייקא קורה ההיפך וכו'. ולכן רביז"ל נותן לנו עצה קלה ונעימה איך להתנהג אפילו בדברים כאלו, אשרי מי שמציית את רביז"ל בלי שום חכמות והשכלות כלל, ואז טוב לו כל הימים.
|