שאלה: מאת ישראל: שלום. רציתי לשאול מה הכוונה של "תורה בכוח" שרביז"ל מזכיר בתורה א'?
תשובה: |
||
בעזה"י יום ב' לסדר לך ו' מר חשוון ה'תשע"ג שלום רב אל ישראל נרו יאיר לנכון קיבלתי את מכתבך. רביז"ל אמר (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן א') שהיצר הרע זה מלכות הרשעה מלכות דסטרא אחרא שמעלים ומסתיר ממנו את השכל שיש בכל דבר שלא יסתכל על עצם עצמיות אלקותו יתברך המלובש בכל פרטי הבריאה, ולהפך היצר טוב זה מלכות דקדושה שזוכה להמליך את הקדוש ברוך הוא על עצמו ותמיד רק מסתכל על השכל שבכל דבר היינו על עצם עצמיות אלקותו יתברך וצריך כל אחד ליתן כח להמלכות דקדושה להתגבר על מלכות דסטרא אחרא, ועל ידי מה נותן כח למלכות דקדושה? על ידי התורה שהוא עוסק בכח, היינו צריכים כוחות עצומים לזכות לשבת על מקום אחד וללמוד תורה הקדושה כי היצר הרע עושה כל מה שביכלתו שאדם לא יהיה לו סבלנות לשבת על מקום אחד וילמוד תורה, ועל זה צריכים כוחות הנפש רבים מאד שיזכה להיות עקשן ולישב על מקום אחד וילמוד תורה. ידוע שרביז"ל הפליג במעלת הליטאים שהם עקשנים גדולים ויכולים לשבת על מקום אחד שעות על גבי שעות עם כוחות הנפש בלתי מוגבלים וללמוד בהתמדה רבה תורה הקדושה ובפרט לימוד גמרא. הרמז שכתבת ו' פעמים ו' זה ל"ו כנגד ל"ו מסכתות הש"ס זה רמז יפה מאד כי לימוד גמרא מבטל את הקליפה לילי"ת המחטאת את האדם בפגם הברית כמובא בדברי רביז"ל (לקוטי מוהר"ן חלק א' סימן רי"ד) תלמוד עולה כמספר שמה של הקליפה לילי"ת נוקבא דס"מ המחטאת את האדם בפגם הברית ועל ידי זה נחשכות עיניו מלראות אלקותו יתברך שזה השכל שיש בכל דבר. אשרי מי שקונה לעצמו את מדת הסבלנות והעקשנות ויכול לשבת עם סטנדר שעות על גבי שעות וללמוד גמרא שמכניע את היצר הרע המטמטם את לבו ודעתו של האדם.
|